• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Den här är en ganska centralt belägen bro, historiens svärfar (inte min) var en rik knös i bygden och ställde
alltid till med en hejdundrades fest på denna bro varje år... Orten har en viss koppling till Halland,
fast det är nu rätt avlägset från denna plats.

IMG_3525.jpg
 
Senast ändrad:

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sorry, Thomas... visserligen har SJ alltid varit snabba att riva upp gamla nedlagda förbindelser..., men på denna bro har det nog bara
förekommit kameraåkningar på tillfälligt utlagda spår isåfall och om du sluter ögonen, minns filmen med den obotligt optimistiske åkaren
i Lassgårds skepnad ta sig en svängom på denna bro, då kanske du är nära att förstå undret som ägde rum här?

IMG_3559.jpg
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.606
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Med alla de ledtrådarna blev det alldeles för lätt att googla fram rätt svar.

Måste erkänna att jag aldrig hört talas om vare sig filmen eller orten.

Pålle
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Att googla fram rätt svar, ... är som att snegla i facit inför ett prov. :aja: Spelar du TP på samma sätt?
Men å andra sidan, Pålle, så är det juste av dig att hålla tillbaka lite och låta fler noviser gnugga geniknölarna ett tag till.

När vi ändå nästan har googlat oss fram till svaret, så lägger jag ut sista agnet och hoppas, att någon hugger på kroken.

Nästa gång du far förbi ute på den stora allfarvägen, kanske du har tid att svänga ner till den här lilla orten.
Bara att se detta märkliga hus "in real life" är värt besväret. Söker fortfarande ortens namn.
 

Bilagor

  • IMG_3551.jpg
    IMG_3551.jpg
    854,8 KB · Visningar: 41

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
E 14 ligger rak och utsträckt, är snabb, effektiv och mil-slukande, när man är på väg upp mot Jämtland.
Skylten "Viskan" har jag passerat många, många gånger och aldrig ägnat den lilla orten minsta tanke.
Men tack vare filmen, vaknade nyfikenheten i mig denna sommar, fällde ut blinkersen och svängde hastigt av E14,
trots hustrun ljudliga protester och voilá, där ligger det gamla "Långhuset" med all sin bevarade ålderdomliga skönhet.
Tyvärr, var varken Rolf L eller Ingvar närvarande för tillfället...

Viskan är naturligtvis rätt svar, två på samma boll, men det var Jan K som rullade in passningen i mål, efter assist Pålle.
ansvaret för tråden hamnar i "Lusasken" :applaus:
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Lägger in en liten "pausbild" i väntan på att Jan K förhoppningsvis fortsätter ....

lusasken.jpg


Varför kallas Kristinehamn för Lusasken?

Lusasken är den säregna sparbössan som givit Kristinehamn dess smeknamn.
Det är en bössa där stadens invånare i hundratals år lagt pengar.

Från början var pengarna avsedda för fattiga sjömän och deras familjer. Bössan tömdes varje år vid tiden kring lucia.
När sjömännen styrde kosan hemåt sade de ofta att de skulle hem till Lusseasken.

Alltid lär man sig något på det här forumet ...... :msn_wink:
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.711
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Jag vet att lusasken hette där man gick till hamnen och fick en blixtbricka för stuverijobb var där och fick bricka men fick aldrig man fick sitta och vänta hela dan jag fick aldrig något
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.626
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Ny bild kommer, när mitt bildarkiv har vaknat upp. Det är lite segt så här på söndagsförmiddagen.
Lusseasken finns fortfarande kvar och töms på Luciadagen men nu går pengarna till Sjöräddningen.
Nätverksdisken är oerhört seg just nu. Ni får ha tålamod till eftermiddagen.
//Jan

Nu dök det upp en passande bild. Var är vi?2010-06-23--183714.jpg
 

Mossberg

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
28748
Medlemskap
2024
Ny bild kommer, när mitt bildarkiv har vaknat upp. Det är lite segt så här på söndagsförmiddagen.
Lusseasken finns fortfarande kvar och töms på Luciadagen men nu går pengarna till Sjöräddningen.
Nätverksdisken är oerhört seg just nu. Ni får ha tålamod till eftermiddagen.
//Jan

Nu dök det upp en passande bild. Var är vi?Visa bilaga 197096
Femund pub står det på taket...
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.626
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Visst gör det det. Jag trodde att det skulle vara lite för svårläst men du har tydligen skarpa ögon.
Du får köra oss vidare från Femundens södra ände.
//Jan
 
Toppen