• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Gamla Vestfold fylke är rätt. "Slaget om Lysekil" har jag inte hört om men med tanke på ortens bakgrund är nog även det korrekt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det var den røde firkantete bygningen i bakgrunnen på ene bildet som avgjorde det for meg.
Bilder2002-032.jpg
Et bilde fra 2002 oppsettingen av Slaget. Regner med at det er så mye kruttrøk så stedet ikke avsløres direkte.
Bilde 2 er det fra inne i minnehallen?
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Det stämmer Knut. Bild 2 är insidan av denna speciella byggnad, som är ett minnesmärke över ... Ja vad då? Den som kan orten får naturligtvis fortsätta och dessutom med en liten guldstjärna i kanten om han eller hon kan tala om vad det är för minnesmärke Knut och jag talar om.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Nei, jeg har ikke avslørt namnet på denne byen som og var en viktig orlogshamn i seilskute tiden. Det er fortsatt militær tilstedeværelse og byens badestrand ligger inne på det militære området. I dag er byen en bydel i den mye større nabobyen. Hadde Jappe fortsatt vært blandt oss så hadde byen blitt avslørt for lenge siden. Muligens grunnet Peter Wessel Tordenskiold som hadde byen som sin hjemmehamn under den Store Nordiske Krig - årsaken til skuespillet Slaget i Lysekil og begrepet Tordeskiolds soldater.

Noe jeg oppdaget er at byen har en ny flott bobilplass (husbilsplats på svensk) - burde legge den til i vårt register. Rettelse det er 2 plasser den ene kun parkering - den andre noe service.
 
Senast ändrad:

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Nu har ni fått så mycket ledtrådar av Knut, så att någon borde kunna ange svaret. Men för säkerhets skull kommer en bild inifrån den gamla örlogsstationen. Lägg märke till flaggan !!!

2011-05-16--110605.jpg
 
F

F.d. 14324

Guest
När Knut skrev om Jappe tidigare så gjorde mindes jag en bild på träbåtar, en enkel sökning i forumet på "träbåtar" postat av Jappe gav mig troligen svaret. Sen kom det in en ny plats till Husbilsplatser som troligen också gav mig svaret.
Med lite fusk och insideinformation och tjugo minuters efterforskningar, :msn_embarrassed: , så tror jag att det är Stavern som eftersöks och att det är Sjømennenes Minnehall som står på berget, det får bli min gissning i alla fall. :)
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Visst är det Stavern. Första bilden visar den optiska telegrafen. Andra bilden är inifrån Minneshallen och på den tredje bilden ses den första unionsflaggan under personalunionen mellan Sverige och Norge,

Din tur att köra vidare Sjöberg.

//Jan
 
F

F.d. 14324

Guest
Ahhha, optisk telegraf alltså, jag fattade inte riktigt den första bilden och trodde du tagit kort på en 3g-mast. oopppssss. :)

Då tar vi nästa ställe, var är jag här?

brahehus.JPG
 
R

RobbeS

Guest
Jag har aldrig varit där men vet nu var det är. Tänk på att en digital bild kan avslöja mer än man ser på bilden.
Lämnar över svaret till de som verkligen besitter kunskapen om detta ställe.;)
 
F

F.d. 14324

Guest
Det är Gripsholms slott man ser tornen av och det får duga som rätt.
Ruinen är Kärnbo kyrkoruin "Svinkyrkan" och mer om den finns att läsa här om man vill: Kärnbo kyrkoruin

Varsågod att spåra vidare Tommy
 
Toppen