• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pössl eller La Strada?

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Pössl eller La Strada?

Fönster är väl option hos la strada. Dom har ju en ordentlig lucka i taket för ljusinsläpp och fuktutsläpp.
Ska kolla på mässan....
 
Senast ändrad:
F

F.d. 955

Guest
Sv: Pössl eller La Strada?

Vad jag förstår har la Strada dusch och toa med "vanlig" dörr.
Tar tacksamt emot synpunkter. :) // Pirkko

:)Hei.

Jeg er, etter 38000 km i La Strada, helfrelst entusiast.

De har en modell som heter Avanti C. Den har et rom med skyvedør som fører inn til toalet og
seperat dusjkabin med foldedør, god takhøyde, to avløp. og ingen draperier Da kan man gjøre det man må
uten å være til hinder for sine medreisende.

Den har også myggnett til sidedøren.

Noe av det aller beste er at allt er stille, ingen knirkelyder eller noe som løsner, topp innredning fra frabrikken.

Jeg har ingen erfaring med Pössl.

Lykke til.

Hilsen Atle.[/QUOTE]


Hej Atle!

Efter att ha besökt husbilsmässan på Elmia idag, och kikat runt på "plåtisar" och en del vita kylskåp med legohjul...förstår jag att du är nöjd. Helt och hållet!

Hälsningar
Berit Elisa-Beth
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Pössl eller La Strada?

Jag var och kollade båda alternativen på Elmia i onsdags.

La Strada kvalitet, säkert Pössl också. Men båda två trånga och mörka. Inget roligt att "sälja till frun" i varje fall i och med byte från en normal integrerad.

Men ta en titt på Rapido Van som står där. Ljus, rymlig och trevlig. Om jag visste hur de är isolerade sklulle inte valet vara svårt!

jyrki
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Pössl eller La Strada?

Jag var på Elmia i går och grävde i alla plåtisar. Kan säga att det är ganska stor spännvid i kvalitet. Här gäller att man får vad man betalar för. Tips öppna luckan ovanför förarhytten och knacka i taket. En del snålar på väggmaterial och på antal belysningspunkter.
Sen har de flesta det gemensamt att det finns så många options att lägga på.

Pössls isolering i taket är inte det samma som reklamen visar. Det är nog en uppförstorad bild.
LaStradas toarum tål dusch utan draperi. Den är tät i kanterna och dörrarna ligger innanför tröskeln. Upp till någon att testa:cool:
 
Senast ändrad:

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Pössl eller La Strada?

Efter besöket på Elmia ligger nu La Strada EB högst på önskelistan.
Snygg, relativt låga långbäddar, kylskåpet högt, dubbelt golv med förvaring, vändbara framsäten, stöd för svanken i dinettsoffan, tillräckligt med utrymme i bodelen.
Med 180 hk motor med kamkedja, ljus inredning, dieselvärme,så blir den perfekt!

Utrymmet i vår delintegrerade pärla är inte alls nödvändig (har jag kommit fram till efter 7 år).
Den är bra när jag sitter på golvet och leker "kastasaker-leken" med hunden ... inte en enda gång har jag dansat i bilen. :wink:
När jag tänker efter så har det långa överhänget mest varit i vägen.
Åker ofta ensam med min hund.

I det här fallet känns det inte svårt att välja bort den rymliga bodelen mot att kunna parkera i stort sett var jag vill. :) // Pirkko
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Pössl eller La Strada?

Jag var på Elmia i går och grävde i alla plåtisar. Kan säga att det är ganska stor spännvid i kvalitet. Här gäller att man får vad man betalar för. Tips öppna luckan ovanför förarhytten och knacka i taket. En del snålar på väggmaterial och på antal belysningspunkter.
Sen har de flesta det gemensamt att det finns så många options att lägga på.

Pössls isolering i taket är inte det samma som reklamen visar. Det är nog en uppförstorad bild.
LaStradas toarum tål dusch utan draperi. Den är tät i kanterna och dörrarna ligger innanför tröskeln. Upp till någon att testa:cool:

LaStrada:
Jag har tagit bort klädseln på bakdörren och konstaterat att det inte finns isolering alls!!!!Antagligen inget i skjutdörren heller ,ska kolla. Jag ska till fabriken om en månad och se hur dom isolerar väggarna.Vinterbil?Jo om man som jag åker till spanien över vintern.
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Pössl eller La Strada?

