• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På väg mot Sverige

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 55554

Guest
Knepigt, vi har fulla staplar på alla 4 Hauawei mobilerna Gittan har inget problem med internet med sin mobil
Huawei Y530-U00 som router ochTele2.
Jag har problem med internet med min Huawei Y530-U00, som jag har som router.
Har testat att lägga mobilen på olika ställen, tom på taket.
Har sagt upp avtalet fom 30/4, sedan blir det kanske Tele2.

Jojje
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag hade fulla staplar på ett ställe vid Mosel men det var bara 2G, gick inte att använda. AllTele, numera A3 köper in sig på Telenors nät och deras roaming-partners. Den sämsta leverantören som vi har råkat ut för på hela övervintringsresan var SFR i södra Frankrike (stämmer med Bengtic påstående om eländet ”söderut”)...

Verkar som att Tele2 har bättre fart i Mosel {?} Bra att veta, tack!
 
F

F.d. 22252

Guest
Om man har telefonen inställd på automatisk roaming kan det vara så att ni fått skilda leverantörer och sen har kanske tele2 lite andra avtal med roamingpartners. Flera gånger när det strulat har jag gått in och ändrat operatör manuellt, ibland har det hjälpt att starta om telefonen så har den bytt själv. Annars märker jag en stor skillnad på samsung och huawei när det gäller mottagning och gps, där huawei har bättre mottagning har även huaweisticka och en router som jag inte använder telefonen har hittills fungerat bra .
När jag tankat hem saker har jag varit uppe i 5Mb/s. Vid test nu hemma i soffan med bredbandstest 17Mb/s ner och 4Mb/s upp.
På en plats som mosel har nog även de bofasta problem med på telefon och tv en djup dal med tvära kast skymmer helt enkelt signalen som till största delen måste ha optisk kontakt vid höga frekvenser.
Man kan ju ställa telefonen på bara 4g eller 3g och 4g att ha den att automatiskt kunna välja även 2g gör ju att då kan den bara användas för röstsamtal i det läget och det vill man knappast, förmodligen har man bättre signal vid större orter där man byggt master. Jag har Telenor och är nöjd med det inga problem med frågor och kontakter som jag är van vid sen den gamla teliatiden. Sen tror jag att om telefonen är bra och rätt inställd så hänger det mest på vilka avtal som finns med operatörerna när man är utomlands. Många ggr så är det nog samma operatörer bland de stora.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
Bytte till min 7" Asus platta som router
Mätning 1, 6.95 Mbit/s ner 1.16 Mbit/s upp.
Mätning 2, 5.64 Mbit/s ner, 1.36 Mbit/s upp.
Genast bättre.

180413
Fredagen den 13, vi står kvar på ställplatsen.
Problemet med internet löste sig enligt ovan.
Sker inte så mycket idag, vi diskuterar hur vi skall åka i morgon.
Antingen längs Mosel till Koblens under helgen, en väg jag inte gillar.
Ta fart upp på motorvägen och åka ett antal mil mot Rostock nu när inga lastbilar kör.
Vi har bara ca 60 mil dit, vill inte åka hem ännu.
Gäller bara att hitta bra ställen att stå på under några dagar .
Behöver inte vara gratis men inte kosta skjortan.
Vet inte vilken väg Garmins Laura vill ta.

Jojje
 
F

F.d. 55554

Guest
Vet inte vilken väg vi tar, men vi åker nog en bit i morgon, samma söndag,
står på olika ställplatser i veckan som kommer, drar vidare nästa helg.
Skall helst inte åka från Rostock förrän i slutet på april, ca 60 mil dit.

Jojje
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Hej..
Det är de här inläggen jag gillar.. "Vet inte vilken väg vi tar.. Åker nog en bit imorgon.." Uppmuntrande lärorik läsning. Jag är dålig på det.. sträckkör ofta 40 mil för att komma ner till solen fort, och hem ännu fortare, och jag som älskar att färdas glömmer alltför lätt att stanna några dagar.. Märklig kombination, måste def. lära av er att ta det lugnare..! (Har lärt av er..) Väl nere bättrar jag mig..Tar 1000 bilder som sen tar månader att sortera..
Alla de här oftast oplanerade stoppen längs resan med felkörningar och div. ställplatser, incidenter, tvätt, maträtter och Zoegas med Lidelkakor eller hembakat till, är det som ger så mycket när ni delar med er.. Det är ju precis detta som är husbilslivet som jag ser det ! Ser fram mot nästa stopp.. Det är så här man ska färdas.! Må så gott, Till mig/oss sprider ni glädje..
Bo o Lisa Mårtensson
Libom
Malmö
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55554

Guest
@Libom + alla andra!
Tack för ditt och alla andras positiva inlägg, vetskapen om att inläggen gillas och att folk har nytta av det jag skriver har gjort att jag forsatte skriva här.

