• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På tur med Ture, ett nytt kapitel

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
ser att nr skylten saknar S märke kolla att det finns ett S märke bak fixa ett dyra böter i Tyskland. det ska vara ett utan reklam .
Vid ett tillfälle Täckte o tejpade över nr-skylten och målade reklamramen svart. Glömde bort tejpen för s -et .För ett par år sen.
Färra året 22 blev stoppad i Tyskland. Det tog ett par timmar men Polisen sa att det var en liten grej skulle nog inte bli något. Skrev under och körde vidare. Sen kom det ett brev dagsböter i sek 12500.

Nu blir det en ny tur i Sept, hoppas det blir billigare .
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Nu står jag på ”Greven”. Har haft snö nästan hela vägen. Här är det vitt på marken och +0,3 gr enl min termometer. Var inne och tog en schnitzel på ”restaurangen”. Den var ganska god. Imorgon blir det en ställplats i Wasserbillig. En bensinstation som har ställplats. Förr stod man gratis om man tankade, vet inte om det är samma nu. Finns el om man behöver.
Dålig täckning här så det blir inga bilder idag. Kommer fler imorgon hoppas jag.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Nu är jag framme i Wasserbilig efter en riktig skitdag. Började med att det inte fanns något vatten på ställplatsen så jag kunde inte fylla på vatten som jag hade tänkt. Sen skulle jag starta min dieselvärmare, E 03 i felkod, betyder att glödstiftet är ur funktion. Ska sätta på radion för att ha lite musik under körningen, funkar inte heller. Ca 10-15 mil innan målet för dagen så börjar femmans växel hoppa ut ibland, ett vanligt fel på gamla Fiatväxellådor. Humöret är inte på topp ikväll. Lust att vända och köra hem igen. Vad ska gå sönder nästa gång undrar man.
Har varit upp till 10gr varmt idag men regnat från och till. Just nu 4 gr och regn.
Vet inte vad målet blir imorgon, beror på humör och väder.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag ser du har åkt ca 35 mil idag. Du är halvvägs till norra Spanien.Tackar för väderrapporterna.
Själv är vi kvar i Polen och har skottat snö i tre dar nu. Som tur fick jag täcket till vindrutan med.
Vi har lånat en liten Toyota utrustad med snödäck. Men det har inte varit bra väder att köra personbil heller i. Så vi stannar några dar till.
Det var osis det du råkat ut för. Men jag vet att du är duktig på att fixa saker och se vad som går och inte går.
En vinter (2019) då vi stod på Greven fick man ta vatten inne i dusch och tvättutrymmet.
Jag kan inte råda dig något annat än att ta det lungt och sova på saken.

Så här har vi det.
DSC_1043.JPGDSC_1044.JPG
DSC_1047.JPG
Hälsn.
Krister
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Det där ser ju inte roligt ut!
Somnade tidigt och vaknade tidigt, 5:30 så idag tar jag en lång etapp så jag kanske kommer ner i lite värme och slipper lappmöglet.
Får fundera längs vägen vad som är fel på växellådan. Femman hoppar ur precis när man lagt i den och motorn börjar dra, inte när man motorbromsar som det brukar vara när det blir fel på femmans drev. Börjar tro att det är nåt med växelspaken och överföringen till lådan som spökar, växeln går inte i som den ska. Ska prova mig fram idag och se om jag kommer fram till något.
Blev inga bilder igår heller pga dålig mottagning där jag står. Hoppas på bättre ikväll.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Nu har jag stannat på en stor lasbilsparkering några mil söder om Lyon. Har kört i max 75 km/h på FYRAN hela dagen. Femman funkar inte alls, kom inte ut ur Luxemburg förrän den la av. Ska ta mig till Altea. Där finns en Fiatverkstad där en fixar en tid på måndag för koll vad som är felet. Det är troligtvis femmans drev och synkning som gett upp. Lätt att byta om man har grejorna. Finns på eBay för lite drygt 7200:- sen tillkommer montering. Får väl stanna lite kortare tid i värmen om jag ska ha råd till reparationen. Köra hem till Sverige på fyrans växel så långt känns inte som en hit.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Nu har jag äntligen kommit till Spanien. Står på en stor gratis ställplats strax utanför Girona. Resan hit gick bra. Kör motorväg hela dan, även betalväg. Helt emot mina principer men ligga på landsvägen i 75 som en stoppkloss är ju inte heller roligt.
Hittade en ovanlig stad på vägen hit. Fick tips i en Facebookgrupp. Nästan alla hus hade en egen brygga i en stadsdel.
Vet inte vad som hänt, kan inte lägga in bilder som jag tagit med iPhonen när jag använder iPaddan. Någon inställning som inte är rätt förmodligen.
Bilder kommer senare, hoppas jag.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Stått två nätter på Camping Florida i Benicàssim. Nu står jag på en parkering i Altea. Har inte kört motorvägar idag utan kört längs slingriga vägar hela dan. Slingrigast är det strax innan man kommer fram till Altea.
Imorgon är det koll av växellådan och trimning av Rossi. Får se vad det kan kosta att fixa lådan.
IMG_4956.jpeg
IMG_4946.jpegIMG_4948.jpegIMG_4950.jpegIMG_4964.pngIMG_4965.jpegIMG_4954.jpeg
Ska väl bli snyggare imorgon hoppas jag.
IMG_4967.jpegIMG_4970.jpeg
 

