• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omvänd bränsleförbrukning i displayen

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Kan någon tekniskt kunnig förklara för mig varför bränsleförbrukning går i omvänd riktning.
Jag har en Pilot G740 av 2013 årsmodell 4250 kg 150 hk.
Gasar jag eller att det är uppförsbacke sjunker förbrukningen i displayen ner mot 3 l/mil. Rullar jag utför går förbrukning upp i topp till 50 l/mil.
HB är försedd med automatlåda vilket ej borde ha någon betydelse. Räknar jag ut snittförbrukning vid tankning så ligger den på ca 1 L/mil.
Någon som vågar sig på en gissning............
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
I min bil som är en Citroen står det i instruktionsboken att man kan växla mellan km/l eller l/100 km. I det aktuella fallet skulle det vara 3 km/liter, dvs 3,3 liter/mil vilket inte är orimligt under acceleration eller i en kraftig uppförsbacke. 50 km/liter motsvarar 0,2 liter/mil i utförsbacke.
upload_2019-8-29_15-11-55.png

/CG
 

callee

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
1609
Medlemskap
2024
Hej, har 2014 2,3 l 150 Hk automat. Sen jag lät byta kamrem i våras så visar den likadant som du beskriver. Har frågat verkstan om de gjort någon uppdatering, men det behövdes inte var svaret. Omtalade problemet för dem och de kontakta Fiat i Italien och blev sen uppringd av verkstan att från fabriken hade de fått ett antal punkter de skulle kolla. De ville ha bilen 3 dagar och jag fråga vem skulle betala det, garantin var ju utgången så då hade det väl blivit jag. Jag tackade för mig och att jag gör som tidigare skriver av mätarställning och tankade l.
Är nu i Tyskland och ser att här kör jag på 0,85/10km mot Svensk diesel 0,95-1 l / 10km
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Regulering av måleenheten (Units) Denne funksjonen lar deg stille inn måleenhetene via tre undermenyer: "Distanees" , "Consumption" og 'Temperature" . For å stille inn ønsket måleenhet, gå frem som forklart nedenfor: - trykk raskt på MODE-knappen; displayet viser tre undermenyer; - Trykk på ~D ... eller ~D ... for å veksle mellom de tre undermenyene; - når du har valgt undermenyen du ønsker å endre, skal du trykke kort på MODE-knappen; - hvis du går inn i undermenyen "Distanees": ved å trykke raskt på MODE-knappen, vil displayet vise "km" eller "mi" (avhengig av forrige innstilling); - trykk på knappen ~D ... eller p ... for å gjøre ditt valg; - hvis du går inn i undermenyen "Consumption": ved å trykke raskt på MODE-knappen, vil displayet vise "km/ I", "1/100km" eller "mpg" (avhengig av forrige innstilling); Hvis avstandsmålingens enhet er sett på "km", gjør skjermen at du kan stille inn måleenheten (km/I eller 1/100 km) som refererer til mengden av drivstofforbruket. Hvis avstandsmålingens enhet er sett på "mi", viser displayet drivstoffmengden som er forbrukt i "mpg".
 
Toppen