• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Otur med nya vinterdäcken

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028
Hejsan
Var i dag och monterade nya dubbdäck under husbilen (Nokia Hakkapeliitta C). skulle kontrollera lufttrycket nu i kväll hittade inga ventiler, de var ju mitt under ekern på navkapsdeln på alla hjul :( Övervägde en stund, vad göra? Beslutade att skruva lös hjulbultar och svänga navkapsel, observerade när jag tagit bort första hjulet att ett hål på navkapseln är större så man behöver inte lossna alla hjulbultarna = jag behöver inte lyfta upp bilen :) Men när första navkapseln var bort känd jag på en balanserings vikt och den ramlade bort, såg var den varit la den till baka och slog fast den ordentligt, svängde navkapseln för att få ventilen mellan ekrarna men det gick inte, kollade sommardäcks fälgen och kunde konstatera att ventilhålet inte är på samma ställe (Nya fälgen hade ventilhålet mittimot bulthålet gammla fälgen mittimellan bulthålen) Då var det bara att skruva bort navkapslarna. Andra navkapseln som jag skruvade bort så ramlade två balanseringsvikter bort. Kl var 17.15 men då ringde jag till däcksfirman och fick tag i han som jag köpt däcken av, så nu blir det en extra resa till däckverkstan och en förmiddag eller eftermiddag till ingen nytta
Men det är ju fredags kväll :) Ha de paffw

F

F.d. 53074

Guest
Sv: Otur med nya vinterdäcken

Om det är något som jag irriterar mig på så är det när folk inte gör sitt jobb!!! Denna irritation har dessvärre förstärkts med åren. Betalt ska dom ha, men utan att uträtta det som dom tar betalt för. Kan man bli annat än förbannad på ren svenska???

Kjell :mad:

F

F.d. 25136

Guest

Hade liknande problem förra hösten med mina nya vinterdäck, vikterna var utspridda i naturen när jag kom hem. Var noggrann med att kolla kanten på de nya fälgarna för i mitt fall passade de vikter de använde inte mina fälgar. Firman beställde andra fälgar med samma resultat. Under de många byten av ringarna fram och tillbaka drog de dessutom sönder gängan i ena baknavet,vilket resulterade i ........ Till saken , kolla noggrant dessutom att fälgarna är raka ( tre fälgsatser hade kast i mitt fall,stålfälgar). Det slutade med att firman beställde Fiat original stålfälgar.

ps
Hoppas du inte behöver gå igenom samma cirkus som jag gjorde förra hösten.

F

F.d. 53078

Guest

Det finns olika proffs;
1 Dom som tror att dom kan
2 Dom som drömmer om att kunna
3 Dom som kan
4 Dom som gör det som andra bara tror eller drömmer om att kunna.

Sedan fattas det yrkesstolthet. ger f-n i att göra ett bra jobb därför att dom får betalt ändå.

F

F.d. 53012

Guest

Vem är odugligen som har gjort jobbet ge han en snöskyffel i nacken så kanske han lär sig något till nästa gång.

F

F.d. 25038

Guest

Hej, jag har skrivit det flera gånger förr, och det kommer nog att upprepas i framtiden också............Man upphör aldrig att förundras över vad proffs kan åstakomma.

JANKRO.

Det som är jobbigast är att dom finns överallt mäklarn,apoteket,läkarn,
invandrarverket,skolan,åldringvården bilhallen ingenstans saknas dom:confused:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Enligt konsumentköplagen kan du begära ersättning för resa och andra kostnader.
Om alla gjorde det så skulle firmorna lära sig att det kostar att göra ett dåligt jobb eller sälja dåliga produkter.
:mad::mad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Vi som konsumenter skulle vara bättre på att utnyttja vår samlade styrka. Vet inte riktigt hur och HBK vill av förståeliga skäl inte ha någon svart lista men visst borde vi kunna diskutera erfarenheter kring enskilda näringsidkare här i klubben? Så ut med firman! Vi kanske på sikt kunde ha en egen "konsumentombudsman" som med lite vardagsjuridik i ryggen kunde ringa upp och i kraft av 5000 medlemmar berätta medlemmarnas erfarenheter och upplevelser om just den firman eller näringsindkaren! Vi behöver inte ens ha helt rätt. Tycker vi att någon burit sig illa åt kan kan vi anpassa våra rekommendationer inom klubben ändå!