Bilagor

  • IMG_4960.jpeg
    IMG_4960.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 25
  • IMG_4951.jpeg
    IMG_4951.jpeg
    2,1 MB · Visningar: 30

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Då har jag fått domen på bilen! Kostar nästan 20000:- att få den fixad på verkstaden. Så jag har bestämt mig för att göra det själv. Saknar lite verktyg men det kan man ju köpa. Materialet går på ca 4500:- Min käre bror har skickat efter delarna och sen skickar han dem till den plats jag befinner mig.
Nu sitter jag på strandpromenaden och väntar på att Rossi ska bli klar hos hundfrisören. Ska ta en bit mat medan jag väntar.
Stort tack till Tommy Dyner för tolkhjäpen och allt annat som du har hjälp mig med!IMG_4983.jpegIMG_4984.jpegIMG_4986.jpeg
IMG_4987.jpegIMG_4988.jpegIMG_4990.jpeg
 

Bilagor

  • IMG_4989.jpeg
    3 MB · Visningar: 92

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Skrev inget igår men nu är jag framme på Bahía Camping. BengtL och jag tog en runda på stan och åt lite mat på favoritstället Casa de Oro.
Igår fick min bror reservdelarna och han skickar dem tillsammans med lite grejor som kan behövas, 36 hylsa, nyckel till oljepluggen, slang och en tratt så man kan fylla olja enkelt.
Idag ska jag plocka runt bland alla grejor man har gör att slippa ha dem framme. Gå ner till kinesen och se vad de har gör andra verktyg man kan behöva. En pressening att lägga under bilen så man har en chans till att hitta det man tappar.IMG_4996.jpeg
Så fin blev Rossi efter besöket hos frisören

IMG_4999.jpeg
En flamingo såg vi också.

IMG_5002.png
Perfekt väder att ligga under bilen och skruva.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Har inte skrivit på ett tag.
Nu är bilen lämnad på verkstad. Kan vara värt 300€ att slippa ligga och krypa under bilen och kanske det är nåt som går fel så man inte får ihop det igen. Har stått här i Tarifa i en dryg vecka. Har varit blandat väder, från ösregn och blåst till solsken och varmt.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Kanske dax för en uppdatering av läget. Jag har stått på samma plats sen förra tisdagen. Puerto Real en bit från Cádiz. Fick ju fixat lådan i Tarifa förra måndagen. Funkar perfekt nu. Kändes lite konstigt att ha fem växlar i början.
Vi var i Sevilla en dag och promenerade runt. Fin stad.
Har varit kanonväder de sista dagarna där vi har suttit i solen och bara slappat. BengtL har kört iväg mot Portugal. Christina är kvar och håller mig sällskap.IMG_5375.jpegIMG_5376.jpegIMG_5380.jpegIMG_5381.jpegIMG_5384.jpegIMG_5388.jpegIMG_5387.jpegIMG_5391.jpeg
 
Senast ändrad:
Toppen