• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Palmolja i diesel

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, jag vet inte var det gick fel angående min fråga om ock vad är blankdiesel ,många åsikter om palmolja o dessa inporterade saker, är vi inte självförsörjande av tillsatser till drivmedel, kan inte tro att utlänska saker är bättre ,min fråga kvarstår vad är blankdiesel .
 
R

RobbeS

Guest
Blankdiesel är är väl hederlig gammaldiesel utan tillsatser av raps och liknande. Kör själv på det i min husbil och märker bättre effekt och jämnare gång på motorn. Inga problem att heller fylla upp tanken och låta den stå
hej, jag vet inte var det gick fel angående min fråga om ock vad är blankdiesel ,många åsikter om palmolja o dessa inporterade saker, är vi inte självförsörjande av tillsatser till drivmedel, kan inte tro att utlänska saker är bättre ,min fråga kvarstår vad är blankdiesel .

Ursäkta att jag kapade tråden. Min definition av blankdiesel är att det är gammal hederlig diesel utan tillsatser av raps eller andra vegetabilier. Kör själv på det i husbilen och klimatkompenserar genom att i princip inte äta kött alls. Ca två gånger i månaden.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Går det ensa att köpa blankdiesel om man inte har gård eller maskiner som kräver detta?
 
R

RobbeS

Guest
Här uppe är det Skoogs bränsle som säljer det samt några andra små bränsleförsäljare. Tror att det främst är företag som säljer bränsle åt åkerier och bönder som har det.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Kollade Såifa Falkenberg men där är det bara deras ACP-diesel vilket innebär inblandning av RME
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har ju en äldre HB där motorn är en 2,8 idTD & denna går förträffligt på blankdiesel. Men hur är det med nyare commonraildieslar, fungerar det att köra dessa på blankdiesel?
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Hur går "blankdiesel" ihop med reduktionsplikten ? (skall minska växthusgaserna med 19,3% för diesel)
 
Toppen