Sen får det inte bli så att man använder medlemmarnas samlade styrka bara för att man är sur och förbannad på någon. Men det behöver inte bli något problem, eftersom vi skulle ha en dialog med aktuell näringsidkare först. Dvs man skulle få en chans att förmedla sin version.

Lite konsumenttankar så här på lördagseftermiddagen i solen, tillsammans med en pilsner och en pytteliten virre! :)

Krister N

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Tycker nog att det är betydligt bättre att konsumentombudsmannen får sköta sådant!
Där finns kunskap och juridisk kompetens. Vem skulle f.ö. betala lön till någon som är utbildad i konsumenfrågor och juridik för att föra diskussioner med olika näringsidkare och sedan "döma" i fallet? Kanske skulle klubben t.o.m. kunna råka ut för skadeståndsanspråk om "domen" visar sig vara fel.
Kanske en liten skvätt för mycket virre har grumlat det annars så klara omdömet? :confused::)

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Krinil! Jag har legat åt högerkanten i hela mitt liv men ändå betraktats som en vänsterrabulist av mina bekanta av någon anledning, men att vi skulle börja hänga ut enskilda företagare hej vilt bara för att någon här känner sig orättvist behandlad, det tror jag skulle kunna bli ödesdigert för klubbens trovärdighet. Så ta du en stor virre och fundera på något annat, tycker jag! :rolleyes:

Kanske har jag umgåtts för lite med rödvinsvänstern och för mycket med Whiskyhögern. :confused:

Jappe :D:D:D

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Laphroig Quarter Cask kan ha den här effekten. Sen tyckte jag faktiskt att jag uttryckte mina åsikter vid ett ganska tidigt stadium av konsumtionen. :) Höger eller vänster spelar ofta stor roll. Men inte i konsumentfrågor. Varför ska vi inte utnyttja den styrka vi kan representerar tillsammans. Jag menar inte att vi ska konkurrera med kommunernas konsumentombudsmän. Vi är ju inte bundna av juridiken på samma sätt. Alternativet är att vi fortsätter som idag. Helt i händerna på näringsidkare. Vad är egentligen dom utan oss konsumenter? Så res er upp, sluta vara sådana förbannade krattor. Vi har rätt att få köpa justa grejor till rätt priser. När det spricker är de juridiska vägarna i Sverige förbannat tröga. Vi kan genskjuta de besluten genom lite vanligt civilkurage. Vi struntar helt enkelt att utnyttja handlare som vi inte gillar! Det blir en sorts rekommendation. Gör det inte så förbaskat svårt! :)

Krister N
..i ett senare skede av konsumtionen!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag ville skriva om en firma nyligen som hade uppträtt väldigt juste mot mig och som mer eller mindre hade räddat mig ur en svår situation. Jag föreslog att jag skulle skriva något positivt här på forumet och det tyckte ifrågavarande näringsidkare var en utmärkt idé. Något annat var ju inte att vänta.

MEN, när jag skulle börja skriva här så kom jag ihåg hur det hade gått för några andra som har berömts här och då beslöt jag mig för att inte göra något. Vid flera tillfällen tidigare har det visat sig att några medlemmar har haft en helt annan uppfattning om just den firma som avhandlades och så har det hela urartat i ett banalt tyckande och käftande fram och tillbaka. Detta gagnar ingen.

Ovanstående gäller vanliga hederliga näringsidkare, inte vanliga ohederliga affärsmän. Men, var går gränsen?

Detta är en svår fråga, tycker jag!

Jappe

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Monterade om mina sommardäck på på nya aluminiumfälgar i våras. Bad däckkillen att sätta klistervikter på både in o utsida. Men eftersom det var slagkant på insidan så ville han inte klistra där.

Ja vad hände. När jag nu monterat vinterdäcken så hade en slagvikt försvunnit.
Nu har man i allafall ett hjul med bara klistervikter.

F

F.d. 53078

Guest

Jag är och har varit egen företagare i stort sett hela mitt liv är tvungen att ha ett gott rykte och göra bra jobb. Nöjda kunder drar flera kunder och därmed mindre annonsering. Visst har man haft missnöjda kunder. Dom missnöjda kunderna består i stort sett av kunder som inte har förstått av vad dom har köpt. Då är det bara att åka tillbaka och visa hur det fungerar tills kunden är nöjd.

