• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

På väg mot Portula - Spanien.

F

F.d. 22252

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Pommes frites öl och kaffe, gott men förlänger knappast livet!
Hade tänkt komma neråt i februari, men måste försöka hålla mej borta från utsvävningar annars får jag se insidan av sjukhuset - det har hänt förr.
Det är lite det som jag är rädd för att missköta magen och hjärtat.
Problemet med marknader är ju om man köper något såvida man inte har drag och köper en släpkärra.
Läser hela tiden om resan, var lite frågande om hur ni körde förra året verkade vara en regnig omväg, kör jag ner blir det nog snabbaste vägen till bättre väder. Det har varit riktigt jobbigt här ett tag med storm, bekanta som fått huset och trädgården trasig en gammal merca for motorhuven upp på och gångjärnen slets av parkerad på tomten. Så mycket om regering och invandring nu att lokala nyheter glöms bort.
Ha det fortsatt bra och undvik sjukhusen det är riktigt farligt att vara där folk dör ju hela tiden.:reindeer-icon:

F

F.d. 55554

Guest

@bengtic.
Nu äter vi inte pommes eller kyckling piripiri varje dag utan håller oss undan från den sortens mat.
I bland måste man offra sig, typ stekt fläsk med löksås, eller fish n chips.

Zoégas kaffe är nödvändigt ont, allt annat kaffe typ pulverkaffe är brunt vatten.
Vad du äter bestämmer du själv, ingen tvingar maten i dig, eller mig,
jag lagar oftast maten hos oss, vad det skall bli bestämmer vi tillsammans.
Äta bör man, annars dör man, äter gör man, ändå dör man.

Nu handlar vi inte mycket på marknaderna utan konstarterar att det finns mycket
"bra att ha" som vi inte har plats till eller behöver.

Att vi tog den vägen ner förra året var inget problem, problemet var tidpunkten.
Vår kompisar som åkte tidigare hade nästan för fint vänder.
Det är ju så att med Gittan kan jag göra en deal, men det funkar inte med vår "Herre".
Skulle inte vara roligt om alla kunde välja sitt eget väder.
Hoppas att du åker rätt väg ner, får fint väder och håller dig ifrån dålig mat

Jojje

F

F.d. 55554

Guest

150812

Vi vaknade till skrammel och släggslag när tälten skulle sättas upp.
Vädret var mulet, ingen sol, den gömmde sig bakom mörka moln över Faro.
Dock bröt några solstrålar genom spickor i molnen.
I dag är det dags att leta mat till Rappe eftersom har har specialkost från RoyalCanin.
Efter letande på internet hittade jag en zoobutik i Quarteira som säljer den typen av* hundmat.
När marknaden och trafikkaoset är slut* skall vi köra dit och handla.
Zoobutiken finns på Loja don Animalisk Avenida de Ceuta 5 Quarteira , Algarve, samma gata som Continente.

Ingen fart på marknaden i dag, mycket mindre folk och personbilar,
folk har väl inga pengar, precis som vi.
Vi köpte varsin lumberjacka 10€/styck, 5€ billigare/st än i Vila Real de Santo António,
den gamla köpte jag för 1 år sedan i just Vila Real., den är väl använd.

Vi kommer att stå här tom söndag, vad jag vet i dag, kan snabbt ändras,
sen har vi inte planerat vidare.
Planeringen är till för att ändras.

Jojje

B

Bosse.L

Guest

Hej alltid roligt att läsa era berättelser, Vi själva är just nu i Portugal för första gången, och försöker att utforska en del. Vi står nu på en ställplats som heter
Praia da Vagueira strax söder om AVEIRO med dåligt internet. Vi tar tacksamt
emot tipps för södra Portugal.
Hälsning. Bo o Birgitta.

kjelln

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
386
Medlemskap
2025

HEJ Gittan o Jojje
Har nu kommit en bit på väg.
Följer "Jojje " spåret från Rostock, gjorde en avvikelse till Arnhem men tog spåret igen efter Luxemburg, har provat några av era övernattningsplatser, står nu på torget i Vitoria Gasteiz. Får se var det blir i morgon men i Portugal blir det "Guds tumme" (Almograve) som gäller, måste uppleva Atlanten ett par nätter. man kan stå med havet nästan på tre sidor. Vi stod där en gång när det var storm det gungade bra grann bilen körde iväg frun blev sjösjuk dom fick köra upp till byn. vi blev av med en ilsket röd hink som vi trodde vi skulle hitta uppe i dom mäktiga sanddynerna men icke. det upplevs många små äventyr längs kusterna.
Krya på dig Jojje ha det bra Gittan

