• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

Olansson

FD HBK Medlem
Inlägg
484
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4288
Medlemskap
2022
Tack
Var har ja sett denna skönhet.
 

Bilagor

  • Screenshot_20210621-151434_Photos~2.jpg
    Screenshot_20210621-151434_Photos~2.jpg
    632,9 KB · Visningar: 55

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Jag å barnbarnen har döpt om det till Skruven. Tradition att åka dit med dem varje midsommar och äta Fish and chips på Gös.
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Vi tar en enkel bildfråga från vår nyss avslutade 300 mils runda i Sverige.
8/6 var vi här:
 

Bilagor

  • IMG_20210608_160237.jpg
    IMG_20210608_160237.jpg
    2,6 MB · Visningar: 24

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Trevligt att du passerade Norrland, Umeå och Umeälven på dina Sverigeresa.

Men förstod du vad klädnypan har med Umeå att göra?
Inte jag heller när jag såg den första gången, för flera år sedan.

Nu Googlade jag och förväntade mig en vacker historia typ den om rörtången och skiftnyckeln med Johan Petter "JP" Johansson, som har en rörtång i stort format utanför sitt museum i Enköping, men...

Google:
Den första versionen av klädnypan uppfanns av medlemmar i Shakers-sekten och introducerades på 1800-talet. Den var då svarvad eller utsågad i ett enda stycke och utgjordes av en klyka med en knopp. Klädnypan med två skänklar och en fjäder tillverkades under sent 1800-tal av Kungsörs ångsåg och snickerifabrik.”

Inte ett ord om Umeå, verkar inte ens varit en Västerbottning som varit med i uppfinningen när man läser Google och Wikipedias historiebeskrivning om klädnypan.

Men när jag gräver vidare så ser jag att Shaker-sekten var en ”särpräglad asketiskprotestantisk frikyrkorörelse eller sekt”. Då förstår jag...folkväckelsen under 1800-talet, då fristående församlingar tillsammans med nykterhetsrörelsen och arbetarrörelsen banade väg för det demokratiska genombrottet, var speciellt starkt i Västerbotten.

Så min teori är att klädnypan uppfanns av en av väckelsen frälst ung man från Västerbottens inland, som vi 12 års ålder vandrade från Vilhelmina in till Umeå, under vandringen uppfann och täljde han den första klädnypan, för att torka de blöta sockorna. Sedermera utvandrade han till England eftersom han var förföljd av länsman i Umeå, för sin tro...

Så min gissning blir Umeå, samtidigt som jag vill föreslå Umeå och Västerbotten som klädnypans vagga,

Undrar om jag nu skrivit det längsta svaret i ”På spårets” historia? :)

Tommy

Suck.... medan jag sökt finna ut klädnypans historia, googlat, läst på, funderat och skrivit.... Ja då kliver Kenth in och skriver kort och gott, ”Ett stenkast från Konstnärligt campus nedanför Öbacka längs Umeälvens strand i Umeå.” Ja, det är till och med mer exakt än min egen beskrivning. :msn_embarrassed: :D

Men jag är inte sämre förlorare än att jag gratulerar dig Kenth och tillstår att du onekligen är snabbare än undertecknad att formulera dig. ;)

Tommy
 
Senast ändrad:
Toppen