• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Partikelfilter

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Partikelfilter

Är det någon här på forumet som fått ersättning från Avgasgarantin hos FIAT i Sverige enligt regeln 5 år eller max 8 000 mil?
I så fall vad ersatte de för kostnader och vilken aukt. verkstad var detta?
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter

Jag har ett ärende på gång med Hedins i Arlöv
Får ersättning för allt utom olja och oljefilter som också byttes då reningsprocessen av partikelfiltret riskera spä ut motoroljan med diesel
/Thomas
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Partikelfilter

Under vår resa i somras till Normandie började ”Check Engine” att lysa. Bilen gick normalt. På hemvägen körde vi inom IVECO i Trier och verkstadschefen menade som jag tänkte. Inget fel på motorn så kör hem och fixa problemet hemma.
Väl hemma kontaktar jag en välrenommerad verkstad i Malmötrakten. De kopplar upp sig med databoxen och får till svar att dryga 50 % av partikelfiltret är igensatt. Verkstaden drar de olika förutsättningarna för vad man kan göra, rensa filtret kostar så mycket, byta ut det kostar så här mycket osv. Vi skulle ut och köra igen, så rekommendationen var att ligga på fyrans växel i ca: 20 min på dryga 3 000 varv, när vi körde på motorväg. Vi gjorde detta några gånger för att ev. blåsa loss skiten i filtret. Sagt och gjort men inget som hjälpte tyvärr. Väl hemma så lämnade vi in bilen efter att första kontaktat vårt försäkringsbolag. Vi får klart för oss också att detta inte faller under avgasreningsgarantin hos FIAT eftersom bilen importerad.. !!
Vår bil är definitivt inte importerad utan svensksåld…Nja enligt auktoriserade verkstäder i Malmötrakten så räknas husbilar som inte är sålda av FIAT som importerade…..?? Verkstaden hade haft flera sådana fall där dom avisade garantin.
Även vårt försäkringsbolag hade fått samma svar ska tilläggas. Därför tog de på sig kostnaden.

Arbetet med att reparera vår bil startade i slutet av augusti 2017. Hämtade den 19 sept.

När jag hittade denna tråden med tips på tfn, kontaktade jag supporten i Italien för att försöka få dem ev. ta även min skada på vår bil. Svaret jag fick var att om jag hade lämnat in den till en auktoriserad verkstad så hade det gått på garantin. Eftersom skadan var åtgärdad av en numera icke auktoriserad verkstad så skulle hon kontrollera med garantiavdelningen hur de ställde sig till detta och återkomma.
Jag kontaktade åter min verkstad. Tackade för ett utmärkt jobb, besiktningen visade 0,0 i K-värde nu och berättade om vad supporten i Italien sa. Han kontaktar åter verkstäderna i Malmö men får samma svar, man avvisar husbilar!!
Kvinna på supporten ringer dagen efter och meddelar att jag inte får ersättning eftersom jag lämnat in på ”fel verkstad”. Förklarade åter för henne att bl.a. Hedins i Malmö stod på sig om att det tar vi inte för bilen är importerad. Kundservice svarade att det var konstigt.
Bad henne i lugn och ro kontakta garantiavdelningen igen och komma tillbaka med ett klart besked.
Så gjorde hon i torsdags och meddelade att garantin visst det gäller. Verkstaden där jag numera fått utfört hela reparationen kontaktade åter igen två aukt. Verkstäder i Malmötrakten men med samma svar, men vid lite press om att ”Är ni riktigt, riktigt säkra på er tolkning” så kom svaret att de skulle läsa på igen…….hm. Svaret från dem har jag inte än, men supporten i Italien har nu efter kontakt med min verkstad, som tidigare varit auktoriserad verkstad i drygt 35 år åt FIAT, tagit ärendet för syn under luppen. Svar väntas inom två veckor.
Bilen har gått 5 700 mil och är 5 år den 17 oktober 2017.
Reparationen med utbyte av allt som kan tänkas ställa till det igen gick på 50 000:-.
Självrisken var 11 700:- … och vi håller tummarna att vi får tillbaka den summan…..
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Partikelfilter

Någon annan som blivit bemött så som vi i förgående inlägg av en aukt. FIAT verkstad där de säger att garantin inte gäller? (jag har fått uppgifterna i andra hand)
Låt mig i så fall få läsa din historia.
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter

Kan meddela att jag just nu fick besked från Bilpartner Helsingborg att jag får vad sensorbytet hade kostat på verkstad i Sverige. Jag fick betala 5000kr i Tyskland och får tillbaks 2700kr på Fiats garanti i Sverige. Alltid något, men man får också vara beredd på att vissa av Tysklands verkstäder tar möjligheten att safta på räkningen när en turist är i nöd.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter

Kan meddela att jag just nu fick besked från Bilpartner Helsingborg att jag får vad sensorbytet hade kostat på verkstad i Sverige. Jag fick betala 5000kr i Tyskland och får tillbaks 2700kr på Fiats garanti i Sverige. Alltid något, men man får också vara beredd på att vissa av Tysklands verkstäder tar möjligheten att safta på räkningen när en turist är i nöd.

Fick du visa någon typ av rapport med felkoder som underlag från verkstaden i Tyskland. Den verkstad som smörjde upp mina sensorer säger att de behöver en ”Vsr-rapport” (tror jag att det heter) som underlag för att skicka till Italien. Tydligen får man fram en sådan rapport när man använder Fiats diagnosverktyg.

Undrar Kjell
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Partikelfilter

Jag har nu fåt svar från FIAT och förstår inte vad de menar att problemet löstes när man bytade luftmassemätaren....

OBS! Inga delar är ersatta före skadan som blev till i somras på väg hem från Frankrike. Se mitt tidigare inlägg i denna tråd.
Check Engine lampan tändes och då vände jag mig till verkstaden som sedan ersatte, i samband med stora reparationen, bl.a. luftmassemätaren och spjälhus och mycket mer ersattes med nya grejor.

FIAT´s svar:

"" Efter utredning av FCA:s garantiavdelning utifrån den dokumentation som inkommit framgår det att felet tyvärr inte skulle ha täckts av avgasgarantin även om husbilen lämnats in till en auktoriserad verstad. Detta eftersom problemet löstes när luftmassemataren byttes och varken spjällhuset eller luftmassemätaren är sådana delar som är direkt inverkande i avgasreningssystemet och täcks inte av avgasgarantin. De övriga problemen är följdfel till att dessa två inte fungerade korrekt. Den självrisk som betalats till försäkringsbolaget kommer således inte täckas av FCA:s garantiavdelning.

Med vänliga hälsningar,
Maxine Donnelly,
Kundtjänst Fiat Chrysler Automobiles ""


All service med oljebyten mm är ok. Kamrem också bytt.

Jag har väldigt svårt att förstå deras uttalande att "problemet löstes när luftmassemataren byttes". (Medveten felstavning efter det brev jag fick från Italien)

Någon som förstår förklaringen. För mer info kontaktar ni mig på PM eller telefon.
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter

Fick du visa någon typ av rapport med felkoder som underlag från verkstaden i Tyskland. Den verkstad som smörjde upp mina sensorer säger att de behöver en ”Vsr-rapport” (tror jag att det heter) som underlag för att skicka till Italien. Tydligen får man fram en sådan rapport när man använder Fiats diagnosverktyg.

Undrar Kjell
jag fick visa kvitto och ett papper på vad datan sa, plus ifyld servicebok
 

Åke o Maria

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
19597
Medlemskap
2024
Check Enginelampan tändes när jag startade motorn under resa. Vi har en Fiat 3.0 180 hk årsmodell 2013
Bilen gick bra motorn hade kraft och inget kändes konstigt
Efter cirka 5 mil såg jag att bränsleförbrukningen ökade något, medelförbrukningen gick upp till ungefär 12 l/100km
då tänkte jag att den kanske regenererar Efter ytterligare cirka 30 minuters körning gick medelförbrukningen tillbaks till 9,5l100km
Hem kom jag hade cirka 10 mil hem man sitter på helspänn
Kopplade in felkodläsare när jag kom hem och hade felkod P2455 trycksensor partikelfilter och P2002 partikelfilter
Släckte felkoderna och engine lampan slocknade vi start. Stannade motorn och startade igen då tändes lampan igen
Gjorde om samma procedur och lampan tändes återigen på samma sätt
Då tog jag ur elkontakten för trycksensorn och sprejade lite med elektronikrengörning och satte tillbaka och provade igen
Släckte felkoderna och startade flera gånger och motorlampan förblev släckt. Kan det ha varit dålig kontakt som utlöste larmet
på motorn
Skulle ni fortsätta köra utan besök på fiatverkstad eller låta en verkstad göra en mer avancerad diagnostiktest för kontroll av partikelfilter kondition
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Jag hade kört vidare, om problemet återuppstår är det nog dags för en diagnos på en auktoriserad Fiat-verkstad. Dock blev jag nyfiken på mer exakt vilken kontakt du lossade och sprayade, detta då jag ibland upplever att varningslampan tänds lite väl ofta.
Åke
 

Åke o Maria

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
19597
Medlemskap
2024
Trycksensor för avgastryck
Den sitter skruvad på rambalken vid partikelfiltret under bilen
Den sitter lättåtkomligt till
Jag tänkte mer att diagnostisera mättnad i partikelfilter och om manuell regenerering behövs
Om jag förstår det här rätt kan det vara olika felkoder när Check Enginelampan tänds
i det här fallet var det felkoder om partikelfiltret
Jag har ingen avancerad felkodläsare bara för att läsa och släcka felkoder
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
273
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Trycksensor för avgastryck
Den sitter skruvad på rambalken vid partikelfiltret under bilen
Den sitter lättåtkomligt till
Jag tänkte mer att diagnostisera mättnad i partikelfilter och om manuell regenerering behövs
Om jag förstår det här rätt kan det vara olika felkoder när Check Enginelampan tänds
i det här fallet var det felkoder om partikelfiltret
Jag har ingen avancerad felkodläsare bara för att läsa och släcka felkoder
Har en ny 2020 där motorlampan tändes efter 18 mil. Sensor partikelfilter måste bytas. Dock tog det 2 veckor att få hem nåt från Italien. Naturligtvis på garantin. Verkar som detta är en svag punkt på Fiat som borde fixas omg.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Då tog jag ur elkontakten för trycksensorn och sprejade lite med elektronikrengörning och satte tillbaka och provade igen
Släckte felkoderna och startade flera gånger och motorlampan förblev släckt. Kan det ha varit dålig kontakt som utlöste larmet
på motorn
Hejsan, inte riktigt samma men jag har en bredbandslambdasond på en bil, inte samma avkänning men ändå känslig avkänning.
Den bråkade länge med felmeddelande och underligheter. Jag rengjorde den enligt konstens alla regler under bilen utan att lossa den elektriskt. Den kunde bli bättre men inte bra. Jag var inne på att köpa en ny men till slut så fick jag bara för mig att lossa den avancerade vattentäta kontakten under bilen och efter lite puts och kontaktspray har det funkat i ett år nu.

M.v.h. JANKRO.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Om lampan är släckt när du kör så är allt ok. Finns ingen anledning att åka till verkstad då. Bilen känner ju själv av att allting fungerar, då är det bara att köra lugnt vidare.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Låter som monteringen av difftryckgivare lämnar en del i övrigt att önska av inläggen i den här tråden att döma, alternativt kvaliteten på givaren.
Dom flesta bilar brukar ha en tryckgivare som är ansluten med två slangar, en till vardera änden på partikelfiltret. Givaren skall då analysera skillnaden i tryck mellan dessa två slangar.
En sak som är mycket viktig vid installation av givaren & anslutning av slangarna till partikelfiltret är att slangarna har ett fall från givaren till partikelfiltret. Det får inte vara ”bakfall” någonstans på vägen. Problemet blir annars arr vatten samlas i slangen lägsta punkt, vilket framförallt vintertid ger problem med frysning i slangarna & då få såklart systemet spader.
Nu är ju inte vinterkörning så frekvent bland husbilar, men ändå.
Frågan är om det här med kondensvatten ändå kan ställa till det, eventuellt i kombination med smuts? Då skulle man ju kunna prova att ta loss, blåsa rent & återmintera, felet kvar eller inte?
Igentäppt DPF brukar vara störst vid ”fiskörning” & speciellt om bilen bara går korta körsträckor. Känns ju inte som typiskt för husbilar! Dom är tunga & har bra självregenerering i förhållande till personbilar, brukar gå en hyfsat lång sträcka vid byte av plats etc, så egentligen lite förvånande om dessa får igensatt DPF. Men det är klart har man åkt till någon plats för att ligga där under veckor/månader & bara kör kortare Sträckor i närområdet så kan det ju bli problem.
 

Åke o Maria

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
19597
Medlemskap
2024
Tryckgivaren som är ansluten med två slangar, en till vardera änden på partikelfiltret Från partikelfilter går det metallrör till närheten av där givaren sitter sista biten till tryckgivaren är det slang
Min tanke var att prova att ta loss, blåsa rent & återmontera och se om felet är kvar eller inte
Vad jag kan se har slangarna ett fall från givaren men skit kommer säkert dit ändå. Ytterdiametern på slangarna är cirka 15 mm
Slangarna är fastsatta med enkel klämhylsa som är klämda på plats med verktyg Jag undrar om tapparna från givaren är av plast så försiktighet vid demontering måste ske så dom inte går av
Går det att demontera dessa och återmontera och klämma med en vanlig tång eller köpa ny slangklämma som man skruvar fast
Hur högt är trycket i slangen?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har en ny 2020 där motorlampan tändes efter 18 mil. Sensor partikelfilter måste bytas. Dock tog det 2 veckor att få hem nåt från Italien. Naturligtvis på garantin. Verkar som detta är en svag punkt på Fiat som borde fixas omg.

Jag tror att 50% av alla trådar här på forumet är relaterar till svaga punkter på Fiat, desto nyare desto fler fel får jag känslan att det är.
FIAT = Fix It Again Tony, känns nära till hands.

De äldre husbilar som är på Fiat verkar "Still going strong" :)
 
Toppen