Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det beror mer på hur bilen är körd.Undrar hur det påverkar andrahandsvärdet? Själv skulle jag aldrig köpa en husbil som är effekthöjd, just med tanke på drivlinan, det påfrestar även ramlagren om motorn inte är avsedd för den effekten.
Även om till synes lika motorer säljs med olika effekt så är normalt så att de med högre effekt har andra lagerspecikationer.
Du kan "aldrig" veta om ett begagnat fordon varit optimerat, eller inte, så hur hade du tänkt göra den sållningen?Undrar hur det påverkar andrahandsvärdet? Själv skulle jag aldrig köpa en husbil som är effekthöjd, just med tanke på drivlinan, det påfrestar även ramlagren om motorn inte är avsedd för den effekten.
Även om till synes lika motorer säljs med olika effekt så är normalt så att de med högre effekt har andra lagerspecikationer.
Det vill jag inte riktigt hålla med om, övriga förhållanden lika, får ju den trimmade motorn mera stryk, för det finns väl ingen som trimmar för att inte använda det?Det beror mer på hur bilen är körd.
Det går att köra sönder otrimmade motorer lika lätt som trimmade med fel handhavande....
Jo det tror jag, i husbil är det smidigt och kan öka komforten ifall man får en rejält planare vridmomentskurva.Det vill jag inte riktigt hålla med om, övriga förhållanden lika, får ju den trimmade motorn mera stryk, för det finns väl ingen som trimmar för att inte använda det?![]()
Jo det tror jag, i husbil är det smidigt och kan öka komforten ifall man får en rejält planare vridmomentskurva.
En del motorer har ju en alptopp till kurva, det medför flitigare växlande för att utnyttja bästa vridet och kan upplevas irriterande.
Alltså det är inte bara högre värden man söker, utan en trevligare karaktär på motorn, och ev. automatlådan.
Det är så att en trimmad husbilsmotor tar enormt mycket mer stryk än en trimmad personbilsmotor.
Personbil,
Det är svårt att ta ut max effekt under mer än några sekunder i taget där det finns hastighetsbegränsningar.
Ett undantag vore om man drar husvagn, se "husbil nedan" samma typ av belastning.
Risken är liten för mekaniska skador. (i Sverige)
Husbil, Personbil med husvagn.
Det är väldigt lätt att ta ut en vridmomentsökning i en husbil under flera minuter, uppförsbackar och motvind tex.
Risken för mekaniska skador är mycket större än för personbil.
Jag har en saab 9-5 med original 150hk motor där lite kringutrustning (turbo, laddluftkylare, spridare mm) är bytt (inget av det mekaniska inne i motorn).
Den är bänkad till 285hk på drivhjulen.
Den har gått både på bana och allt annat än lugn körning.
Med ovanstående argument borde den ha rasat för länge sedan....
Jag har kört med 1800kg husvagn på den bilen i flera år innan vi skaffade husbil....Om du skall ge den motsvarande belastning som en husbil i stark motvind, får du antingen hänga på en husvagn och köra med gasen i botten
i motvind eller ta en nattkörning på autobahn med mer eller mindre fullgas någon halvtimma eller så.
T.o.m. bankörning innebär inte särskilt mycket sammanhängande fullgas, men det är ju det husbilarna utsätts för, ständigt full last och mycket motstånd.
Det är faktiskt värt om.Tvivlar på att de tillverkar olika lådor/drivlinor pga. kostnadsskäl, motorn med 40hk mer har nog samma.