• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På jakt efter pois att ladda ner

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Hej nu funkar min poiloader skulle nu vilja ha lite tips vad man kan ladda ner stellplatser o camping i Europa Någon som vet??
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: På jakt efter pois att ladda ner

Jag har en hel del i min 660. Skriv ett mail vad du vill ha så kan jag maila över... stellplatzer, campingar, div affärer som Lidl, Aldi mm

//Kicki
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: På jakt efter pois att ladda ner

TACK essge jag har en garmin760 och jag är lite osäker på vilket filformat jag skall välja
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Sv: På jakt efter pois att ladda ner

Har själv ingen Garmin ,men har för mig att csv-formatetet skall fungera. Har jag fel kan säkert någon Garminägare korrigera.

Ett bra program för att konvertera mellan olika format är PoiEdit, som finns att hämta på: PoiEdit - Downloads

Lycka till
/essge
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: På jakt efter pois att ladda ner

Jag har försökt öppna campingplatsfilen med drygt 14.000 campingar i europa från GPS-Waypoints - GPS POI sharing community men det är troligtvis skrivfel i den eftersom POIloader inte vill öppna den. I Excel och Autoroute 2007 går det bra men som sagt inte i POI-Loader. Någon som har något tips eller kanske en fungerande csv-fil att dela med sig av?

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: På jakt efter pois att ladda ner

Hej.

Prova att ladda hem den i ov2-format. Tom-Toms filformat och konvertera den till Garmins csv-format med PoiEdit. Ibland kan det vara lösningen på problemet. Kan tyvärr inte prova själv just nu...

/Knausen
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: På jakt efter pois att ladda ner

Tackar ödmjukast för tipset. Det funkade... Hade provat med flera andra format men inte det...

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7569

Guest
Sv: På jakt efter pois att ladda ner

Har en liten undran till. Jag har laddat in ca 950 svenska campingar, +stellplatser, ca 3500 campingar från en holländsk site och så den med drygt 14.000 i europa. Tar Garmin eller POI-Loader bort dubletter och om så är fallet, hur identifieras de? När det gäller trafikkamerauppdateringarna så har jag förstått att de som tidigare fanns i Garmin tas bort vid uppdatering.

//Roger
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: På jakt efter pois att ladda ner

Hej!

När du tankar in pois så raderas alla du hade i GPS:n samtidigt. Du måste samla alla pois du vill ha inkl fartkameror i en mapp på datorn, allt du har i mappen kommer sen att finnas i GPS:n. Svenska fartkameror finns att ladda ner på flera ställen, jag brukar använda den här speedcam.tk dom uppdaterar ofta så man får kolla in på sidan lite då och då.

Dubletter tas inte bort automatiskt, det måste du själv göra manuellt. Jag brukar använda PoiEdit och slå ihop olika stellplatsfiler eller campingfiler sen använder jag programmets funktion att leta efter dubletter. Du kan själv ställa in vilken toleransnivå den ska ha i meter, räkna med att programmet behöver stå en ganska lång stund och jobba om det är många poi´s i filen.

Om du inte redan har gjort det så rekommenderar jag att lägga undermappar i den mapp som du har alla pois i på datorn. Jag har delat upp i t ex campingar, stellplatser, kameror, affärer mm. När du sen tankar in hela mappen så får du valbara knappar i GPS:n med dom områden som du har valt. Jag tycker att det är enklare när jag vill leta efter något specifikt!

//Kicki
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: På jakt efter pois att ladda ner

Tack för tipset. Lite pyssel med andra ord.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7569

Guest
Sv: På jakt efter pois att ladda ner

Har öppnat min Garmin 760 och tittat i filsystemet. Där finns en mapp som heter Poi och i den 7 filer som heter *CyclopsSample.gpi. Därtill en som heter poi.gpi. De förra torde väl innehålla av Garmin förinstallerade POI:s och den senare - som är 43kb och uppdaterad idag - torde enligt ditt svar bara innehålla den senaste poi-filen som jag installerade - jag tror det var fartkameror. Det borde innebära att jag kan radera den filen. Eller...?

Menar du sedan att jag ska lägga den rootmapp och dess undermappar med tillhörande filer som jag skapar i datorn i GPS-rootmappen "POI"?

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: På jakt efter pois att ladda ner

Du ska inte radera något direkt i Garmin! Skapa en mapp på datorn med dom pois du vill ha, alla filer med tillhörande iconer och tanka in den. Dom pois som fanns tidigare raderas automatiskt.

Ring gärna om du tycker det är besvärligt, det är lite svårt att förklara när man ska skriva...

//Kicki
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: På jakt efter pois att ladda ner

Inte besvärligt allas, bara pyssligt. Har slagit ihop de tre campingplatsfilerna jag hämtat - holand, belgien (ca 3.500) - europa (drygt 14.000) och sverige (950) till en fil. Nu letar PoiEdit efter dubletter och som du nämnde så tar det en stund. Den sammanslaga filen kommer att ligga i en mapp med namnet campingar i "rootmappen" POI på datorn. I den kommer jag också att skapa mapparna Stellplatser, Fartkameror mm. Har eg bara en fråga till; ska jag kopiera min rootmapp med undermappar till POI-mappen i Garmin eller...
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: På jakt efter pois att ladda ner

Det verkar gå bra för dig :)

Du använder poi-loadern precis som vanligt och ställer in att den ska hämta filerna från din "rootmapp" då skapar programmet dom olika kategorierna med dom mappar som du har lagt där i. Du behöver aldrig göra något manuellt i Garmin när det gäller poi´s, allt sköts med poi-loadern. Däremot när det gäller musik och foton så gör du det manuellt med kopiera och klistra in i dom olika mapparna.

Lycka till
Kicki
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: På jakt efter pois att ladda ner

Kicki!

Du är värd "Dagens ros" eftersom Du så välvilligt delar med Dig av all Din Poi och Garmin kunskaper!

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: På jakt efter pois att ladda ner

Tycker jag också. Tack Kicki.

Att jag inte svarat tidigare beror på att jag åkte till jobbet strax efter halv ett och kom hem nyss efter att efter jobbet följt andra tips som jag noterat sedan i söndags. Teleskopstång och sängöverkast att hänga mellan hytt och bodel, bort med stort och tungt oljeelement från Jula (har panna 3402) och inköp av lätt keramikvärmefläkt för att bara nämna två. Därtill beställde jag en sommartäckmattan från Torneå igår.

Tack för alla goda tips och råd. Jag hoppas att jag också kan bidraga vid tillfälle.

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7569

Guest
Sv: På jakt efter pois att ladda ner

Nu har jag skapat allt enligt Kickis instruktioner, tankat in dem i min Garmin Navi 760 och lagt upp allt här http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/154690 om det kan vara till någon hjälp för någon. Mappsystemet funkar.

Så snart jag hittar någon uppdatering av befinlig fil eller en ny (ex. campingar och husbilsplatser i Kroatien) så hoppas jag kunna ladda upp en ny version.

//Roger
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: På jakt efter pois att ladda ner

Tack så mycket! Det är klart att man ska dela med sig. Jag vet precis hur det var när jag just hade köpt GPS:n och inte fattade någonting... det blev många timmar vid olika forum och läsa vad andra hade skrivit. Men, men, till slut så fick jag ordning på den :)

Hälsningar
Kicki
 
Toppen