F
F.d. 55306
Guest
Nu är jag faktiskt lite villrådig. För så där en tre veckor sedan ringde jag till Bilprovningen för att få reda på vad som gäller angående regler för uppvägning och omregistrering av lätt lastbil till personbil klass 2.
Den som jag då pratade med sa alldeles bestämt att Fiat Dukato 2,9 TDS 2004 som jag har omfattas av något sorts generellt tjosan (kommer inte ihåg hur han förklarade det) och att jag därför bara behövde viktintyg från KABE (sluttillverkaren). Jag beställde då ett sån´t intyg alldeles utan kostnad. Beställde sedan tid hos Bilprovningen. Ska dit den 17:e.
I går kom jag på att jag kanske skulle ta reda på vad som ev. gäller för däcken vid en omregistrering. Ringde åter Bilprovningen och fick prata med en annan person än förra gången Vi kom av någon anledning också in på detta med viktintyg. Denna person hävdade bestämt att det måste med ett intyg även från chassietillverkaren.
Att få ett viktintyg från Fiatrepresentanten kostar en tusenlapp, vilket är bortkastat om den första personen har rätt. Om den andra har rätt och jag åker iväg med intyget från KABE så blir det ingen godkänd operation och då är ungefär 1300 kr. bortkastade. Så hur ska jag få reda på vad som gäller? På den station där jag beställt tid verkar det vara omöjligt att få prata med någon som har behörighet för detta.
Molniga hälsningar / Sven-Erik
PS. Mina däck är OK. Klassade för 160 km/tim. Oj vad det ska gå undan! DS
Den som jag då pratade med sa alldeles bestämt att Fiat Dukato 2,9 TDS 2004 som jag har omfattas av något sorts generellt tjosan (kommer inte ihåg hur han förklarade det) och att jag därför bara behövde viktintyg från KABE (sluttillverkaren). Jag beställde då ett sån´t intyg alldeles utan kostnad. Beställde sedan tid hos Bilprovningen. Ska dit den 17:e.
I går kom jag på att jag kanske skulle ta reda på vad som ev. gäller för däcken vid en omregistrering. Ringde åter Bilprovningen och fick prata med en annan person än förra gången Vi kom av någon anledning också in på detta med viktintyg. Denna person hävdade bestämt att det måste med ett intyg även från chassietillverkaren.
Att få ett viktintyg från Fiatrepresentanten kostar en tusenlapp, vilket är bortkastat om den första personen har rätt. Om den andra har rätt och jag åker iväg med intyget från KABE så blir det ingen godkänd operation och då är ungefär 1300 kr. bortkastade. Så hur ska jag få reda på vad som gäller? På den station där jag beställt tid verkar det vara omöjligt att få prata med någon som har behörighet för detta.
Molniga hälsningar / Sven-Erik
PS. Mina däck är OK. Klassade för 160 km/tim. Oj vad det ska gå undan! DS