• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

På spåret i Skandinavien

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: På spåret i Skandinavien

Over til oppgaven, hvilken plass står vi på? Den er med i HBK listen.

IMGP0004.JPG

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag vet inte var bilden är tagen men du väckte mitt intresse när du berättade att din farfar körde buss mellan Otta och Stryn/Geiranger.

Har du bilder från den tiden och berättelser?

Jag har kört den gamla vägen till Stryn och Geiranger på 70-talet och bara det är värt en egen tråd. Det var besvärligt att köra med bil och jag kan knappt föreställa mig hur det var att köra buss.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Han startet før 1930 med 12 seter Cadilac på trekantsambandet og fortsatte med forskjellige busser frem til rundt 1955. Har ikke noen bilder her hos meg nå, men kan muligens få avfotografert et bilde av busser i kleiva i Geiranger på 1950 tallet - det bildet var tatt av en lokal tannlege. Men det må vente til jeg er tilbake i Europa i april.

Men det har ingen ting med dagens oppgave, mange har kjørt forbi plassen - og endel har benyttet muligheten for overnatting og tømming og fylling av tankene på dette naturskjønne stedet.

Legger med et bilde av utsikten:

IMGP0003.JPG

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Tampen brenner - du er på rett vei, kystriksveien i Nordland. Husk det er en stellplats oppgaven gjelder.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Steinmo Bobilparkering i Vevelstad. Anlagt av eieren av en trevarefabrikk som er aktiv bobilbruker selv.

Din tur!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tack Knut!
Jag skulle nog ha blivit detektiv?

Vad heter stället som vi ser högst upp på bilden och i vilken by är bilden tagen?

Knut kan kanske dröja lite med svaret, åtminstone två minuter.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hadde jeg ikke klart den så hadde jeg fått høre det! Grethe er opprinnelig fra det distriktet.

Neste gåte: hva og hvor? Kommer med flere bilder om ikke noen knekker den raskt.
IMGP0003.JPG

F

F.d. 28371

Guest

Knut du er på Helgelandskysten i Petter Dass sitt rike. Nærmere bestemt Alstahaug. Er svaret rett må noen annen overta siden jeg ikke har noen bilder på denne pc'n.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Mer midt i prikk kunne du ikke komme, det første bildet er utvendig på Petter Dass museet med den fantastiske skjæringen av fjellet (diamantsaget) bilde 2 var fra inne i bygget og utsikten over vågen. Bilde 3 Alstadhaug kirke som var salige Petter sin sognekirke.

Jeg får benytte annledningen til å legge ut en ny gåte - selv om jeg befinner meg så langt unna de nordiske land som jeg kan komme.

Hva har jeg i søkeren her? Helst namnet på grenen av glacieren (isbre på norsk).

IMGP0009.JPG

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ikke bare ligner det er Engabreen som er en arm av Svartisen.

Så det er din tur Anders.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tack!

Då tar jag hjälp av ett riktigt proffs!
Runt vilken ort har han tagit bilderna?

Om du råkar ha en iPad med snabb uppkoppling, använd den! Det blir liksom en extra dimension.

The Water

Toppen