• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

På spåret, del 1 2007/08

• Startad av Startad av F.d. 2549
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: På spåret

Vel vi får prøve en vanskelig gåte. Det er godt at en har mange bilder fra store deler av verden.

Bilagor

• PICT0019.JPG
    PICT0019.JPG
    380,3 KB · Visningar: 12

Ja det er rett, hadde håpet jeg kunne bruke noen flere bilder.
Burde muligens tenkt meg at easy rider hadde besøkt dette stedet også.

Vi har varit där, och det finns mycket fina platser där i söder, Lednice, Znojmo,Mikulov och Vranov. Absolut ett område att besöka. Jag kontrar med ett annat berömt slott i samma land.

Bilagor

• 079.JPG
    079.JPG
    1,3 MB · Visningar: 3

Jag tycker att det ser ut som "baksidan" av slottet Bran, men det ligger ju inte i Tjeckien utan i Rumänien.

Så jag chansar på Krivoklat.
//Roger

Senast redigerad av en moderator:

Det är ett av dom äldsta o mest kända jaktslotten för gamla tiders kungligheter i Böhmen. Senare blev slottet ett fängelse.Fantastisk natur o stora skogar runtomkring..

Ursäkta att jag var lite för snabb med ledtrådar. För visst var det Krivoklat, hur tog du det Roger? Grattis din tur..

Fuskade genom att söka på slott i Tjeckien, många och vackra är de. Därefter en del letande i GoogleEarth. :)

Här kommer också en gammal byggnad som vi besökte den 21 juli 2002.

//Roger

Bilagor

• MVC-750S.JPG
    MVC-750S.JPG
    36,7 KB · Visningar: 8

Ledtråd:
Byggnaden grundlades år 708 och ligger i en av landets till folkmängden minsta kommuner - 2006 var de 43 personer.

Jag måste åka till Nyköping och är inte hemma igen föränn omkring kl 22.

Lycka till.

//Roger

En ledtråd till:

"Första byggherre var kyrkoherden S:t Aubert som enligt legenden startade bygget efter att tre gånger ha blivit uppmanad till det av en av de sju ärkeänglarna"

Roger

Rätt.

Har fått sitt namn efter ärkeängeln Michael. Om jag inte är fel underrättad så har halvön Mont-Tombe, som klostret ligger på udden av, europas största skillnad mellan ebb och flod - 9m. Det berättade i alla fall en holländare för oss i somras.

Ser ut så här på håll.

Din tur.

//Roger

Bilagor

• MVC-741S.JPG
    MVC-741S.JPG
    37,6 KB · Visningar: 4

Jag letar och letar. Jag hade ett tag tankarna på Alfta, men... Kan man tänka sig en ledtråd? Verkar vara Sverige i alla fall.

//Roger

Dals Rostock har ett "miniatyrstationshus" som är en modell av det gamla statonshuset.

Jappe

Det går trögt här idag. Jag känner igen "sorkskrämman"som står på kajen i Husum..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tillbaka
Toppen