• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På Öland finns en konflikt, är vi orsaken?

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jodå, det finns ingen anledning att köra långsamt mitt i rusningstrafiken och gör man det av någon anledning så tycker jag man skall underlätta vad man kan för att låta andra passera. Den finns rusningstrafik på Öland också har jag märkt. Väntar man dessutom någon timme så är det ofta betydligt mindre trafik. Min poäng var inte att man skall hindra trafiken. Det finns alls ingen anledning till. Min poäng var att man inte skall bli stressad och irriterad om någon gör det (eller om något annat har inträffat) för det är bara man själv som mår illa av det. Och varför plåga sig själv?

Mina reflektioner om att inte irritera sig eller bli stressad drog jag låååångt innan jag hade kört någonting på Öland. Stockholmstrafiken, när man är på väg till och från jobbet, ger många, många tillfällen till övning på att inte stressa upp sig.

MVH
Hans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jodå, det finns ingen anledning att köra långsamt mitt i rusningstrafiken och gör man det av någon anledning så tycker jag man skall underlätta vad man kan för att låta andra passera. Den finns rusningstrafik på Öland också har jag märkt. Väntar man dessutom någon timme så är det ofta betydligt mindre trafik. Min poäng var inte att man skall hindra trafiken. Det finns alls ingen anledning till. Min poäng var att man inte skall bli stressad och irriterad om någon gör det (eller om något annat har inträffat) för det är bara man själv som mår illa av det. Och varför plåga sig själv?

Mina reflektioner om att inte irritera sig eller bli stressad drog jag låååångt innan jag hade kört någonting på Öland. Stockholmstrafiken, när man är på väg till och från jobbet, ger många, många tillfällen till övning på att inte stressa upp sig.

MVH
Hans

Och mannen med traktorn arbetade ju faktiskt, och hans jobb kan ju verkligen inte vänta, oftast är dom ju helt beroende av väderlek för att få sitt jobb gjort!
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag klagade inte på honom, jag bara konstaterade att det tog ett tag innan jag kunde köra vidare. Jag har full förståelse för honom och hans arbetsuppgifter. Ingen stress från min sida där. :)

Lade mig lång bakom och markerade så tydligt jag kunde att jag inte hade några som helst avsikter att försöka köra om eller göra något annat än vänta på att han kom fram. Vad det verkade så märkte han det också.

MVH
Hans
DSC_1095.jpg
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Åkte från Sälen till Göteborg igår, 50 mil.
Hamnade bakom en snöplog i 10 minuter som plogade den snömoddiga vägen. Temp runt nollan. Fick ett pärlband av takboxar bakom mig. Vissa var helt hysteriska och ville chansa att köra om mig och plogbilen men fick kasta sig tillbaka pga mötande trafik och dålig sikt.
Man upphör aldrig att förvånas.....
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Tror inte tre mil per dag gör någon större skillnad per arbetsvecka!
pendlar dagligen 19,5 mil tur och retur så gnäll inte över 3 mil
prova E6 Malmö till Helsingborg sen är du välkommen att gnälla
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tror inte tre mil per dag gör någon större skillnad per arbetsvecka!
pendlar dagligen 19,5 mil tur och retur så gnäll inte över 3 mil
prova E6 Malmö till Helsingborg sen är du välkommen att gnälla

Det är väl ändå en ganska stor skillnad att pendla på en motorväg i jämförelse med en vanlig landsväg med långsamma husbilar och dåliga eller inga omkörningsmöjligheter.
 

PJohan

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3047
Medlemskap
2024
Vi som tycker att resan är målet, ja vi kan med fördel använda östra vägen på Öland. Lite lugnare puls där. Mitt val sedan sommarboende på norra Öland under några år.
Gott Nytt År / PJohan
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Det var länge sedan jag slutade med att bli irriterad i trafiken. Det är ju bara jag själv som mår dåligt av det så varför skulle jag utsätta mig för det? Speciellt i storstadstrafik (=Stockholmstrakten) måste man i alla fall ha så gott om tid på sig att någon/några minuter hit eller dit inte spelar någon roll. Man måste alltid räkna med att det kan ha hänt något som proppar igen just den väg man vill köra.

Det kan hända på annat håll också. Hamnade i höstas bakom en traktor + såmaskin på södra Öland. Den tog upp hela vägens bredd. Så det var bara att hålla 30 i stället för skyltad hastighet, ta det lugnt och och vänta på att han skulle lämna vägen. Något han gjorde efter några kilometer.

MVH
Hans
absolut...
Skillnaden är att det inte är stockholm utan Ölands ”genomfartsled”
Traktorerna åker där så lite dom kan (vill ju helst göra nytta på åkern mm)
Då det är mycket sommartrafik, med bl.a. husbilar i strid ström, inte bara när man själv kör där utan dag efter dag efter...
Så jag kan förstå dom som inte skriker ”hurra” nu skall jag lägga på extra restid OM en husbil vill hålla 60
Sen gissar jag att du var på semester när du hamnade bakom traktorn. Ölandsborn kan ju vara på väg till vårdcentral, apotek (innan dom stänger), arbetsmöte, dagis (den personalen har ju också ett privatliv). Många är ju inte varesig turister eller pensionärer eller annat dom hör tiden helt betydelselös. Så bara gör man själv inte,,, kan det ju finnas andra som...
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Min gamla husbil med 75hk bensinare och alkov.
Motvind, går inte att lägga i 5an. Motorn varvar på 4an 75-80 km/h.
Sidvind, vinglig upplevelse.
Medvind, också en upplevelse, vilken fart.
Bilen gör knappt 90. Ibland inte.
Kör så ofta det går i vägrenen. Stannar ofta och släpper förbi bilar.
Nonchalant bilförare som någon skrev eller?
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Min gamla husbil med 75hk bensinare och alkov.
Motvind, går inte att lägga i 5an. Motorn varvar på 4an 75-80 km/h.
Sidvind, vinglig upplevelse.
Medvind, också en upplevelse, vilken fart.
Bilen gör knappt 90. Ibland inte.
Kör så ofta det går i vägrenen. Stannar ofta och släpper förbi bilar.
Nonchalant bilförare som någon skrev eller?
Jag vet inte, men det låter som du inte behöver ta åt dig för att andra som inte gör det.
Vem skrev att du, som kör år sidan och av vägen, är nonchalant?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag tycker kanske att största problemet är att huvudvägen på Öland inte verkar vara tillräckligt uppdaterad för att svälja trafiken som skall ta sig fram på den. Kanske en 2+2 väg men ändå begränsad till 90km och fortfarande smal och begränsad genom samhällena för trivselns skull, skulle ta bort en del av problemen om man inte kan eller vill begränsa bort turisterna.

M.v.h. JANKRO.
 

wilden

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
8018
Medlemskap
2024
Hej, jag tycker kanske att största problemet är att huvudvägen på Öland inte verkar vara tillräckligt uppdaterad för att svälja trafiken som skall ta sig fram på den. Kanske en 2+2 väg men ändå begränsad till 90km och fortfarande smal och begränsad genom samhällena för trivselns skull, skulle ta bort en del av problemen om man inte kan eller vill begränsa bort turisterna.

M.v.h. JANKRO.
Huvudvägen på Öland tror jag det dröjer innan den breddas. är härligt att åka där. Har semestrat på Öland i ca 50 år. Med Husbil, Husvagn Mc ,Vanlig bil. Tycker att det funkat jätte bra, Öland är också ett viktigt jordbruks län. Bara att gilla läget att ligga bakom en traktor i bland, tycker att surret om att vi inte är välkokomna dit är SNE . Ser fram emot en tura till Solen och vindarnas ö igen
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Huvudvägen på Öland tror jag det dröjer innan den breddas. är härligt att åka där. Har semestrat på Öland i ca 50 år. Med Husbil, Husvagn Mc ,Vanlig bil. Tycker att det funkat jätte bra, Öland är också ett viktigt jordbruks län. Bara att gilla läget att ligga bakom en traktor i bland, tycker att surret om att vi inte är välkokomna dit är SNE . Ser fram emot en tura till Solen och vindarnas ö igen
-------------------------------
Hejsan, jag tycker också det funkar jättebra, och har privilegiet att kunna åka dit när det inte är så många andra turister där så jag märker inte mycket av trängseln som stör på huvudvägen vid högsäsong. Tänkte nog mest på att de som bor där och har bråttom till och från jobb, och inte är inne i semesterlunken skulle slippa att bli stressade av turister som åker för sakta när de har bråttom.