Ramlar vikterna av så är det antingen dåliga vikter eller slarv av montören. I viket fall som helst så har du sökt upp en proffesionell verkstad och köpt en prudukt eller service därför att dom har ett kunnande som ligger högre en ditt eget. Då skall man inte behöva åtgärda felet själv.

Snabb äffar billiga råvaror råna kunden som inte kommer tillbaka
Eller god kvalité bra priser kunden är din och kommer tillbaka

Problemet är att man måste konkurera med lågpris slarvar, men efter ett par år så kommer kunden ihåg att det har fungerat bra och inte vad det kostade.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Detta är inte lätt. Men alla känner att det finns en stor kraft i detta som måste hanteras klokt. Men att avsäga sig den kraften bara för att det kan var lite besvärligt, bara för att man kanske kan stöta sig med någon, känns ändå mer fel.

Hur tror ni att konsumentorganisationer i andra länder har startat? Varför är vi svenskar så dåliga på det här? I andra länder startar uppretade konsumenter en organisation och bojkottar en näringskedja..., vi vänder oss till en kommunal rådgivare utan makt!

juan.norte beskriver förbaskat bra vad jag tror det handlar om. Att som företagare mäta sig och sin verksamhet i kundernas perspektiv, inget annat! Sådan inställning borde gynnas av seriösa konsumentorganisationer.

Sen måste vi konsumenter/kunder också bli bättre på att värdera kvalite kontra kvantitet. Vi vill ex att våra djur ska ha det bra men är samtidigt beredda att köpa importerad fläskfile för 69:-!

Krister N

PS. Ämnet har kanske kasat iväg lite långt från vinderdäcken.., men det är Jappes fel! :)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

"Konsumentorganisation" skriver Krinil, men HBK är inte en konsumentorganisation utan en husbilsklubb. En konsumentorganisation, värd namnet, har jag också saknat länge i det här landet. Kanske något för Krinil att dra igång? :)

För övrigt kommer det ju fram lite kritik av olika firmor ibland i dessa trådar men hittills har det hela legat på en rimlig nivå med få övertramp.

Ang. rubriken "Otur med vinterdäcken" så köpte jag mina vinterdäck av Däckonline och Mekonomen i Stora Höga monterade dom. Jag har snart kört 10 mil med dom och jag är helnöjd med mina Nokian WR C. :D

Mitt favoritobjekt när det gäller att skälla på näringslivet är ju Stena Line och deras diskriminerande försäljning, men här jag tydligen varit lite orättvis mot just det bolaget eftersom sådan diskriminerande prissättning tycks vara legio i branschen. Ett exempel på tyckande som kan få onödiga negativa konsekvenser för ett bolag i en bransch, trots att dom inte är sämre än sina konkurrenter.

Knowledge is power, säger engelsmannen. Okunskap kan också vara makt, ibland med förödande konsekvenser!

Jappe

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

HBK är inte en konsumentorganisation..., än. Däremot är vi starka och samlade konsumenter med ganska stor likhet i våra behov. Så visst är vi en bra grund till en stark konsumentorganisation. Sedan har jag inte tid.., men hade definitivt lagt min röst på ordförande Jappe. När du väl låter det här smälta in kommer du att tycka det är en kanonidé! Då kommer jag att stötta dig. :)

Krister N

F

F.d. 52943

Guest

Personliga rekomendationer är värdefulla - men de kan oxå slå fel. Vi köpte en begagnad tyskimport av en näraliggande firma och fick perfekt service och alla problem fixade utan prut. Skulle hemskt gärna rekommendera dem - men dom gick i konkurs ett år efter vårt köp - så nu är de rekommendationerna inte mycket värda.

Därmed inte sagt att personliga rekommendationer skulle vara mindre värda - bara att man alltid ska vara lite vaksam och försöka bilda sin egen uppfattning. Vi drabbades inte på något sätt av deras fallisemang - vi hade inga kvarvarande fel eller affärer med dem.

Men när räntorna sticker iväg och tiderna blir svåra kan även väletablerade handlare få problem....

Toppen