Klaus & Loui
HBK Medlem
Finns det regler för hur många gånger man, under en given tidsperiod, låt säga 1 år, kan ställa på och av husbilen?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
FRÅGA:
Så om man ställer av husbilen tillfälligt så måste det vara mins 15 dagar, annars får man inte något skatteavdrag/återbetalning?
FUNDERINGAR (tänker jag rätt):
Har läst att avställning inte kostar något men att påställning kostar 50kr.
Jag som betalar 5018kr per år i skatt skulle alltså på 15 dagar få åter ca 209kr för 15 dagar. Alltså skulle det löna sig om man var att husbilen inte ska ut på vägen inom 15 dagar.
Därtill kommer ju försäkringen som för min del är 215kr per 15-dagars period. Men avställd så träder ju garageförsäkringen som jag faktiskt inte har någon kontroll på.
Alltså man tjänar: 209+215-50=374kr på 14 dagar. (minus garageförsäkringen).
Vid längre tid tjänar man mer eftersom påställningsavgiften fortfarande bara är 50kr.
Själva av/på-ställningen är enkel att göra 5 minuter innan man åker. Men det är väl så att man får tillbaks inbetalda pengar och sedan efter påställningen måste betala in dem på nytt igen inom en viss tid. Jag kan tänka mig att det kan ställa till problem för de som drar ut på långresa eftersom de inte ser inbetalningskortet förrän de kommer hem igen.
glöm inte att ställa av p-bilen vid längre h-bilsresor (mer än 2v)...
Bosse
Hej,
Gör som vi använd Elektronisk faktura
Hälsningar,
Nisse och Nana
Kan man ha skatt och försäkring på autogiro för att slussa pengar fram och tillbaka till kontot, så blir det inga problem att det är obetalt på längre resor?
Någon erfarenhet angående det?
Bengt
Hej.
Det jag skrev i mitt tidigare inlägg om autogiro gäller även elektronisk faktura (e-faktura).
Med vänlig hälsning / Roland
Källa: Transportstyrelsen
Ja det stämmer, det går inte att betala via autogiro eller elektronisk faktura vid påställning, fick klart besked när jag ställde på bilen senast. Någon vettig förklaring fick jag dock inte, vore ju intressant att veta varför, kanske stelbent byrokrati.
Hälsn från ett kallt Kroatien.
Tänk på försäkringsskyddet om ni ställer av utomlands. Hos ett flertal bolag gäller ej avställningsförsäkringen/garageförsäkringen utomlands.Jag har ställt frågan till dom om dom kan förbättra hanteringen för oss som reser med husbil. Väntar på svar