• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parabol, behövs den?

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Varken eller. :)

Skulle det hända något som man oundgängligen vill titta på (har inte hänt hittills) så tänker jag köra över mobilnätet. Tills dess njuter jag av utsikten från bilen i stället för att titta på en skärm.

MVH
Hans
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
I vår framtid finns ingen parabol, bara streaming.
På förra bilen satt en motorstyrd parabol vilket ju är kul ur ett teknikperspektiv men efter att ha lekt med den en stund kom vi fram till att vi inte behöver någon. Numera ligger vi i sängen med varsin padda och streamar istället.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Vi har tre alternativ.
1. Marksänd TV
2. Steamad
3.Satellit-mottagning
Använder det i nämnd ordning.
Blir det hack - mosaik på marksänd TV övergår vi till Steamad TV.
Finns det alltför dålig eller ingen mobilanslutning alls övergår vi till statellit-mottagning.
Steg 3 används sällan i Sverige men i Moseldalen och där det saknas mobilnät.
 

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Hur fungerar det nere i Tyskland-Frankrike-Spanien o.s.v. ?
Är det streaming som gäller där också?
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Demonterade parabol och tillhörande utrustning. Streamar allt, både i Sverige och utomlands, och det fungerar väldigt bra. Vet man i förväg att man ska befinna sig i ett område med dålig täckning så brukar jag ladda ner det jag har tänkt se i de fall där den möjligheten finns.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
  1. Satellit (fördel bildkvalitet, enkelt kanalval via fjärrkontroll)
  2. Streaming - CD Play, SVT Play, SR Play (nackdel, mobildata kan svikta ute på kontinenten, t ex Moseldalen som redan nämnts)
Har iofs antenn för markbundna kanaler också, men inget egentligt behov av det, alternativen ovan räcker till.
Dessutom måste man söka markbundna kanaler varje gång man slår läger.
TV LTC med både DVB-T2 och S2. Har manglat fram/preparerat TV'n med alla kanaler jag är intresserad av för 3 av satelliterna.

Har med mej mitt abonnemang på Canal Digital i husbilen, satellit Thor. Med en liten Snipe antenn. Naggande god, 10 satelliter. CA modul/CI kort för krypterade CD kanaler. Räcker i bästa fall ner mot franska gränsen. Söder därom blir det engelska kanaler (Astra 2) eller tyska dito (Astra 1).
Och streaming för allt motsvarande mitt CD abonnemang CD Play, samt SVT Play och SR Play.

Streamar via en mobil router (TP-link M7350) med Fibio surfkort tillsammans med Google Chromecast. 40 GB hela EU per månad.
(149 kr för en månad, slår inte på det förrän inför start utlandsresa - i Norden blir det enbart satellit).
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Absolut inte parabol,verkar vara enbart tyskar som fäller upp parabolen så fort dom stannat,marksänd TV fungerar bra både hemma och utomlands(du lär dig ett nytt språk),om inte tar vi alternativet att stänga av helt ,möjligen streamad TV.
Att söka nya kanaler på marksänd TV när man stannat tar runt en minut inget stort problem!
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Att söka nya kanaler på marksänd TV när man stannat tar runt en minut inget stort problem!
Mja, i Sverige ja. Men i t ex Tyskland tvingas du leta/sovra bland mååånga kanaler. De flesta ganska ointressanta.
Med preparerad kanallista satellit hittar jag mina val omedelbart.
För mej helt onödigt och irriterande extrajobb.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Markbundet ute i Europa tycker jag man kan glömma
I Danmark, Norge okay. I Tyskland tjavars, i England inga problem, men holländska, franska och spanska kan iallafall jag glömma.

PS. Teoretiskt resonemang, jag har faktiskt aldrig brytt mej om att prova ordentligt ute i Europa. Har alla DVB-T2 numera t ex? DS.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Jovisst, vi är på tredje bilen nu med samma antenn som vi flyttat med när vi bytt bil. Vi köpte en Oyster och använder ett tvillingkort till vårt Canal Digital abonnemang. Mycket enkelt, ett knapptryck så har vi vår kanallista. Aldrig några sökningar och alltid suverän bild. För oss är det värt varenda krona.
 

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Jovisst, vi är på tredje bilen nu med samma antenn som vi flyttat med när vi bytt bil. Vi köpte en Oyster och använder ett tvillingkort till vårt Canal Digital abonnemang. Mycket enkelt, ett knapptryck så har vi vår kanallista. Aldrig några sökningar och alltid suverän bild. För oss är det värt varenda krona.
Så ni kör med parabol och ett abbonemang från Canal Digital. Dom flesta här verkar streama.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Alden parabol, och har CanalDigital box i husbilen, kan spela in mm och har mina inspelade filmer och program på den hårddisken.

Har parabol även hemma, överlägsen bildkvalitet.

Streama är en dålig nödlösning enbart när satelliten är skymd eller att det är program som enbart sänds på nätet (CMore).
Oftast måste man då välja lägre kvalitet för att mobila bredbandet ska klara att streama, och måste då använda pad eller mobil som skärm, TV-skärm blir för grynig.

/GB
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Klarar man sig med cirkus 50 gig/månad utomlands ?
Blir lite svårt att svara på då det helt beror på hur surfglad man är. Vi klarar oss rätt bra på 100GB/mån utomlands men då streamar vi ganska mycket både audio och video.

50GB/mån vore i underkant för oss men med planering kanske det skulle funka. Serier, ljudböcker och sånt kan man ju ladda ner samtidigt när man handlar på större affärer bland annat.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Så ni kör med parabol och ett abbonemang från Canal Digital. Dom flesta här verkar streama.
Javisst, det funkar för oss. Extrakortet är billigt och parabolen ger ju oss samma komfort som hemma. Att streama ingår ju oxå i vårt abonnemang men parabolen är ju enklare, bättre och bekvämare. Men okay, om skogen döljer satsignalen så händer det att vi streamar men innan dess har vi nog försökt flytta bilen och hitta en lucka söderut...
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Marksänd digital i Tykland skiljer från ett år tillbaka från vårt digitala marksändna nät . Så det blir parabol eller streama.
Jag frågade i en butik i Tyskland vad som behövdes om TV`n inte klarar den digitala marksändningen
..... en box och ett abonnemang...... känns som en onödig årskostnad för en turist.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Bara man är medveten täckningen i Europa med parabol,men det kan dom som använder förklara.
 
Toppen