• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Oyster 85

B

Byggare Bob

Guest
Vi fick monterat in en Oyster 85 i vår nya husbil som levererades den 1 april i år. CA modulen är en Conax och digtalkortet ett Canal Digital avsett för de fria kanalerna. Under vår färd i Europa fungerade det hela tiden bra ända ner till södra Frankrike. Nu är vi hemma igen och tänkte åka lite norrut under kommande vecka och inför avfärden testade jag Oystern. Den tar in Atlas 1 utan problem men när jag vill tittat på svenska TV 1 eller TV 2 svarar den att kanalerna är kodade. Har provat med att stänga ner och öppna igen, har också provat med att låta kortet sitta i under minst en halöv timme när jag har någon kanal från ex.vis TV 1 på. Detta för att låte ev nerladdning ske. När jag titta på konfi´gurationen om kort och modul kan jag se att den svarar att Conax-modulen syns med inte något kort.
Har provat kontakta Canal Digital och det enda svar jag får är att " Det skall fungera". Nu gör det inte det. Vad kan ha gått fel?
:swoon:

Senast redigerad av en moderator:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025
Sv: Oyster 85

Ok, då "skall" det fungera utan problem.
Ring till CD's kundtjänst och be dem skicka en signal till ditt kort, annars kan du få vänta länge.
Fungerar inte något annat kan du få låna ett av mina kort.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En sak en bør prøve først er å ta kortet ut og sette det inn igjen i kortleseren, og være 100% sikker på at kortet vender rett vei.

Med kortet inne og før det er oppdatert får du en "konstig" felmedelande som ligger i kortet. Jeg så på det problemet hos en annen, og lurte på om den svenske oversettelsen av Oyster programvaren var fel. Byttet til andre språk i Oyster og melding kom forsatt på svensk.

Er det lenge siden kortet var i bruk så kan det ta opp til en time før det er oppdatert, men i de aller fleste situasjoner tar det under en halv time.

Hvor lenge er det siden programvare og kanalliste er oppdatert hos dere?
Det var nye i mai måned, kan oppdateres fra satellitt - bruker en av Astra fuglene. Full oppdatering tar ca. en halv time.

Beskrivelse i håndbok og på web, mer info i tråden http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/296727

B

Byggare Bob

Guest

En sak en bør prøve først er å ta kortet ut og sette det inn igjen i kortleseren, og være 100% sikker på at kortet vender rett vei.

Med kortet inne og før det er oppdatert får du en "konstig" felmedelande som ligger i kortet. Jeg så på det problemet hos en annen, og lurte på om den svenske oversettelsen av Oyster programvaren var fel. Byttet til andre språk i Oyster og melding kom forsatt på svensk.

Er det lenge siden kortet var i bruk så kan det ta opp til en time før det er oppdatert, men i de aller fleste situasjoner tar det under en halv time.

Hvor lenge er det siden programvare og kanalliste er oppdatert hos dere?
Det var nye i mai måned, kan oppdateres fra satellitt - bruker en av Astra fuglene. Full oppdatering tar ca. en halv time.

Jag har provat det du säger och om koret är felvänt får man ett meddelande ganska omgående.
Kortet användes senast den 6 juni och då fungerade det perfekt.
Jag får inga andra konstiga felmeddelande. Kortläsaren verkar inte känna av att det är okodade kanaler, de jag söker.

Sedan har jag skrivit Atlas, jag menar självklart ASTRA.
Så går det när tekniken springer från en.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg tror feilmeldingen vi fikk fra Conax/CD var "Ingan anknytning" og med vanlig logikk fra CD så sender de ut oppdateringene for hvert enkelt kort periodisk - ca en gang i timen, men i tiden rundt utløpet på forrige sett koder sender de det hyppigere. Dette gjør at en skal velge en av de kodede kanalene som er med i abonnementet og bare vente til kortet er oppdatert.
Dette skal i Norge ta maks en time, med flere kunder i Sverige så kan det være at det tar enda lengre tid når en er i perioden med lavest frekvens på utsendelsene.

Så kjør opp parabolen og velg en kanal, TV behøver ikke stå på. Gå en tur og se om det ikke har blitt rett når dere kommer tilbake.

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Hej Lasse

Det verkar som det finns flera satteliter att ta in Sveriges TV kanaler på.
Vår Oyster 85 ställer in sig på Sirius med Conax kortläsare och Canal Digitals fria abonnemang. TV 1 finns på kanal 1323 och resten vidare uppåt.
Vi har inte haft några problem med tittande i Sverige eller Frankrike, dock blir mottagningen väldigt känslig i Frankrike, den tappar mottagningen när man hoppar ut och in i husbilen med ett BMI över 30, så det gäller att hålla sig lugn när hustrun tittar på Ernst Kirchsteger.

Torbjörn

F

F.d. 58622

Guest

Hej!

