CalleJompa
HBK Medlem

Min husbil är 6,70 lång. Sällan är rutorna mer än 5 eller 6 meter i städer. Så hur jag än gör så får jag ett överhäng från någon 1/2 m till 1 meter. Kollade i Trafikförordningen men får inget klart för mig vad som gäller. Nu menar jag parkering i städer med parkeringsfickor som är längs med gatan. Alltså inte sidoparkering eller liknande. Det finns ju personbilar som också är långa. Finns det något mått hur långt överhäng man få in i den andras ruta. Eller är det en bedömningsfråga från fall till fall?
Sedan vet jag att man är skyldig att ta reda på den stadens lokala trafikstadgar, om man är osäker på vad som gäller just där. Men nu gäller det ju allmänna bestämmelser.
Jag har själv alla behörigheter som finns på körkortet. Men har inget minne av att jag har läst det någonstans under min utbildning. Jag har också frågat en bilskolelärare med många år i yrket. Men även han är osäker. Han kan bara, som jag själv, läsa sig till att man bara är skyldig att ha alla hjulen inom parkeringsrutan och att man inte får stå så man hindrar eller stör annan trafik. Man får t e x. inte låsa in någon.
Jag vill ha ett klart svar om vad som gäller. Eller är det godtyckligt. Bra att veta om man hamnar i tvist med någon parkeringsvakt eller annan.
Tacksam om någon vet säkert. //Jompa