F

F.d. 55554

Guest

@Bosse.L

Svårt att ge råd då behoven är olika, betald eller fricamp, el eller inte.
Det bästa är att följa det som skrivs, samt kolla under ställplatser/poi här på Hbk.
Längs Algarve finns alla delar från 3€ och uppåt.

Jojje

F

F.d. 55554

Guest

151210

I dag tog gasolen slut I fasta flaskan, varför sker det nästa alltid på natten eller tidigt på morgonen.
Fyllde flaskan den 23/11 i Albufeira och redan slut ?
Kör på den Spanska tills vi fyller den fasta igen.
Jumbo i Faro ligger bra till.

Jojje

F

F.d. 55554

Guest

151211

"Var man än sin husbil ställer
finns det hunddjäklar som skäller".

I natt har det varit extra mycket skällande, inte bara några skall,
utan långa stunder med en eller flera hundar som skäller.
Inte småhundar, utan större hundar, det hörs på skallet
En bit från ställplatsen finns det en kennel eller hundpensionat/uppsamlingsställe för hundar,
där kan det bli skällande och ylande när maten kommer tidigt på morgonen.

Ursula/Christer och Annicka/Ove körde iväg tidigare underdagen utan att testa Suisse,s Gordon Blue,
det skall vi göra i eftermiddag, hoppas att den smakar lika bra som i våras.

Det blev överraskningens dag, kl. 15.30 kom det 2 st vespor inkörandes genom grinden och parkerade vid vår husbil,
efter kommer vakten ilsken som ett bi, han var arg för att dom kört in utan att stanna, det störde hans matro. :(
Det var Solveigh/Berry och Marinne/Roland som kom på besök från Albufeira,
vi blev så snopna att vi inte ens frågade om dom ville ha kaffe.:yes:
Men Zoégas kanske inte passar dom som kommer uppifrån Sverige.
Alltså norr om Markaryd :twitcy:

Nu sitter vi på Suisse,s med en kall öl och väntar på maten, givetvis uppkopplade på deras wifi.
Den satt lika bra som I våras, Gittan undrade hur hon skulle få ner allt detta, hon lyckades inte.
Med 30€ mindre i börsen men med full mage gick vi hem för att skölja ner maten med Zoégas kaffe och kanske en Magdalena, om vi orkar.
Vi lyckades klämma ner varsin Magdalena muffins till kaffet, finns alltid plats för det som är gott.

GordonBlue 151211.jpg

Jojje

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest

151212

Natten var någorlunda tyst tills en motorcykel med förmodligen öppet blås for förbi på vägen,
kunde höra den länge, troligen inte första gången den körde förbi, har hört någon motorcykel innan på nätterna.
Ljudet färdas långt på natten.
03.15 satte kennel,hundarna igång sin serenad av ylande och skällande, antar att dom få mat vid den tiden.
Övriga hundar var ovanligt tysta.

Efter gårdagens kraftiga måltid hos Suisse blir det bara lättare mat i dag, stekt kall lax med grönsaker.
Dessutom finns det buljong från grönsakerna till att koka korv i på söndag,
koker alltid grönsakerna med Piffiallkrydda och egen blandning bestående av Fransk och Italiensksalladskrydda,
ibland slinker det ner en grönsaksbuljontärning.
Använder även Vegeta kryddblandning, men tycker den innehåller för mycket salt,
inte bra för hjärtat.
Skall bara fixa något till korven.
Salladskryddorna köper jag hos Borgebykryddgård innan vi åker söderut, blir sista stoppet på väg ner,
och första när vi kommer hem, beroende på om kryddorna är slut.