Kontakta J.R. Larmcenter i Mölndal. De är agent för Oyser i Sverige och mycket hjälpsamma. Se till att du sitter i bilen så hjälper de dej över telefon om de kan. Deras servicenivå är toppen.

Hälsningar
Hans

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Sirius er Viasat sin "fugl", STV sender i simucrypt dvs. de man dekodes med både Viasat sin NDS og Canal Digital sin Conax. Trodde faktisk at Viasat leste programmene fra Thor - det gjør de i alle fall i Norge. om du velger å rette parabolen mot Thor får du da et mye sterkere signal enn når du sikter 6 grader ved siden av.

Kanal 1323 og Sirius, hmmm er dette en boks fra før 2006 med en gammel kanalliste? På min kopi av kanalliste for disse boksene fra mars 2007 ligger STV1 på Thor på disse kanalene ca.

På eldre kanallister finner jeg STV1 på ASTRA, Thor og Sirius - på nye ser jeg fortsatt STV1 navnet på Astra og Thor. Forekomsten på Astra kan være en annen kanal med samme forkortelse.

Under hovedmenyen finner du systeminfo (tror det er under ekstra) kan du notere versjonen på programvaren fra Ten-Haaft - dette forteller meg hvilken boks du har-

Peter

FD HBK Medlem
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023

Kortet användes senast den 6 juni och då fungerade det perfekt.
Jag får inga andra konstiga felmeddelande. Kortläsaren verkar inte känna av att det är okodade kanaler, de jag söker.

Sedan har jag skrivit Atlas, jag menar självklart ASTRA.
Så går det när tekniken springer från en.

Även de fria kanalerna är kodade, men avgiftsfria. Fungerade allt i början på
juni och inta använts sedan dess så är det med största säkerhet bara vänta
på att kortet uppdateras igen. Gör som Knut säger, ställ in parabolen på
Thor, sätt på mottagaren och välja SVT1. Låt den stå på tills du får bild!

Torbjörn
CanalDigital sänder endast svenska program över Thor 5/6.
Sirius som numera heter Astra 4A sänder även den svenska program men då
via Viasat.

B

Byggare Bob

Guest

Även de fria kanalerna är kodade, men avgiftsfria. Fungerade allt i början på
juni och inta använts sedan dess så är det med största säkerhet bara vänta
på att kortet uppdateras igen. Gör som Knut säger, ställ in parabolen på
Thor, sätt på mottagaren och välja SVT1. Låt den stå på tills du får bild!

Torbjörn
CanalDigital sänder endast svenska program över Thor 5/6.
Sirius som numera heter Astra 4A sänder även den svenska program men då
via Viasat.
Nu har jag gått och gått och gått, och det har gått över en timme men fortfarande går det inte att få fram annat än meddelandet "Kodad signal". Får försöka ringa J.R. Larmtjänst under morgondagen.
Tack ändå för alla hjäpsamma tips och tillrop.
Lasse i Dösjebro
Ps. sticker i morgon mot Dalarna.Ds

Peter

FD HBK Medlem
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023

Detta är CanalDigitals anvisningar:

Kortuppdatering
Uppdateringssignalen kommer alltid automatiskt till ditt programkort då du
tittar. Denna signal ligger ute i luften från och med den första i varje månad.
När ditt programkort fått den nya uppdateringssignalen är det uppdaterat för
både den gamla och nya perioden.

Andra tisdagen varje månad tas sedan den gamla uppdateringen bort och
endast den nya blir kvar. Om du inte tittat på ett tag och fått den nya
uppdateringen kan bilden då försvinna.

Om du förlorat bild gör så här:

Dra ur och sätt sedan i strömsladden igen.
Ställ in en av de kanaler du saknar bild på, t.ex. Canal+.
Vänta en timme. Du bör nu ha bild igen.

B

Byggare Bob

Guest

Detta är CanalDigitals anvisningar:

Kortuppdatering
Uppdateringssignalen kommer alltid automatiskt till ditt programkort då du
tittar. Denna signal ligger ute i luften från och med den första i varje månad.
När ditt programkort fått den nya uppdateringssignalen är det uppdaterat för
både den gamla och nya perioden.

Andra tisdagen varje månad tas sedan den gamla uppdateringen bort och
endast den nya blir kvar. Om du inte tittat på ett tag och fått den nya
uppdateringen kan bilden då försvinna.

Om du förlorat bild gör så här:

Dra ur och sätt sedan i strömsladden igen.
Ställ in en av de kanaler du saknar bild på, t.ex. Canal+.
Vänta en timme. Du bör nu ha bild igen.

Hej igen
Igår väntade jag ca två timmar utan resultat, idag på morgonen försökte jag igen och efter ca 1 timmes väntan var det plötsligt bild på Tv:n
Fantastiskt!!
Nu åker vi iväg!
Lasse & Fia i Dösjebro

Toppen