• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret del 3 2011 >

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
2013 kom vi av en slump att passera en cykel affär som låg nära denna speciella rondell, cykel handlaren bjöd in oss till en fest (gott vin o kakor!) med borgmästaren o nedan samling före detta proffs bl.a. som cyklade förbi (på en lång resa) för att hedra denna ortens son som föddes här i slutet på 1800 talet, i denna rondell finns en fin staty med honom!
Ingen stor stad/by men fina omgivningar.
Mvh
Anders

2013.png
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Nej men det kända cykel-loppet har kört några etapper där. Cyklisterna (framför statyn) är på väg till detta lopp, vit tröja med röda prickar är en känd tröja från detta lopp!
Mvh
Anders
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ok, tröjan är väl ”bergströjan” i Tour de France, då kan det vara i Alperna eller Pyrenéerna. För att ringa in det geografiskt gissar jag att det är en ort i Pyrenéerna.
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Det var det andra alternativet, Alperna, o visst är det Tour de France, 2013 var det 100års jubileum, första loppet 1903, 10 inställda lopp pga krigen.
Denna grupp av Italienska bl.a. proffs cyklade från Rom till Paris, ca 1600Km på 10dagar!

Nu blir det lätt!

Mvh
Anders
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
För svårt eller tråkigt:

Vinnaren av det första Tour du France 1903, var Maurice Garin, född 1871 i
Arvier, en liten ort väster om Aosta i Valle'd'Aosta.

Tommy då du var den enda som försökte får du ta över.

Mvh
Anders
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Jamen, jag var ju inte ens nära!

Ok, tråden skall leva så vi åker nu till.....

Den här centrala ställplatsen har vi säkert delat med många HBK:are,

P5101788.JPG

Ja, var ligger den?

Tommy
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Bussene i bakgrunnen ligner på London busser, men mange byer i Europa har nå slike for turist turer. Antallet tyder på en storby og gjerne i Tyskland.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Kan inte, men jag lägger in en gästfråga bara för att Tommy är med. Tog denna idag. Vart?Visa bilaga 207266
Ser att ni är på La Palmas sydspets, som heter Fuencaliente.

Kommer ihåg första besöket som var 1992, La Palmas turistchef Rita visade mig runt ön under 2 dagar. Från Fuencaliente kommer jag ihåg att hon tog mig på en vandring till en krater som vi kunde titta ner i, sedan var det en massa ”salinas” i området.

Vet att det numera har utvecklats och idag finns det ett antal hotell i området som inte fanns vid mitt första besök.

La Palma är enligt min uppfattning den vackraste av de Kanariska öarna, som jag haft tillfälle att besöka många gånger.

Lite avundsjuk är jag allt.

Tommy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det kom in en trevlig "gästfråga" i mellan som kanske förvirrar.

Gör om och gör rätt.....

En bild från den centrala ställplatsen, som den delar med stadens sightseeingbussar.

P5101788.JPG

Tommy
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Ser att ni är på La Palmas sydspets, som heter Fuencaliente.

Kommer ihåg första besöket som var 1992, La Palmas turistchef Rita visade mig runt ön under 2 dagar. Från Fuencaliente kommer jag ihåg att hon tog mig på en vandring till en krater som vi kunde titta ner i, sedan var det en massa ”salinas” i området.

Vet att det numera har utvecklats och idag finns det ett antal hotell i området som inte fanns vid mitt första besök.

La Palma är enligt min uppfattning den vackraste av de Kanariska öarna, som jag haft tillfälle att besöka många gånger.

Lite avundsjuk är jag allt.

Tommy
Du fick rätt på gästfrågan.

Vid Salinas:en vid fyren har det uppstått en underbar och välbesökt restaurang. Och inne i gamla fyren har skolklasser en utställning om havet utanför. Kostnad 1 € (toa ingår)
Lite kuriosa: Mellan 19-20 grader i havet. Mellan 22-25 grader i luften. Underbar härlig luft. Hela ön är tranquilo.

Ber om ursäkt att jag trängde mig in. Men du är nog den enda utom mig som kunde svaret på gästfrågan. Och kratern är kvar. Där är det uppbyggt ett turistcenter med utställning över vulkanernas uppbyggnad av öarna. I restaurangen serverar de öl som är producerat på La Palma som få uppskattar.

Tog detta kort i går från husbilen. Ligger i sängen nu och kollar ner på den svarta playan där badnymferna slänger sig i havet.

20210314_191711.jpg

Hasta Luego
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Äh! Eftersom jag bröt mig in så får jag väl tala om att det är Hamburg. Nu brukar jag iofs stå vid Fichmarkt där jag har nära till mina favoritpubar på Reeperbahn.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Var på en konferens i Köln i början av 80-talet, då berättade man för oss att skyskrapan på bilden var Europas högsta bostadshus. Troligen knappast idag.

Om det inte är Köln, så är det inte det huset heller och inte Europas högsta fastighet. :)

Tommy
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.635
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
På något sätt får jag en känsla av en tysk flod – kanske Rhen?
Eftersom bilden är tagen i januari 2012, kan bilden inte vara tagen i samband med Caravan Salon i Düsseldorf.

Pålle
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Var på en konferens i Köln i början av 80-talet, då berättade man för oss att skyskrapan på bilden var Europas högsta bostadshus. Troligen knappast idag.

Om det inte är Köln, så är det inte det huset heller och inte Europas högsta fastighet. :)

Tommy
Tommy hade rätt. Parkerade vid Rehn och gick på Papa Joes Jazzlocal i Gamla Stan, Köln.

Tommy spårar på.
 
Toppen