Borgebykryddgård är värd ett besök, bara dofterna får det att vattnas i munnen när jag kommer in dit.:yes:

11.30 när vi var på väg hem från LIDL hörde vi ett vilt tutande, nerifrån Quarteira kom det ca 50 motorcyklar,
vissa personer hade tomteluvor, det var mcfolk från Loulė som firade Luzia på sitt sätt.
Dom samlar in pengar till behövande.

Tyvärr stod jag bara och glodde, när jag väl fick upp telefonen för att ta foto, var dom borta.

Trots att vi skulle hålla diet så blev den en Flan Caramel till efterrätt,
tänk på att det skall vara den med lappen på undersidan.
Man tar bort locket ställer burken upp o ner på ett vackert fat med lite frukt,
tar bort lappen och vips är det bara att servera till kaffe eller annat gott.

FlanCaramel 151212.jpg

Jojje

F

F.d. 22252

Guest

Det är märkligt att alla kryddor man köper ska vara så salta, man kan ju inte känna kryddsmaken då, har ju växt upp när det bara var salt och peppar som fanns.
Det är ju trots allt så att det är kryddorna som gör smaken, synd om man ska få i sej så mycket salt så man måste ta vätskedrivande, gjorde det en gång på kvällen och den natten kommer man ihåg....:(
Mckulturen är ju helt annorlunda söderut, spanien är ju helt världsdominerande när det gäller racing på två hjul bodde man söderut så räckte det med en tvåhjuling och husbil. Var i grekland när de vann fotbolls VM och då var det full fart signalhornen ljöd hela natten.

F

F.d. 29954

Guest

Salt har ur fabrikantens sida två utmärkta egenskaper, dels är den billig, dels är den konserverande. Då blir det svårt att inte överdosera.

För oss konsumenter är det så att salt är väldigt smakhöjande och något som är smakbärare är fett. Vi gillar inte fettsmaken vilket saltet dämpar och då blir det smaskens, men onyttigt. Istället för att använda överdrivet med salt, i feta rätter, kan man göra som engelsmannen och använda vinäger. Finns flera sorter och är faktiskt en träningssak att bli van vid. Smaklökarna tolkar syrligheten som salt och jag tror att syrligheten i vinäger dämpar det skadliga i fettet.. (hoppas att min teori är rätt)

Marilla

HBK Medlem
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
11383
Medlemskap
2025

Hej Jojje.
Det blev inte Gordon Blue denna gång. Men tack för tipset med kyckling Piri Pir
(Silken kyckling) till och med pommes var goda,
Hälsning. Annika/Ove

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Den bästa kycklingen vi har ätit är den "frigående", eller som det står "Liberte" på förpackningen i Frankrike (ca 12 €/kg, värt vartenda spänn). Däremot det sämsta vi har varit med om i Frankrike och resten av Europa är "frigående" hundar som skiter överallt. Att behöva vara ständigt på sin vakt vart man trampar är uruselt! Hur kul (& hygieniskt) är det att komma i HB'n med en illaluktande blaffa under skorna?

Agge&Micke

HBK Medlem
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2026

Det är märkligt att alla kryddor man köper ska vara så salta, man kan ju inte känna kryddsmaken då, har ju växt upp när det bara var salt och peppar som fanns.
Det är ju trots allt så att det är kryddorna som gör smaken, synd om man ska få i sej så mycket salt så man måste ta vätskedrivande, gjorde det en gång på kvällen och den natten kommer man ihåg....:(
Mckulturen är ju helt annorlunda söderut, spanien är ju helt världsdominerande när det gäller racing på två hjul bodde man söderut så räckte det med en tvåhjuling och husbil. Var i grekland när de vann fotbolls VM och då var det full fart signalhornen ljöd hela natten.

HMMM du menar vann EM tror jag då var det ett jäkla party i Grekland var själv där då .

