• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Misstänker att du ljuger Kenth, tror du varit här förut! :)
Tror du är här, Ekstakusten !
// JanneVisa bilaga 216263
Nej, faktiskt inte. Ekstakusten är en mil lång och börjar med en andelscamping som vi också besökte tillsammans med min son och hans fem barn som åker med husvagn och behöver el. Efter ca 1 km kommer man fram till Djupvik. Därifrån kan man ta båten (dagstur) till Lilla Karlsö samt stå med husbilen. Nästa husbilsplats söderut är Valve fiskeläge. Där brukar vi stå och det är Gunillas favoritplats för där kan man bada. Min favoritplats är Kronvald fiskeläge. Där finns bl a en gäststuga som man kan sitta och fika i om det är dåligt väder. Var där första gången 1997. Fortsatt söderut kommer sedan Naturskyddsområdet och här har vi aldrig övernattat tidigare. Det var Tommy's artikel som fick mig nyfiken på att undersöka de tre platser som finns där inne. Denna platsen är den i mitten. Härifrån är man närmast Stora Karlsö (bilden ovan) men vill man ta båten dit så går den från Klintehamn. När man kör Ekstakusten möts man av en helt otrolig natur, särskilt martallarna. En natt är lite spännande och alldeles dödstyst och bäckmörk. Till sist kommer man fram till slutet av Ekstakkusten som är ett fågelskyddsområde och det får man inte beträda på våren. Jag kan bara rekommendera Ekstakusten men för tusan - följ reglerna.
1632778333098.png

Spåra vidare Janne
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Tack Kenth.
Ja, Ekstakusten återvänder man gärna till!
Nu till något helt annat som vi också återvänder till ofta, men var ?
// Janne20210914_165736B.jpg
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det finns fler, exempelvis Kolmården.

Pålle
Njaee…. Kolmårdens linbana är nog vad man kallar för Gondolbana.

Så här säger Wikipedia om vad som gäller för att kallas just Kabinbana:
”Kabinbana är en typ av linbana, främst för skidanläggningar, som snabbt tar passagerarna uppför berg. Sveriges enda kabinbana är Åre kabinbana som når 1 274 meter upp på Åreskutan. Världens längsta kabinbana i en sektion finns i Tatev, Armenien, byggd år 2010.[1]

En kabinbana har en eller två fasta bärlinor som bär tyngden av kabinerna och en dragvajer som transporterar kabinerna. På kabinerna sitter ett rullbatteri (en rad hjul) som löper längs bärlinorna. Draglinan sitter fast i kabinen och löper längs hjul i stolpar samt driv- och vändhjul vid ändstationerna. I en kabinbana med två kabiner sitter båda kabinerna fast i draglinan. Kabinerna är då motvikter till varandra, så när ena kabinen åker upp, åker den andra ner och de passerar varandra i mitten av banan, kallas därför pendelbana. Kabinbanor håller inte konstant hastighet under färden, men dess maxhastighet är normalt omkring 10 m/s (det finns även vissa som uppnår omkring 12 m/s).

En kabinbanas närmast besläktade linbanetyp är funifor. När kabinbanor, funifors och bergbanor inte blir fullastade avgår de normalt efter en tidtabell. Dessa skiljer sig således stort från gondolbanor främst i och med att gondolbanor har många "små" kabiner/gondoler – plus att gondolbanor kontinuerligt rundar hela linbanegatan och med konstant vajerhastighet.”

Men vi kan väl fortsatt vara kompisar för det… ;)

Tommy,
 
Toppen