• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

På spåret i Skandinavien

Sv: På spåret i Skandinavien

Har absolut gått runt den kyrkan så drar till med Skellefteå kyrka.

Leif

Nej, nej, nej... det måste vara mina hemtrakters 8-kantiga kyrka, vår stolthet, Själevads kyrka, numera i Öviks kommun. Det var liksom den och hoppbacken som vi hade att visa upp när det kom utsoknes turister från t.ex. Haparanda på besök.

Tack Kjell, bilder från min kommun Övik ger styrka, självförtroende och en bra start på det nya året ......... Vill vara bäst på allt från Lögdeå i norr, Ullånger i syd, Solberg i väst och Ulvön i öst.
*s*

Men något helt annat. Var dricker vi vårt dyraste kaffe någonsin?

Passar på att önska god fortsättning till alla kompisar här på Spåret.

Bilagor

• P5150037.JPG
    P5150037.JPG
    1,4 MB · Visningar: 8

Hos flickorna Lundgren på Skäret.

a20100721_8.JPG

Senast redigerad av en moderator:

Tack Anders, för att du åtminstone väntade i 22 minuter innan du drämde till..... Själv trodde jag att det var en väl förborgad hemlighet om Flickornas kaffe, som jag bara delade med Gustav VI Adolf.:santa-5-icon:

Men som "gammal" krögare blev jag så imponerad av "Flickornas" prissättning så jag tog ett kort på kassakvittot.

Skitdyrt!

Varsego´Anders.

Bilagor

• P5150038.JPG
    P5150038.JPG
    1,7 MB · Visningar: 0

Tack!
Nu till en knutpunkt i vårt västra grannland som många har passerat. Men var?

a20100708_15.JPG

Kjenner ikke igjen gården, men bygningstypen ser ut som trønder - tror vi er i nærheten av Oppdal. Ligner endel på Kongsvold mellom Oppdal og Dovrefjell.

Gården ligger inte i Oppdal men i Oppland fylke och har rötter tillbaka i vikingatiden.

Den ligger på Solsidevegen i en ort där en av Norges största stavkyrkor är belägen. En knutpunkt mellan öst och väst.

a20100707_21.JPG

Porten till kyrkan

Fjellet i bakgrunden heter Xxxseggen och ses på långt avstånd.
Man passerar orten från öster om man är på väg till de högsta topparna i Jotunheimen eller till Geiranger.

a20100708_3.JPG

Om du snakker om Heidal og Besseggen så hadde jeg min sommerferie som smågutt like ved andre enden av den dalen i Sjoa. Veien over Valdresflya kommer ned denne dalen. Var nesten aldri oppe i den øvre delen av Heidalen.
Ved Bygdin kom en lett over til Årdal og Lærdal inderst i Sognefjorden.

Orten gränsar i nordväst til Skjåk, i norr till Lesja, i öster og sydöst till Vågå, i söder till Vang och i sydväst till Luster.
Där väg 55 och 15 strålar samman.

800P7052606.JPG

Shame on me, besøkte du Arne Brimi sin restaurant når du var i Lom?
Glemte Lom stavkirke, og Lomseggen. Har ikke gravd frem namnet på garden ennå

Hører til historien at min farfar kjørte buss i 35 år fra Otta opp dalen og på sommeren ned til Stryn og Geiranger.

Visst är det Fossbergom eller Lom och gården heter Andvord. Tyvärr såg jag bara restaurangen från utsidan.

Din tur Knut!
Förresten, vad är klockan hos dig?

19:04 just når jeg skriver dette.

Kommer tilbake med en ny oppgave om litt.

Tillbaka
Toppen