F

F.d. 55554

Guest

151214
Så var Lusia över och den enda Lusia vi såg var den som lyste med sin frånvaro. :twitcy

I dag har vi varit på FIAT verkstad i Faro, chefmekaniken åkte med en runda på A22
i 120km/tim för att lyssna efter oljud i växellådan.
Inte f-n hörde han något, det är bara jag som hör det.
Nu är det bara att köra tills det går åt helvete.
Har även meddelat Folksam om det händer något under vidare färd.
Fick tips av killen jag pratade med att ta på hörselkåpor så slapp jag ljudet.
Stod en stund i Olhao på sista parkeringen vid polisen.
Det blev inget besök på trekanten st.a.Luzia men ett besök på Contiente Tavira för ett sista försök att få internet,
vilket jag lyckades med, kostnad 24€ totalt, tänkte efter, det är bara 12 öl á 2 €/st,
det har man betalat mer än en gång genom åren. :yes:

Det blev verkligen överraskningarnas dag, när stod vid Continente så kom det en husbil, en Svensk.
1. Det var Rose och Janne som följt i vår spår, äntligen kom dom i fatt oss, världen är underlig, dom skulle till Manta Rota.

2. När vi kom till Alagoa så satt nästan hela Svenskgänget på muren, vilket välkomnande vi fick,första gången för vår del.
Tyvärr fick jag inte med alla på foto.
20151214_160611.jpg

Sanningen är att det var Ursula som äntligen kommet in på rätt sida av strecket, alltså 65 år.
Det blev firande på muren med både rött och vitt vin och tilltugg, tills det blev nästan mörkt och folk gick hem.

Jojje

F

F.d. 55554

Guest

151216

I dag gick turen till Alcoutim, vägen dit är jättefin.
Det är bara N122.1 som är lite kurvig närmast byn.
När vi kom över bron såg vi John och John John på en parkering,
lite trångt att komma in dit, men det gick bra.
Alcoutim bron 151216.jpg

Detta är inte ställplatsen utan reservplanen om den andra platsen är full.
Eller som John sa, "det är nära till husbilen när man varit i byn".
Nu blev det Zoégas kaffe och macka innan vi åkte upp till ställplatsen.
Ställplatsen med 3 husbilar när vi kom , nu är det 4 varav 2 Svenskar
Alcoutim stpl 151216.jpg

Vi står här någon dag innan vi åker tillbaka mot kusten och Vila Real.

Jojje

F

F.d. 55554

Guest

151217

I går på kvällsrundan gick vi ner i Alcoutim , liten vacker by som vi skall kolla på mer under dagen.
Det är inte många meter mellan Portugal och Spanien här.
När det är så tätt mellan byarna så hör man många kyrkklockor, små och stora
Att Spanien är 1 timme före är ok, men att inte klockorna går rätt så dom ringer på samma tid är underligt,
5 min före eller efter på minst 4 klockor.
Är det ingen som har rätt tid.

Så var natten gången här i Alcoutim.
Eftersom det fanns getter, höns, 3 tuppar och givetvis hundar som höll i gång på eftermiddagen
hade vi förväntat oss en ljudlig natt/morgon.
Pratade med John som varnade oss för tupparna som brukade gala tidigt på morgonen.
Men det har varit tyst, frånsett att en tupp gol kl. 01, och 03 samt tidigt i morse.
Jag har hört klockorna på fåren men det har varit då jag måste gå på toa.
Det har varit kyligare här i natt än nere i Alagoa, +5,1° här mot ca 15° i Alagoa.
Hade +15,2° i husbilen runt 03.00 så jag drog i gång pannan, så blev varmt tills Gittan skulle upp.
Nu hoppas vi på att solen kommer upp över bergskullarna och värmer upp.

Nu har vi varit en runda i byn, en runda på 2 timmar, upp förbi borgen och en kyrka.
Smala branta gator, inte lämpade för husbilar, inte heller för pensionärer.
Vi var även inne i borgen,, det var värt 3€, lite svårt att ta bra foto inne på borggården eller det lilla museet
Borgen 151217.jpg

Från borgen tog jag foto och man ser husbilarna längst upp lite till vänster, och till höger om husrade, gäller att zooma in,
där står 4 husbilar, vi, Danske Erik och 2 andra
Vy mot husbilarna 151217.jpg

Man har bra utsikt mot den Spanska borgen från denna utsiktsplats uppe på borgen.
Spansk borg 151217.jpg

Det har varit ett rikt smugglade av varor mellan Portugal och Spanien, inte minst under Spanska inbördeskriget
då smugglades även personer från Spanien till Portugal.
Kontentan av vår runda är att byn är värd ett besök, om man ät frisk och har någorlunda kondition.