180414
Vi lämnade Krusserat 9.30, efter töm/fyll fortsatte vi mot Wetter en ställplats jag hittade på Bordatlas.
På vägen dit var vi inom en parkering 11.30 för en kopp stärkande Zoégas kaffe.
Det visade sig att det behövdes, efter fikat satt vi i kö norr om Bonn i en timme.
Vi var inom Aldi i någon by efter det vi svängt av stora vägen, fyllde på med mat, mjölk och öl.
Nästan framme lurade Laura in oss på en villaväg, Sygic visade annan väg.
Eftersom vi följt Laura hit fortsatte vi med det, dumt beslut, vi hamnade på smala skogsvägar,
det inte gick att möta någon bil där.
Kollade igen via Locus/ Sygic, körde sedan efter det som visades och kom rätt.
Laura fortsatte visa annan väg även nu, det struntade vi i.
14.30 och 25.4 mil med felkörning. var vi framme här:

GPS: N 51°22'56.698'' , E 007°23'55.910''    , koordinater från BordAtlas. Gratis!
Här finns 9 platser på asfalt strax ovanför floden, finns några omärkta platser på grus,
det går en järnväg i närheten som kan störa.
Service är bara en soptunna.
Här står vi:
Långa koodinater
GPS: N 51° 22' 56,224'', E 7° 23' 58,786''    , ± 0,0 m
Korta koodinater:
GPS: 51,38225, 7,39966   
Google Maps link:

Infarten
180414 Wetter.jpg

Infarten uppe till vänster i bild, husbilparkering nere till höger eller grusplanen uppe till höger.

180414 Wetter1.png

Nu hade jag skrivet i allt till registrering av platsen, fattades bara en blid.
När jag klickade på ladda upp bild, fick jag ett ilsket rött band på skämen "Tillfälligt fel!".
Nu ger jag fn i det och tar en öl.

Stannar här i natt.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Godkväll GoJoR....

"jag klickade på ladda upp bild, fick jag ett ilsket rött band på skämen "Tillfälligt fel!".
Nu ger jag fn i det och tar en öl."


Det gör du rätt i....skål...och det heter ju "flytande bulle"...;)

Nu har man vart hemma i enoenhalv månad...o saknar redan att vara på rull..
Har följt Er på hemresan...och alla andra som är på väg "hem"....du/ni gör ett fantastiskt jobb med HBK:s ställplatslista...

Jag o "Halvan" är i full färd med att planera nästa långresa...

...men just nu är jag "barnvakt" åt mitt barnbarn...som har råkat i luven på en större som bet av honom
benet...men det går inge nöd på oss i vårsolen...o hos "morfar" får han ju lite gott...:D
fullsizeoutput_1cdf.jpeg

Nu får du/ni fortsätta att köra försiktigt och så hoppas jag att vi syns i Kristinehamn..
Krama G o R från oss....

//Klaver
 
F

F.d. 55554

Guest
Roligt att ni följer oss, gör allt för att reta aptiten hor er när det gäller att åka.
Det blev en " flytande bulle" och lite onyttiga potatischips.
Väl att jycken har "morfar" tänk på vikten
Hälsa halvan.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jodå, vi följer era strapatser och är just nu en natt före Er. Gratisplats i Osnabrück på Hymers försäljningsställe var toppen (koordinater: 52˚15´43˝ 8˚0´7˝) med inköp av smått-.och-gott tillbehör till 1/3 priset än hemma. Nu har vi backspegel till passageraren, slangklämmor, kopplingar och vattenpåfyllnings lock 100kr billigare än Kama butiken.

Hur ni än gör, räkna med minst 1,5 timmes STAU innan Hamburg. Fyra filer går i en vilket bildar en 9 km lång kö. OBS! Vi passerade eländet på en lördag men söndag blir inte bättre, det kan vi lova er.

Kör säkert och krama varandra hela vägen (övrig tid) ; )

/ranko
 
F

F.d. 22252

Guest
Jojje du använder ju tydligen maps varför inte lägga in kursen på den går ju att skicka till mobilen så har du en till som diskuterar vägen, hade tre ett tag garmin maps och igo och ofta så hade de olika åsikter och pratade i mun på varandra, särskilt maps är rolig eftersom hon alltid måste säja hela vägnamnet vilket inte hinns med i trafik och inga namnskyltar står att finna, men trors det bättre än garmin. Roligt att lyssna på tre kvinnor som träter -näe. Sen så måste man väl inte åka huvudlederna går väl krångla sej förbi Hamburg på mindre vägar om man inte har bråttom.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Vi ligger någon dag efter er, är just nu in en liten härlig ort Ladenburg, med två fina ställplatser. mysig stad. Räknar med Göttingen i morgon. hoppas sedan Luneburg för att slippa lite köer runt Hamburg.
rulla lugnt.
Hälsningar
Skoogis
 
F

F.d. 55554

Guest
180415

I natt började det regna och fortsatte till och från tills Gittan varit ute med Rappe, då kom solen fram.
Missade att kolla vädret i går, när jag gjorde det var det försent att köra i väg.
Har visserligen lärt mig att INTE köra efter sol/bättre väder.
Kan bli många mil och nog fn regnar det även där när man kommer fram.
Får väl se hur vi kör/gör, det blir aktuellt ju närmare Hamburg vi kommer.
Kollar vilka alternativ som finns.
På platsen har vi varit 4 husbilar i natt, nu är vi 3, tågen som far förbi har inte stört så mycket som jag trodde.
Dom byter kanske till gummihjul på natten?:twitcy:

Stannar troligen här i natt, skall se vad jag hittar för någon rolig plats att stå på.

Uppdateras kanske under dagen

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Tidigare fanns det ju i alla större Supermarkt. Säkrast är en Drogerie som t.ex. Rossmann, DM osv.

Tittade i internet men då kom flest ställen via Internetköp men även dom 2 nämda affärer.

framsidan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen