• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Optimera fiat 3.0 Multjet 177 hp

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Undrar hur det påverkar andrahandsvärdet? Själv skulle jag aldrig köpa en husbil som är effekthöjd, just med tanke på drivlinan, det påfrestar även ramlagren om motorn inte är avsedd för den effekten.
Även om till synes lika motorer säljs med olika effekt så är normalt så att de med högre effekt har andra lagerspecikationer.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tittar också på något trim.
Har bra erfarenhet från BSR.
Nu hittade jag något annat (optione) som finns i Nyköping. För 6500:- får man 180hk ur 130hk motorn (16 mer än bsr).
Sedan går man in i deras dynoprotokoll och tittar, då ser man att max effekt är ca 167hk.
Så det blir nog bsr ändå...
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Undrar hur det påverkar andrahandsvärdet? Själv skulle jag aldrig köpa en husbil som är effekthöjd, just med tanke på drivlinan, det påfrestar även ramlagren om motorn inte är avsedd för den effekten.
Även om till synes lika motorer säljs med olika effekt så är normalt så att de med högre effekt har andra lagerspecikationer.
Det beror mer på hur bilen är körd.
Det går att köra sönder otrimmade motorer lika lätt som trimmade med fel handhavande....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Undrar hur det påverkar andrahandsvärdet? Själv skulle jag aldrig köpa en husbil som är effekthöjd, just med tanke på drivlinan, det påfrestar även ramlagren om motorn inte är avsedd för den effekten.
Även om till synes lika motorer säljs med olika effekt så är normalt så att de med högre effekt har andra lagerspecikationer.
Du kan "aldrig" veta om ett begagnat fordon varit optimerat, eller inte, så hur hade du tänkt göra den sållningen?
Sen bör man så klart ha koll på hur mycket vridmoment drivlinan kan hantera, effektökningen är nog ett litet problem i husbil, de körs sällan på så höga varvtal, det handlar mest om ökat vridmoment.
Har man automatlåda så har flera fordon spärr på högt vridmoment, och då tappas den vitsen, men även dessa spärrar går så klart att programmera bort. Men man bör vara påläst och införstådd i alla modifikationer man gör med allt här i livet.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Inte är det då meriterande för livslängden att trimma motorn...... Jag kan den dagen jag säljer vår bil erbjuda skriftligt intyg på att den ej trimmats, om det har något värde kan man ju fråga sig, men av två likvärdiga bilar borde den med intyg säljas först.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det vill jag inte riktigt hålla med om, övriga förhållanden lika, får ju den trimmade motorn mera stryk, för det finns väl ingen som trimmar för att inte använda det? ;)
Jo det tror jag, i husbil är det smidigt och kan öka komforten ifall man får en rejält planare vridmomentskurva.
En del motorer har ju en alptopp till kurva, det medför flitigare växlande för att utnyttja bästa vridet och kan upplevas irriterande.
Alltså det är inte bara högre värden man söker, utan en trevligare karaktär på motorn, och ev. automatlådan.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo det tror jag, i husbil är det smidigt och kan öka komforten ifall man får en rejält planare vridmomentskurva.
En del motorer har ju en alptopp till kurva, det medför flitigare växlande för att utnyttja bästa vridet och kan upplevas irriterande.
Alltså det är inte bara högre värden man söker, utan en trevligare karaktär på motorn, och ev. automatlådan.

Då får du nästan visa vilka någotsånär aktuella husbilsmotorer som har en sådan alptoppskurva, jag har sett det i gamla turbo bensinbilar, men aldrig i något som används i lastbilar, inte ens min Fiat 2,5 TDi -96 som är garanterat helt fri från elektroniska hjälpmedel? ;)
Att sedan trimning inte skulle påverka motorns hållbarhet och inte tära på reserverna i den är naturligtvis inte sant.
Inte minst för att det oftast börjas med en motor som inte är avsedd för det högre effektuttaget och därför innehåller enklare komponenter från
början.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det är så att en trimmad husbilsmotor tar enormt mycket mer stryk än en trimmad personbilsmotor.

Personbil,
Det är svårt att ta ut max effekt under mer än några sekunder i taget där det finns hastighetsbegränsningar.
Ett undantag vore om man drar husvagn, se "husbil nedan" samma typ av belastning.
Risken är liten för mekaniska skador. (i Sverige)

Husbil, Personbil med husvagn.
Det är väldigt lätt att ta ut en vridmomentsökning i en husbil under flera minuter, uppförsbackar och motvind tex.
Risken för mekaniska skador är mycket större än för personbil.
 
F

F.d. 64253

Guest
Det är så att en trimmad husbilsmotor tar enormt mycket mer stryk än en trimmad personbilsmotor.

Personbil,
Det är svårt att ta ut max effekt under mer än några sekunder i taget där det finns hastighetsbegränsningar.
Ett undantag vore om man drar husvagn, se "husbil nedan" samma typ av belastning.
Risken är liten för mekaniska skador. (i Sverige)

Husbil, Personbil med husvagn.
Det är väldigt lätt att ta ut en vridmomentsökning i en husbil under flera minuter, uppförsbackar och motvind tex.
Risken för mekaniska skador är mycket större än för personbil.

Helt rätt, i en personbil utnyttjar man effekten väldigt kort även om man gillar att leka, själv så optimerar jag alla bilar det första jag gör, hade en Saab 9-5 med steg 3 trim i 15 år utan problem. Tror absolut att en husbil verkligen får ligga på Max vad den är byggd för, det värsta är när folk ligger på för hög växel mesta dels av tiden..
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har en saab 9-5 med original 150hk motor där lite kringutrustning (turbo, laddluftkylare, spridare mm) är bytt (inget av det mekaniska inne i motorn).
Den är bänkad till 285hk på drivhjulen.
Den har gått både på bana och allt annat än lugn körning.
Med ovanstående argument borde den ha rasat för länge sedan....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har en saab 9-5 med original 150hk motor där lite kringutrustning (turbo, laddluftkylare, spridare mm) är bytt (inget av det mekaniska inne i motorn).
Den är bänkad till 285hk på drivhjulen.
Den har gått både på bana och allt annat än lugn körning.
Med ovanstående argument borde den ha rasat för länge sedan....

Om du skall ge den motsvarande belastning som en husbil i stark motvind, får du antingen hänga på en husvagn och köra med gasen i botten
i motvind eller ta en nattkörning på autobahn med mer eller mindre fullgas någon halvtimma eller så.
T.o.m. bankörning innebär inte särskilt mycket sammanhängande fullgas, men det är ju det husbilarna utsätts för, ständigt full last och mycket motstånd.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
En bensinmotor är mycket mer förlåtande att trimma än en dieselmotor.
På en bensinare får elektroniken eller för den delen föraren, en varning om att saker inte står rätt till.
Motorn spikar/knackar.

Det gör inte en dieselmotor, där blir det ingen varning.
Med tillräckligt högt vridmoment blir första varningen att något går sönder.
Med tillräckligt hög effekt blir första varningen att något inne i motorn överhettar, och går sönder.

Det gäller verkligen att man vet vad man gör när man trimmar en dieselmotor, mycket enklare att undvika haverier/skador på en bensinare.

Ovanstående gäller i ett fordon, i motorprovbänk kan man göra helt andra mätningar för att se vad motorn har för sig.
Gissa vilka som har motorprovbänkar....jo motortillverkarna.
Hur många andra har det?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
De fordon jag utsatt för tuning (ej husbil, ännu) har jag aldrig råkat ut för problem med motorn, däremot med drivlinan.
mina erfarenheter är att finns det optimeringspaket hos de seriösa firmorna till en motor så klarar motorn dessa högre värden.
Värre är det med efterföljande drivlina som ibland inte alls är designad för detta, det gäller speciellt ju tyngre ett fordon är, ett ökat vridmoment måste ta vägen någonstans, i ett "lätt fordon" blir det genast överfört till ökad acceleration, i ett "tungt fordon" utsätts drivlina och chassi samtidigt för stora vridkrafter som sliter mer än normalt på dessa komponenter.

I denna video kan en blind se vad högt vridmoment bl.a. tar vägen i dessa tunga fordon som utsatts för tuning med längsmonterad motor.
Har man motorn på tvären så blir brytkraften också på tvären, dessa vridmomentkrafter får man dock inte med en BSR-tuning :confused:

 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Om du skall ge den motsvarande belastning som en husbil i stark motvind, får du antingen hänga på en husvagn och köra med gasen i botten
i motvind eller ta en nattkörning på autobahn med mer eller mindre fullgas någon halvtimma eller så.
T.o.m. bankörning innebär inte särskilt mycket sammanhängande fullgas, men det är ju det husbilarna utsätts för, ständigt full last och mycket motstånd.
Jag har kört med 1800kg husvagn på den bilen i flera år innan vi skaffade husbil....
 

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Jag håller med i sak med många av åsikterna här. Dock är det en sak jag funderar över. Om jag köper en bil med säg ett fiat-chassie med fiats automatlåda med minsta motorn. Samma bil finns med större motor för mycket mer pengar. Om jag sedan trimmar den mindre motorn lite, vad är risken? Tvivlar på att de tillverkar olika lådor/drivlinor pga. kostnadsskäl, motorn med 40hk mer har nog samma. Så klart kan man inte ta ut hur mycket som helst, men brs etc. verkar göra det lite rimligt. Mina saabar har jag alltid haft ut 300+ på, visst inte samma belastning, dock hållit 20k mil plus. En husbil gör nog för de flesta inte alls samma sträcka.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Tvivlar på att de tillverkar olika lådor/drivlinor pga. kostnadsskäl, motorn med 40hk mer har nog samma.
Det är faktiskt värt om.
Det som kan sparas på en svagare motor och drivlina jämfört med högre effekt/momentuttag på samma baskonstruktion är bland annat:
Frihjul i generatorremskivan
Dubbelmassesvänghjul.
Billigare/klenare lamell.
Mindre växellåda.
Samma växellåda men billigare ytbehandling av dreven.
Andra drivaxlar.
Enklare/billigare turbo.
Annat turbosystem, två eller en turbo.
Mindre laddluftkylare.
Klenare vevstakar.
Mindre värmetåliga kolvar.
Gjuten VS smidd vevaxel.
Andra insprutare.
Dessa exempel är från verkligheten, dock påstår jag inte att detta är fallet för Fiat Ducato eller att detta förekommer samtidigt på en biltyp.
Det är just exempel, vad är klent i just din motor/växellåda? Ja säg det.

Ta dessa besparingar gånger hundratusental exemplar per år så blir det så stora pengar att detta görs.

Det hjälper inte att försöka kolla upp detta i reservdelskatalogen.
Standard är att som reservdel bara tillhandahålla den tåligaste/dyraste komponenten.
Det blir billigast för reservdelslogistiken.

Det är dags att länka denna artikel igen.
En viss nördvarning, dokumentet är på Tyska och flera sidor långt.
Dock får man en insikt om hur det VERKLIGEN funkar och den långa förklaringen till vad jag skriver ovan.
BMW utvecklingsingenjör förklarar.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
En viktig sak som skiljer sig mellan Fiat-motorerna med låg effekt och de med högre effekt är att de senare har kolvkylning. En nog så viktig fördel om man skall ge sig på att trimma någon lågeffektsmotor. Vem vill ha smälta kolvar?
 
Toppen