Danske Erik och hans fru Berit kom och frågade om vi ville följa med på en runda till Playa Fluvial, visst kunde vi det.
Jag hade just haft min siesta ..
Det var en annorlunda sida av byn, man går till vänster på vägen, svänger ner till höger i kurvan efter parkeringsplatsen
där står det Playa Fluvial, knagglig väg ner, man blir även utskälld av en flock hundar i bur, väl nere så finns det toaletter,
grillplatser och bodar/hus, tydligen ett populärt ställe under högsäsong.
Eller så tar man kaffe, mackor, kakor, öl eller vin med sig och har det gott i värmen.

När man går där ifrån, så finns det tre vägar, samma väg tillbaka, en väg som går upp till stora vägen, en som går till höger över bron,
då kommer man fram i början av byn, nära till barer för en öl.
Nu blir det inte mer vandrande idag.
Foto taget från bron mot höger, andra vägen går till höger innan bron, vägen ner kommer från vänster bakom husen.
Playa Fluvial 151217.jpg

Jojje

F

F.d. 55554

Guest

151218

För er som måste ta varanprov så kan ni göra det här i Alcoutim, bara ca 50 m till vänster på vägen från ställplatsen.
Tar provet i ett finger, svar direkt, kostar 0.80 €

Har tagit en bild till av Praia Fluvial.
Praian 151218.jpg

Julen är över sedan länge för den här tomten.
Julen 151218.jpg

I dag har vi varit ute på en runda till borgen Castelo Velho 2, 5 km tor.
Den ligger till höger från ställplatsen och högt uppe på toppen av en kulle,
man kan köra dit med husbil, det finns en vändplats nästan på toppen
20151218_105827.jpg

MEN, jag vill inte rekommendera en tur dit med husbilen, 1:ans växel upp och ner.
Lägger upp ett par bilder, eventuellt så lägger jag upp bilder/film på Youtube.
För er som gillar att vandra är det en lämplig tur, går att komma vidare till vänster på vägen nedanför borgen.
Gittan, jag och Rappe klarade det.

Historien är att eftersom den Spanska borgen ligger högre så var det lättare för dom att träffa den Potugisiska
borgen som ligger lägre, det är lättare att skjuta neråt än uppåt.
Kanske därför denna borg är en ruin, sanning eller ej.
Det är bra utsikt från borgen, det går även vandringsstigar upp bland kullarna.
20151218_105131.jpg

I morgon åker vi till Vila Real för att titta på julkrubban, åker till Alagoa på söndag fm.

Jojje

F

F.d. 55554

Guest

151219

Natten har varit kylig, strax under +4 och något disig morgon men inte så dimmig som i går.
Solen är på väg över kullarna så dagen blir nog bra.
Natten var lugn fram till ca 3, då började 2 av tupparna hålla konsert.
Sedan var det full fart på galandet, kanske inför helgens orgier med hönorna.
Frånsett tupparna och skramlande av klockorna på getterna,
samt dom 4 kyrk lockorna som inte håller samma tider så tycker vi att ställplatsen är lugn.
Ingen större störande trafik, bra vandringsleder för dom som orkar och giter.
Hit kommer vi att köra fler gånger, kanske inte i år.
Vi hoppas kunna köra hit ner till värmen ett antal år till innan kropp och själ säger stopp.
Visserligen kallare på nätterna än vid havet, men det blir bättre på dagen.

Det blir dusch, tömning och fyllning innan vi kör till Vila Real

Framme i Vila Real, nu blir det Zoégas och bulle, dom är inköpta i Alcoutim.
Bagarbilen som kom i dag hade mycket att välja på, men det blev bara 2 bullar.
Måste hålla igen nån dag.

20151219_132242_Vila Real de Santo António.jpg

Vi har även varit och besökt krubban, lika magnifik som förra gången, foto ger ingen rättvisa åt denna krubba.
Lägger upp några foto som bevis, men krubban skall ses med egåna ögon.
Väl värt 0.50€
Från ingången höger sida.
20151219_122216.jpg

Lite bilder mitt i mellan
20151219_123054.jpg
20151219_123020.jpg
20151219_122836.jpg

Från utgången vänster sida
20151219_123215.jpg

Även Rappe ville titta.
20151219_122728.jpg

Jojje