• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På- o. avställning

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Finns det regler för hur många gånger man, under en given tidsperiod, låt säga 1 år, kan ställa på och av husbilen?
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: På- o. avställning

Inte vad jag vet, men det är inte speciellt lönsamt att göra det inom en 15 dagars period skattemässigt. Försäkringen däremot blir billigare vid avställning.

Fordonet ska vara avställt mer än 15 dagar för att skatten ska utebli. För fordon där man betalar vägtrafikskatt för ett år i taget så gäller kalendermånad.

Så antagligen finns det inga begränsningar på hur många ggr man kan ställa på och av sitt fordon, inte vad jag vet iaf.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: På- o. avställning

FRÅGA:
Så om man ställer av husbilen tillfälligt så måste det vara mins 15 dagar, annars får man inte något skatteavdrag/återbetalning?

FUNDERINGAR (tänker jag rätt):
Har läst att avställning inte kostar något men att påställning kostar 50kr.
Jag som betalar 5018kr per år i skatt skulle alltså på 15 dagar få åter ca 209kr för 15 dagar. Alltså skulle det löna sig om man var att husbilen inte ska ut på vägen inom 15 dagar.
Därtill kommer ju försäkringen som för min del är 215kr per 15-dagars period. Men avställd så träder ju garageförsäkringen som jag faktiskt inte har någon kontroll på.

Alltså man tjänar: 209+215-50=374kr på 14 dagar. (minus garageförsäkringen).
Vid längre tid tjänar man mer eftersom påställningsavgiften fortfarande bara är 50kr.

Själva av/på-ställningen är enkel att göra 5 minuter innan man åker. Men det är väl så att man får tillbaks inbetalda pengar och sedan efter påställningen måste betala in dem på nytt igen inom en viss tid. Jag kan tänka mig att det kan ställa till problem för de som drar ut på långresa eftersom de inte ser inbetalningskortet förrän de kommer hem igen.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: På- o. avställning

glöm inte att ställa av p-bilen vid längre h-bilsresor (mer än 2v)...;)

Bosse
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: På- o. avställning

FRÅGA:
Så om man ställer av husbilen tillfälligt så måste det vara mins 15 dagar, annars får man inte något skatteavdrag/återbetalning?

FUNDERINGAR (tänker jag rätt):
Har läst att avställning inte kostar något men att påställning kostar 50kr.
Jag som betalar 5018kr per år i skatt skulle alltså på 15 dagar få åter ca 209kr för 15 dagar. Alltså skulle det löna sig om man var att husbilen inte ska ut på vägen inom 15 dagar.
Därtill kommer ju försäkringen som för min del är 215kr per 15-dagars period. Men avställd så träder ju garageförsäkringen som jag faktiskt inte har någon kontroll på.

Alltså man tjänar: 209+215-50=374kr på 14 dagar. (minus garageförsäkringen).
Vid längre tid tjänar man mer eftersom påställningsavgiften fortfarande bara är 50kr.

Själva av/på-ställningen är enkel att göra 5 minuter innan man åker. Men det är väl så att man får tillbaks inbetalda pengar och sedan efter påställningen måste betala in dem på nytt igen inom en viss tid. Jag kan tänka mig att det kan ställa till problem för de som drar ut på långresa eftersom de inte ser inbetalningskortet förrän de kommer hem igen.

Hej. Du tänker alldeles rätt. Som svar på din fråga ang. inbetalningskort vid långresa så kan man logga in på Transportstyrelsens hemsida och se hur mycket man skall betala alt. ringa eller mejla Transportstyrelsen och få uppgifterna. Det är alltså inget större problem.

Med vänlig hälsning / Roland
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: På- o. avställning

Tack Sonic samt Roland o Ingegerd.

Har inte tänkt på att ställa av personbilarna. Men oftast vill barnen låna dessa då de alltid åker på att vara hus och djurvakt under tiden. :p:

Man kan ju alltid ringa hem till husvakten, om man har sådan, och fråga om räkningar som kommit in. Men det verkar bli lite hattande med betalningar och återbetalningar om man gör så där runt 5 korttidsavställningar per år. :cool:
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: På- o. avställning

Tur att man kan ställa av husbilen. Annars skulle vi aldrig ha råd att ha någon:twitcy:
Skämt åsido, det blir ett jäkla lappande med skatten samt att försäkringsbolaget ständigt skicka sina fönster kuvert.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: På- o. avställning

Kan man ha skatt och försäkring på autogiro för att slussa pengar fram och tillbaka till kontot, så blir det inga problem att det är obetalt på längre resor?
Någon erfarenhet angående det?
Bengt
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: På- o. avställning

håller man på och ställer av /på stup i ett kommer snart ändringar att ske = påställningsavgifter tex ,så dom kronorna man sparar idag kommer nog surt efter och kommer att drabba dom som vill ställa över vintern , det blir nämligen en extrakostnad för bilregistret o försäkringsbolag , och den ska någon betala,,vem tror ni?????
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
513
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: På- o. avställning

Spar pengar på försäkringen ändå.
På personbilen även om det inte blir hel månad så skatten kommer tillbaka.
Bara det överstiger 50:- i besparing så det inte äts upp av påställningsavgiften.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: På- o. avställning

KarinoBengt:

Man kan inte betala skatt som påförs vid påställning av bilen via autogiro. Enbart ordinarie skatt kan betalas via autogiro.

stig.a:

Om årsskatten understiger 4800 SEK måste avställningsperioden vara minst en kalendermånad. Överstiger årsskatten 4800 SEK räcker det med 15 dagar.

Med vänlig hälsning /Roland
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: På- o. avställning

Kan man ha skatt och försäkring på autogiro för att slussa pengar fram och tillbaka till kontot, så blir det inga problem att det är obetalt på längre resor?
Någon erfarenhet angående det?
Bengt

Jag har utbetalningen från föräkringsbolaget till ett konto samt inbetalningen via autogiro. Det fungerar bra.
Däremot har jag inte tänkt på att göra detsamma för skatten, men det bör man ju i logikens namn också göra.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: På- o. avställning

Hej.

Det jag skrev i mitt tidigare inlägg om autogiro gäller även elektronisk faktura (e-faktura).

Med vänlig hälsning / Roland

Källa: Transportstyrelsen

Ja det stämmer, det går inte att betala via autogiro eller elektronisk faktura vid påställning, fick klart besked när jag ställde på bilen senast. Någon vettig förklaring fick jag dock inte, vore ju intressant att veta varför, kanske stelbent byrokrati.

Hälsn från ett kallt Kroatien.
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: På- o. avställning

Ja det stämmer, det går inte att betala via autogiro eller elektronisk faktura vid påställning, fick klart besked när jag ställde på bilen senast. Någon vettig förklaring fick jag dock inte, vore ju intressant att veta varför, kanske stelbent byrokrati.

Hälsn från ett kallt Kroatien.

Jag har ställt frågan till dom om dom kan förbättra hanteringen för oss som reser med husbil. Väntar på svar
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: På- o. avställning

Jag har ställt frågan till dom om dom kan förbättra hanteringen för oss som reser med husbil. Väntar på svar
Tänk på försäkringsskyddet om ni ställer av utomlands. Hos ett flertal bolag gäller ej avställningsförsäkringen/garageförsäkringen utomlands.
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Sv: På- o. avställning

Fel du kan ställa av den på kortare tid, det har vi gjort, med skatt och försäkring kostar vår bil 57 kr/dag. Vi köper diesel för de pengarna istället.
 
Toppen