(LaStrada:
"Jag har tagit bort klädseln på bakdörren och konstaterat att det inte finns isolering alls!!!!Antagligen inget i skjutdörren heller ,ska kolla. Jag ska till fabriken om en månad och se hur dom isolerar väggarna.Vinterbil?Jo om man som jag åker till spanien över vintern.")

Det där var intressant!
Tur att man inte bestämt sig än ... //Pirkko
 
Senast ändrad:

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Pössl eller La Strada?

På fabriken såg jag en la strada (eb?) som hade 2 inåtgående dörrar till duschen. Det verkade inte behövas nåt draperi i den (den såg tät ut ändå)

Såg du isoleringen innan dom monterade inredningen?
Jag tror att det är 5mm skum med klister på ena sidan.
 

Bilagor

  • 001.JPG
    001.JPG
    294,6 KB · Visningar: 13
  • 002.JPG
    002.JPG
    288,6 KB · Visningar: 17
  • 003.JPG
    003.JPG
    179,9 KB · Visningar: 9
Senast ändrad:
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Pössl eller La Strada?

Här kommer en länk för dom som inte kan besöka fabriken!
Pössl

Hur det är i dörrarna på min Pössl Roadcruiser vet jag inte, men isoleringen i taket stämmer med filmen, det såg jag då jag borrade hål genom taket vid montering av solceller och tv antenn!

/Malbeck
 
Senast redigerad av en moderator:

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Pössl eller La Strada?

Synd att jag inte visste om detta med isoleringen igår.
Representant från La Strada (ägare tror jag) fanns där och då kunde man ställt lite frågor.
Skulle tro att han finns där idag också.

Jaha ... då får man börja om från början igen och fundera. :confused:

Efter att ha undersökt och dragit i den där dragdörren till duschen i Pössl så har jag svårt för att acceptera den.
Den var trög och krånglig.
Hur tusan ska man rengöra "rälsen" längst ner? // Pirkko
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Pössl eller La Strada?

Synd att jag inte visste om detta med isoleringen igår.
Representant från La Strada (ägare tror jag) fanns där och då kunde man ställt lite frågor.
Skulle tro att han finns där idag också.

Jaha ... då får man börja om från början igen och fundera. :confused:

Efter att ha undersökt och dragit i den där dragdörren till duschen i Pössl så har jag svårt för att acceptera den.
Den var trög och krånglig.
Hur tusan ska man rengöra "rälsen" längst ner? // Pirkko

Drag dörren går lättare när man använt den ett tag! När man dushat klart drar man den helt åt motsatt håll och så tar man handuken eller trasa och drar med ett finger ett varv i "rälsen" klart! En annan fördel är att man kan dra för den fram till kylskåpet när man ska sova! Utan att behöva mörklägga hela framdelen på bilen! Praktiskt när man är på resande fot!

Lycka till med ert köp!

/Malbeck
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Pössl eller La Strada?

LaStrada:
Jag har tagit bort klädseln på bakdörren och konstaterat att det inte finns isolering alls!!!!Antagligen inget i skjutdörren heller ,ska kolla. Jag ska till fabriken om en månad och se hur dom isolerar väggarna.Vinterbil?Jo om man som jag åker till spanien över vintern.

Vi väntar nån månad med att beställa en La Strada.
Hoppas på information från ditt besök i fabriken. :) // Pirkko
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Pössl eller La Strada?

Drag dörren går lättare när man använt den ett tag! När man dushat klart drar man den helt åt motsatt håll och så tar man handuken eller trasa och drar med ett finger ett varv i "rälsen" klart! En annan fördel är att man kan dra för den fram till kylskåpet när man ska sova! Utan att behöva mörklägga hela framdelen på bilen! Praktiskt när man är på resande fot!

Lycka till med ert köp!

/Malbeck

Tack! Kan vara dumt att överge Pöösl så snabbt som vi gjort ... ska undersöka lite mer.
Snygg plåtis du har, Malbeck! // Pirkko
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Pössl eller La Strada?

Isolering inne i dörrarna saknas i alla bilar. Det är Fiat som säger stopp. Det gäller i plåtisar precis som i halvintegrerat o alkovbilar.
Golddiger: du har väl dubbel isolering i bakdörren, heltäckande, utan glipa i mitten?
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Pössl eller La Strada?

