• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omvandla elverkets värme till varmvatten

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
hej
Satt och funderade jag har ett inbyggt elverk som går på gasol och det avger värme. På vintern kör jag det några timmar om dagen för att få ström till litium batterierna. Elverkets inbyggda fläkt sprutar ut varmluft och funderar på hur man kan ackumulera den värmen kanske till varmt vatten.

Några idéer? Någon ingenjör här?

Elverket:
ELVERK CHAMPION INVERTER 1000W

Det är inbyggt back i lastrummet typ så där finns plats att "bygga" något som värmeväxlar..
 

skalleskalle

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Skellefteå
Hej! låter intressant. Man borde ju även kunna blåsa in värme i husvagnen och få värme i boutrymmet med en termostatreglerad fläkt tx. Eller montera in en varmvattenberedare som leder värmen bra då bode man ju få ganska mycket varmvatten. Jag tänkte passa på att fråga. Ett asolelverk har det startsnöre eller elstart? Med vänlig hälsning
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Hej! låter intressant. Man borde ju även kunna blåsa in värme i husvagnen och få värme i boutrymmet med en termostatreglerad fläkt tx. Eller montera in en varmvattenberedare som leder värmen bra då bode man ju få ganska mycket varmvatten. Jag tänkte passa på att fråga. Ett asolelverk har det startsnöre eller elstart? Med vänlig hälsning

Elverket har startsnöre.
Jo sant värmen som du säger får jag delvis in i bilen men vågar inte trycka in den med en fläkt om det skulle komma in Kolmonoxid men varmvattenberedare skulle vara toppen slipper man bränna gasol på att värma vatten.

Det är ett väldigt bra elverk har kört det nu 600 timmar på gasol bara. Satte en bil ljuddämpare på avgasröret så halverades db. Avgaserna leds ut ur bilen Kolmonoxidlarm är ett måste!!!!.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Enkleste ombygging ville være en lyddemper for eksosen som har vannkappe eller innlagte rør for vann. Ett problem ville være at en måtte tømme denne for vann når en stenger av elverket om vinteren.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om du har ett avgasrör så kan du linda mjuk kopparrör runt avgasröret, och sen isolera rejält allt, sen kan du använda en 12v solpump som klarar varmt vatten, en enkel termostat som startar pumpen när vattnet blivit varmt..... Lycka till.... Och berätta gärna hur det går

Det finns annars avlånga rörljuddämmpare med inbyggd vatten kylning
 
F

Fd.47585

Guest
Tror inte det skulle ge någon mängd varmvatten att tala om. Kostnaden för att göra konverteringen (framför allt av pannan) så värmen kommer in i varmvattensystemet utan för stora förluster torde betala gasol för uppvärmningen för lång tid. Sen tillkommer värdeförlust på husbilen då man gjort ingrepp i pannan så faller nog projektets lönsamhet pladask.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tror inte det skulle ge någon mängd varmvatten att tala om. Kostnaden för att göra konverteringen (framför allt av pannan) så värmen kommer in i varmvattensystemet utan för stora förluster torde betala gasol för uppvärmningen för lång tid. Sen tillkommer värdeförlust på husbilen då man gjort ingrepp i pannan så faller nog projektets lönsamhet pladask.

Ja har en truma 6 combi där jag har kopplat in varmvatten från min solpanel för varmvatten..... Två T-kopplingar och en backventil.... och så var det klart:eek:;)..... Förutom det elektriska
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
muskatten förslag på att linda kopparrör skulle fungera jättebra men sen ska vattnet in i varmvattenberedaren. Låter som man man göra detta, måste ha den som muskatten säger backventil mellan vattentank varmvattenberedaren så inte allt vatten blir varmt. Skulle vilja se en bild hur varmvattenberedaren truma ser ut måste nog öppna den och kolla
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Tack muskatten jag är ingen vvs person. Varmvattnet på bilden röd ingång kan ju inte cirkulera tror jag eller förstår jag bilden fel. Eller du menar att man drar kallvatten till elverket som där blir uppvärmt och ok jag fattar tror jag
Tack super
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Köp en packe solpaneler och en 12v elpatron i varmvattenberedaren. Då får du ”gratis” varmvatten, ström över till annat och slipper elverket.
Alternativt en vattenburen solpanel på taket.
Rent energimässigt har du inte så väldigt mycket effekt att plocka ur avgaserna.
Enklaste sättet att föra över värmeenergi från ett media till en annan är att linda kopparrör runt avgassystemet. För att inte få för stort tryckfall bör du ha minst 12mm rör.
Det ger betydligt mer att använda spillvärme från kylvattnet på husbilens motor.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Den värmekammaren på vw bubblan är ju helt galen om det är läckage så dör man ju kanske tyskarna inte visste om kolmonoxid. Jag har ägt 2 bubblor
 
Senast ändrad:

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Min erfarenhet är att det inte finns någon nämnvärd effekt att hämta från spillvärme från ett elverk. Jag har laborerat med olika lösningar för att återhämta energi från pannsystem och eldningsutrustningar och för att göra en lång historia kort så är det marginellt med energi man får ut, och då är det ändå med ett rejält intrimmat system.
 
Toppen