• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parabol, behövs den?

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
De flesta bolag kör med 3 månaders begränsning utomlands. De följer då Eu direktivet. Sen är det inte alltid de håller kollen men de verkar bli bättre och bättre på det. Roamingkostnaderna gör det till en förlustaffär för bolagen.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Nej, det är hemmaroutern som är "VPN server". Det betyder att SVT och alla andra jag surfar in hos ser samma adress som när jag är hemma.
Är det en vanlig router till bredband? Hur får du kontakt med den på några hundra mils avstånd? (Räckvidden brukar ju vara ”rätt begränsad” :cool:
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Är parabol framtiden eller är det streaming som gäller?
Hur gör ni?

Hej!
Nu verkar ju du ha redan ha gjort ditt val gällande hur du ska se på TV ;)

Vill bara passa på att tipsa om hur vi gjorde när vi gick över till streaming.


Projektorn har vi haft god nytta av, det lilla vi tittar på TV....

//Jocke
 
Senast ändrad:

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Vi har parabol men har aldrig använt den. Har den eftersom den satt på bilen när vi köpte den. Har funderat på att ta bort den. Både för höjdens och viktens skull. Är dock lite rädda att det inte blir tätt där den sitter. Vill ju inte skapa fuktskador.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Vi har parabol men har aldrig använt den. Har den eftersom den satt på bilen när vi köpte den. Har funderat på att ta bort den. Både för höjdens och viktens skull. Är dock lite rädda att det inte blir tätt där den sitter. Vill ju inte skapa fuktskador.
Vår parabol är monterad på en fastlimmad platta. Själva plattan kan man ju lämna kvar om man tar bort parabolen.
Kan det vara så att er parabol är monterad på samma sätt? Då är det en ganska enkel sak att ta bort den.

//Jocke
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vår parabol är monterad på en fastlimmad platta. Själva plattan kan man ju lämna kvar om man tar bort parabolen.
Kan det vara så att er parabol är monterad på samma sätt? Då är det en ganska enkel sak att ta bort den.

//Jocke

Exakt så gjorde jag, enda genomföring var kabeln, det hålet tätade jag med sikaflex.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej vänner, jag väntar nog ett antal år innan jag börjar tänka i föregåendes problem som i verkligheten inte är problem
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det var enkelte som tidligere rapporterte at de ip messig var i Sverige selv om de var sørover og benyttet mobil roaming med svensk abo. Dette burde være det normale for 3G og 4G mobilnett. For 5G vil det og stemme så lenge det benyttes 4G kompabilitet, men med ekte 5G blir saken en annen.

Men en VPN tunell til hjemmenettet har mange ekstra muligheter, en er å gå om hjemme for de tjenester som dette er fornuftig for (forsinker noe så for mye er det en ekstra belastning) samtidig kan en nå servere og utstyr i hjemmet - fint med smarthome løsninger som en ikke behøver å eksponere mot hele verden. Mange routere har ipsec og/eller ppoe tilgjengelig. Det er enkelt å sette opp en klient til dette. Som en digresjon, jeg benyttet dette under min første overvintring i Spania 2005. PC med VPN tunell til hjemmerouter som og hadde VPN til jobben, kunne jobbe fra Spania som om jeg var hjemme eller på kontoret.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Är det en vanlig router till bredband? Hur får du kontakt med den på några hundra mils avstånd? (Räckvidden brukar ju vara ”rätt begränsad” :cool:
Via Internet ;). Det kräver ju iofs att jag har ett namn kopplat till hemmaadressen, sk dynamisk DNS. Routern talar själv om för DNS-tjänsten vilken adress som gäller efter varje förändring/omstart.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Via Internet ;). Det kräver ju iofs att jag har ett namn kopplat till hemmaadressen, sk dynamisk DNS. Routern talar själv om för DNS-tjänsten vilken adress som gäller efter varje förändring/omstart.
Jo det där med internet, det ante mig. Sen verkar det bli rejält krångligt. Finns det nån enkel variant, typ plug and play?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Någon kanske kan beskriva lite mer i detalj hur man gör för att få det att fungera med VPN.
Kjell
Ladda ned lämplig VPN app,i appen väljer var i världen du vill befinna ,tryck anslut,klart!
För att få ut mesta möjliga bör du välja en betal app,dvs. du betalar en månads eller årsavgift i appen efter du laddad ned den,själv använder jag Avast secure line,men det finns många att välja på.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Ladda ned lämplig VPN app,i appen väljer var i världen du vill befinna ,tryck anslut,klart!
För att få ut mesta möjliga bör du välja en betal app,dvs. du betalar en månads eller årsavgift i appen efter du laddad ned den,själv använder jag Avast secure line,men det finns många att välja på.
Har du eller någon annan möjligtvis nån synpunkt på den VPN som Bahnhof har?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag kör med 2'an i listan, private VPN, funkar bra, jag betalar inget, EDIT: Jag betalar visst iallafall upptäckte jag nu :) jag kör på ett 24mån. abb. för 1.89$/mån.

Testa några gratis först, och se ifall bandbredden duger åt dej, vill du att det ska gå snabbare än de, gå på en betaltjänst.

7 bästa VPN-tjänsterna för Sverige 2020
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag kör med 2'an i listan, private VPN, funkar bra, jag betalar inget, EDIT: Jag betalar visst iallafall upptäckte jag nu :)
tyvärr finns det betaltjänster som är sämre än vissa gratistjänster.

Testa några gratis först, och se ifall bandbredden duger åt dej, vill du att det ska gå snabbare än de, gå på en betaltjänst.

7 bästa VPN-tjänsterna för Sverige 2020
Ofta ligger en begränsning i hur stor datamängd du får använd när du kör gratis app.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Jag kör med 2'an i listan, private VPN, funkar bra, jag betalar inget, EDIT: Jag betalar visst iallafall upptäckte jag nu :) jag kör på ett 24mån. abb. för 1.89$/mån.

Testa några gratis först, och se ifall bandbredden duger åt dej, vill du att det ska gå snabbare än de, gå på en betaltjänst.

7 bästa VPN-tjänsterna för Sverige 2020
Jag är en lekman på detta området, men är det inte så att om man har behov av att t.ex. se vissa SVT program i utlandet så måste man välja en VPN tjänst som har en server i Sverige. Rätt eller fel?
 
Toppen