Jag vet inte, har hört detta från ett par olika tillverkare.
När det gäller isolering, så borde det egentligen var K-värde som avgör isoleringstjockleken. Förr hade vi träspån, numera är det slutna celler som gäller.
Andra saker är också avgörande, t.ex. hemma isolerar vi på vinden, husbilen i golvet. Hemma vill vi ha en energisnål panna, i husbilen en panna som ger hög värme osv
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Pössl eller La Strada?

När husbilstillverkaren väl fått bilen levererad gör han ju som han vill. Jag tror nog att det hittills har bedömts som för mycket arbete att isolera bilarna ordentligt, de flesta kunderna kör nog inte en plåtis på vintern, och med en stark panna märks det ändå inte så mycket.
Istället säljs det isolerande förhängen som kanske skulle vara onödiga om bilarna varit ordentligt isolerad.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Pössl eller La Strada?

Jag kan faktiskt inte säga så mycket om värmen i Pössl. För sedan jag köpte den i våras har vi ju haft en underbar sommar/höst. Det har mest handlat om att försöka få lite svalka när man vaknat.

Det har funkat utmärkt med fyra öppningsbara fönster i sovrummet och en taklucka blir det cirkulation. Men eftersom man kan stänga dörren mot förardelen tror jag inte att man drabbas av kallraset på samma sätt som i min tidigare bil.

Rapport kan komma i senare om det blir svalt i Spanien i vinter. Men jag är inte orolig, min förra plåtis var sämre isolerad (Knaus Boxstar). I den sov vi i -15 utan problem i Lappland. Utan vintertäcke!!! Problemet var just kallraset i förardelen. Men Truma är så kraftig i så litet utrymme så det hade nog kunna varit bra mycket kallare före man får problem.

Det bästa med en plåtis är just smidigheten. Vi har använt våran i tre månader före vi åkte till USA på semester. (Är just nu i New Mexico :) ).

Att bara kunna stanna nästan vart som helst. Där framme behöver man inte dra för. Man drar bara för dörren till sovrummet. Utifrån ser det bara ut som en parkerad minibuss.

Jag tror inte isoleringen spelar så stor roll i erat val. (Även om jag faktiskt tror Pössl har bättre enl. reklamfilmen). Provligg, kolla köket, kolla förvaringsutrymmen. Men det viktigaste känn efter. Vad känns rätt för er.

Är den vacker? Vill ni lägga en surt förvärvad halv mille på den?

Tänk på att i en Plåtis så kör man nog lite mer än i en mosterhusbil. Gillar ni motor och växellåda?

Garaget vad vill ni ha med er? Klarar ni vikten?

Kan ni utrusta den som ni vill? Det var viktigt för mig. Massor med watt på taket. Bränslecell, Alugasflaskor, 120 liters dieseltank, 220 V 2000 Watt m.m..

För en halv mille måste man vara noga. Men iofs min gamla Plåtis körde jag gratis i 4 år och bytte in den för samma pris som jag köpte den för, när jag köpte min nya i Pukavik.

Plåtis är ju lite av en extra stor frihet. Jag har ex. inte använt extern el sedan jag köpte bilen. Vattnet räcker 4-5 dar vid normal användning. Toa räcker 6-8 dar med en extra tank (tack Max M). Om man snålar kan man öka det med 30-50%. På campingar får jag alltid plats även om det är fullt. "En Plåtis klämmer man alltid in"

Jag tycker ni är kloka som väntar med att slanta upp nu. Kanske ni skulle åka en sväng till Tyskland med Ryanair och hyra Plåtis en weekend av den modellen ni vill ha.

Sedan när ni hyrt den och lämnar in den kan ni fråga vad den kostar att köpa. Jag blir inte förvånad om ni skulle råka tjäna 100000kr på den frågan.
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Pössl eller La Strada?

Montreal och SirMcLain har rätt! Varför behöver man vinternattskjorta utanpå bilen? Jo därför att inget är isolerat. Man löser detta med att skärma av bildelen. Man bör bäl kunna använda hela bilens utrymme?
Om isoleringen är undermålig, så kan den kompenseras av väl tilltaget värmesystem, vatten eller blåst. Det är bara vid användning som man märker om man fryser eller inte, det ser man inte innan på bilen.
Min plåtis har dålig isolering, men jag har aldrig frusit:)
 
Toppen