M.v.h. JANKRO.
 

alinkan

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4865
Medlemskap
2021
Hej! Har läst alla er upplevelser på ön under många år, imponerad av vad ni har upplevt. Som inföding vet jag vilket himla liv det blev på 60 talet att Ölandsbron skulle byggas "Ölands natur skulle bli förstörd av alla turister som hade fri tillgång till Ön "Ja det finns alltid bättre vetande på besök. Men vi som var unga innan bron fanns" ska inte berätta vad vi va påhittiga". Trafiken innan bron var lång sommartid särskilt midsommar timmar till Ö:n och hem för vissa lika lång. Vi var kvar och jobbade med turist branschen hela året. Öland är en turist ö så väl som fler öar i Sverige. Ombyggnad av vägar på Ö:n tycker jag är ett mycket dåligt förslag. Vi har två stora vägar på ön som är till för våra besökare och boende. Alla är för mig är välkommen till Ö:n hela året, "vi hittar andra vägar". Öland är ett turistland som för mig välkomnar er hela året. Hoppas att "skitsnacket" som ni hört inte gör att ni inställer ett Ölands besök. "Jag vet att det tar tid att åka till och från Ö:n vissa tider på sommaren men det är semester för Vissa men inte för oss i en Hb. Nu får ja g mer skit.
Va rädd om er där ute "linkan" GOTT NYTT till er
 

Martleif

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
30004
Medlemskap
2024
Hej och Gott Nytt år till er alla.

Vi är fastboende på Öland och håller helt med Alinkan. Förutom det han skriver så är rubriken på denna tråd inte helt sann. Det finns ingen konflikt på Öland angående HB. Det är några få som tycker att de äger ön och försöker få sin röst hörd. Det stora flertalet som bor här välkomnar alla slags besökare, oavsett om de kommer med HB, båt, bil eller något annat.
Däremot så finns det ett problem som tenderar att förstöra för alla oss som gillar HB. Väg 136 från norr till söder är ölänningarnas pulsåder. Själv pendlar jag mellan Borgholm och Löttorp. Väldigt ofta hamnar jag bakom en HB som kör i 60-70 km/tim på denna 90-sträcka. De har alltid en lång rad följare efter sig. I sommartrafiken är det nästan omöjligt att köra om på väg 136. De som ändå försöker utsätter många för onödiga risker. Man ser frustrationen i ögonen på de som ligger bakom när dom tänker på att de kommer för sent till att hämta barnen på dagis, för sent till middagen och får kall mat, för sent till affären innan dom stänger.....
Det är väldigt sällsynt med HB som inte kan köra i 90 km/tim så det här fenomenet måste bero på själviskhet eller nonchalans eller liknande hos den som sitter bakom ratten. Det här fenomenet retar upp alla som utsätts för det och smittar så klart av sig så fort den utsatta ser en HB oavsett om denna gör allt rätt.
Snälla ni som känner er träffade, gör inte så......

Med varma hälsningar från en Ölänning
Hej igen alla HB.
Nu är sommaren här och vår vackra ö vimlar av glada människor.
Lite tråkigt bara att det fortfarande finns HB förare som förstör för alla andra. För fjärde gången på några dagar händer samma sak som jag beskrev tidigare. Vi är nu på väg söderut väg 136 mellan Löttorp och Borgholm. Framför oss ligger en HB i 50-60 km/tim . Vi ka se i backspeglarna att de som sitter där framme pekar mycket åt olika håll. När pekande blir mer frekvent tänds bromsljuset???
Från oss alla i kön bakom. Ta hänsyn och sluta med detta själviska beteende.

Hjärtligt välkomna till Öland.
Njut och ha det gott
Hälsningar Martin
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen