• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkering med överhäng.

CalleJompa

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Motala
HBK-Nr
21846
Medlemskap
2024
Finns det någon som vet vad som gäller vid parkering av ett fordon med överhäng? Jag vet att alla hjul ska stå innanför de linjer som finns. Och man får inte hindra annan trafik eller ställa sig så att någon annans bil inte kan flyttas.

Min husbil är 6,70 lång. Sällan är rutorna mer än 5 eller 6 meter i städer. Så hur jag än gör så får jag ett överhäng från någon 1/2 m till 1 meter. Kollade i Trafikförordningen men får inget klart för mig vad som gäller. Nu menar jag parkering i städer med parkeringsfickor som är längs med gatan. Alltså inte sidoparkering eller liknande. Det finns ju personbilar som också är långa. Finns det något mått hur långt överhäng man få in i den andras ruta. Eller är det en bedömningsfråga från fall till fall?

Sedan vet jag att man är skyldig att ta reda på den stadens lokala trafikstadgar, om man är osäker på vad som gäller just där. Men nu gäller det ju allmänna bestämmelser.
Jag har själv alla behörigheter som finns på körkortet. Men har inget minne av att jag har läst det någonstans under min utbildning. Jag har också frågat en bilskolelärare med många år i yrket. Men även han är osäker. Han kan bara, som jag själv, läsa sig till att man bara är skyldig att ha alla hjulen inom parkeringsrutan och att man inte får stå så man hindrar eller stör annan trafik. Man får t e x. inte låsa in någon.

Jag vill ha ett klart svar om vad som gäller. Eller är det godtyckligt. Bra att veta om man hamnar i tvist med någon parkeringsvakt eller annan.

Tacksam om någon vet säkert. //Jompa
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Generellt är det i princip omöjligt att få in en medelstor husbil i en parkeringsruta lagligt,
man vill ju även få upp dörr och komma ur bilen.

Jag undviker rutor, finns husbilsrutor använder jag dem, annars parkerar jag där jag inte stör,
typ ställplats, parkering för tyngre fordon mm.m.

I nödfall nyttjar jag flera rutor ifall det funkar.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag kollade upp det här med en f.d hovrättsdomare och svaret jag fick var att lagen föreskriver inget annat än att hjulen ryms inom rutan. Han kände till att avgifer i en del fall tagits ut vid överhäng som går ut över en annan ruta men att detta inte har något stöd i lagen och vid ett ev rättsfall finns inget stöd för en sådan avgift.
 

CalleJompa

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Motala
HBK-Nr
21846
Medlemskap
2024
Peter K
Men jag skrev frågor om man parkerar längs med gatan. Alltså parallellt med gatan. Tack ändå för svaret.
 
Senast ändrad:

CalleJompa

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Motala
HBK-Nr
21846
Medlemskap
2024
Tack Pålle.
Men vad jag kan läsa så är det en riktig röra om vad som gäller i kommunerna. Vissa kommuner har osäkra regler. Andra har rena gissningar som svar. Ibland inga svar. Svar på annat än vad det gäller osv osv.
 

CalleJompa

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Motala
HBK-Nr
21846
Medlemskap
2024
Jag kommer att gå på svaret jag fick av Stig. Jag tror inte han har hittat på det. Utan det är sanning och då bör det ju gälla eftersom det är en f d Hovrättsdomare har lämnat det svaret.
 
Toppen