• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På lördag kostar dieseln över 20 kronor

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Subventionen gäller endast dom som har El-bil, eluppvärmd pool utomhus, direktverkande eluppvärmning och andra energikrävande verksamheter. ;)
Även om det verkar som att subventionen inte är helt smart, glasklar eller genomtänkt så är det ju så att energianvändning över 2000kWh/mån under dec-feb INTE ger någon ytterligare subvention, se inlägg #200.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Värmen på i min 20 m2 husbil gör gott för elräkningen, tillsammans med ett fastpris på 62 öre.
Skönt att för en gångs skull (händer kanske vart 20e år) vara på den mottagande delen av skattesystemet.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Ja det är det som är så bra, den som slösar skall premieras
Hur tänker du nu? Var det inte så att vi skulle bli mindre beroende av importerad olja för en del år sedan och därför pushades det för eluppvärmning vid nyproduktion av småhus. Jag tror inte de med eluppvärmning som enda alternativ ser det som att de slösar när de värmer bostaden med den enda energi som står till buds för dem. Eller menar du att de skall värma upp bostaden med ren rörelseenergi (gymnastiska rörelser) eller sänka inomhustemperaturen till 15 grader?
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Hur tänker du nu? Var det inte så att vi skulle bli mindre beroende av importerad olja för en del år sedan och därför pushades det för eluppvärmning vid nyproduktion av småhus. Jag tror inte de med eluppvärmning som enda alternativ ser det som att de slösar när de värmer bostaden med den enda energi som står till buds för dem. Eller menar du att de skall värma upp bostaden med ren rörelseenergi (gymnastiska rörelser) eller sänka inomhustemperaturen till 15 grader?
Ironi går att uppfatta, även utan ett dussin smileys.
Uppenbart några som gjort det…
Men, ja, det var ironi, och ja, jag tyckte det var så uppenbart att jag sparade på alla smileys istället för elen.
Dessvärre är det regeringen som satt en minimigräns för ersättning, inte jag.
Men ber om ursäkt.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Den som får ersättning skall ha förbrukat minst 2000 kWh per månad, och blir ersatt med maximalt 2000 kr per månad.
Nej, man kan få ersättning för max 2000 kWh per månad. Läs #197 och #200.
Länken till texten i #200 är här:
Men någon lägsta gräns finns kanske också men jag har inte hittat någon sådan.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Nej, man kan få ersättning för max 2000 kWh per månad. Läs #197 och #200.
Länken till texten i #200 är här:
Men någon lägsta gräns finns kanske också men jag har inte hittat någon sådan.
Det var ju bra det.
Jag skickar en välment tanke till berörda myndigheter för tydligheten att det gäller både dom med över 2000 kWh och dom som har under 2000 kWh.
I och med att dom med över 2K kWh får Max 6000:- totalt Kan det finnas möjlighet att dom med mindre förbrukning inte får med.
Tackar då mycket för länken. Mycket vänligt. För där lärde jag mig något, att t.om regeringen kan ändra dåliga beslut.
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hur tänker du nu? Var det inte så att vi skulle bli mindre beroende av importerad olja för en del år sedan och därför pushades det för eluppvärmning vid nyproduktion av småhus. Jag tror inte de med eluppvärmning som enda alternativ ser det som att de slösar när de värmer bostaden med den enda energi som står till buds för dem. Eller menar du att de skall värma upp bostaden med ren rörelseenergi (gymnastiska rörelser) eller sänka inomhustemperaturen till 15 grader?
Jag värmer mitt hus med direktverkande el OCH har elbil OCH laddhybrid.
Jag tycker egentligen att det är för jävligt att staten går in med pengar för att folk inte fattar att el kostar pengar.
Det är en sågning vid fotknölarna för alla svenskar som verkligen tänker på sin förbrukning och gör allt för att sänka den.
T.ex. genom installation av dyr värmepump, inte slösa med värmen, sänka innetemperaturen o.s.v.

Mitt hus hade med föregående ägare (två pensionärer) en årsförbrukning på 35 000kWh.
Jag har, med elbil, laddhybrid och två tonårsdöttrar en förbrukning på knappt 16 000kWh och då är ändå huset tillbyggt 30m2 av mig.....

Nej då premieras de som skiter i att spara.
Hörde en på nyheterna igår "Det är för jävligt. Min sommarstuga har jag 15grader i när jag inte är där och nu har jag fått en elräkning på 8 000:-."
Men för h-e sluta gnäll Svensson, elen har varit för billig så du blivit bortskämd!!
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Jag värmer mitt hus med direktverkande el OCH har elbil OCH laddhybrid.
Jag tycker egentligen att det är för jävligt att staten går in med pengar för att folk inte fattar att el kostar pengar.
Det är en sågning vid fotknölarna för alla svenskar som verkligen tänker på sin förbrukning och gör allt för att sänka den.
T.ex. genom installation av dyr värmepump, inte slösa med värmen, sänka innetemperaturen o.s.v.

Mitt hus hade med föregående ägare (två pensionärer) en årsförbrukning på 35 000kWh.
Jag har, med elbil, laddhybrid och två tonårsdöttrar en förbrukning på knappt 16 000kWh och då är ändå huset tillbyggt 30m2 av mig.....

Nej då premieras de som skiter i att spara.
Hörde en på nyheterna igår "Det är för jävligt. Min sommarstuga har jag 15grader i när jag inte är där och nu har jag fått en elräkning på 8 000:-."
Men för h-e sluta gnäll Svensson, elen har varit för billig så du blivit bortskämd!!
Ja, det förenklar ju allt, bara ta dig som normvärde.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det var nog en mer allmän känsla jag fått i hela forumet där någon tråd även funderade på hur många extra husbilar som blivit till salu på grund av bränslepriser osv..
Rent generellt funderar jag på hur många som är fattigpensionärer här egentligen. Om det är så fattigt och eländigt borde höjda skatter vara positivt då skatter egentligen är en omfördelning av kostnader och intäkter där just fattigpensionärer fått ta del av en sådan efter nyår om jag förstått det hela rätt.
Jag tycker mig dock se en helt annan mer politisk agenda här som jag inte riktigt uppskattar. Jag fick för mig att det här skulle vara ett opolitiskt forum som handlade om husbilar. Visst man behöver inte läsa alla trådar men det är snart svårt att hitta något som inte handlar om domedagen i form av skatter och inte domedagen i form av klimatförändringar vilket man skulle kunna tro att husbilsåkare var lite intresserade av. Undantaget är gråvatten såklart ;)
Hej
Tyvärr är det så att de flesta yttre faktorer som berör husbilar är avhängiga politiska beslut som t.ex bonus malus och övriga fordonsskatter, bränslepriser, vägifrastruktur m.m. Allt detta inverkar på hur husbilen ska kunna användas (eller inte användas) och har i den meningen i allra högsta grad med husbilar att göra.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Hej
Tyvärr är det så att de flesta yttre faktorer som berör husbilar är avhängiga politiska beslut som t.ex bonus malus och övriga fordonsskatter, bränslepriser, vägifrastruktur m.m. Allt detta inverkar på hur husbilen ska kunna användas (eller inte användas) och har i den meningen i allra högsta grad med husbilar att göra.
Ja på tal om husbilar, kan man i dagsläget få plats på en färga till Gotland, eller "Almedals" folket är på väg dit för att gå "Brandvakt"?
Någon som vet.
 
Toppen