• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omregistrering till Pb kl.2

F

F.d. 55306

Guest
Nu är jag faktiskt lite villrådig. För så där en tre veckor sedan ringde jag till Bilprovningen för att få reda på vad som gäller angående regler för uppvägning och omregistrering av lätt lastbil till personbil klass 2.

Den som jag då pratade med sa alldeles bestämt att Fiat Dukato 2,9 TDS 2004 som jag har omfattas av något sorts generellt tjosan (kommer inte ihåg hur han förklarade det) och att jag därför bara behövde viktintyg från KABE (sluttillverkaren). Jag beställde då ett sån´t intyg alldeles utan kostnad. Beställde sedan tid hos Bilprovningen. Ska dit den 17:e.

I går kom jag på att jag kanske skulle ta reda på vad som ev. gäller för däcken vid en omregistrering. Ringde åter Bilprovningen och fick prata med en annan person än förra gången Vi kom av någon anledning också in på detta med viktintyg. Denna person hävdade bestämt att det måste med ett intyg även från chassietillverkaren.

Att få ett viktintyg från Fiatrepresentanten kostar en tusenlapp, vilket är bortkastat om den första personen har rätt. Om den andra har rätt och jag åker iväg med intyget från KABE så blir det ingen godkänd operation och då är ungefär 1300 kr. bortkastade. Så hur ska jag få reda på vad som gäller? På den station där jag beställt tid verkar det vara omöjligt att få prata med någon som har behörighet för detta.

Molniga hälsningar / Sven-Erik

PS. Mina däck är OK. Klassade för 160 km/tim. Oj vad det ska gå undan! DS
 

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Sv: Omregistrering till Pb kl.2

Vad är det för fördel att omklassa husbilen från lätt lastbil till Pb2 ?
 

Inger o Tommy

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2664
Medlemskap
2024
Sv: Omregistrering till Pb kl.2

Kan inte vara idé att klassa om till pb2. Kolla först vad du får betala i skatt.
Antagligen mycket mer.
Vi hade aldrig gjort det.

Lycka till vad du än gör.
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Omregistrering till Pb kl.2

Vad är det för fördel att omklassa husbilen från lätt lastbil till Pb2 ?
Om man har en totalvikt på 3500kg och har möjlighet att väga upp till tex 3800kg blir det automatiskt pb2,fördelen blir alltså högre lastvikt.
 
F

F.d. 23389

Guest
Sv: Omregistrering till Pb kl.2

Vad är det för fördel att omklassa husbilen från lätt lastbil till Pb2 ?

Man kanske vill komma över 3,5 ton, och ändå få köra på sitt B-kort (taget före april 96)? Det tycker jag är en OK anledning! Om man står kvar som lastbil blir den ju plötsligt tung och kräver C-behörighet. (Med B-kort taget efter april 96 blir det C-kort i vilket fall som helst med totalvikt över 3,5 ton, ju...)

/Mikael
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: Omregistrering till Pb kl.2

SVEBOO, ÄR DU NÖJD MED SVAREN DU FÅTT , HAR DU FÅTT SVAR PÅ DET DU EFTERFRÅGADE ;)
 

Gullvi

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Floda
HBK-Nr
3934
Medlemskap
2024
Sv: Omregistrering till Pb kl.2

Hej Sveboo
Vi reg besiktigade vår husbil i våras och hade då med oss ett viktintyg utfärdat av sluttillverkaren precis som du fått info om från början. Precis som du säger är det också viktigt att däcken är de rätta. För oss var de inga problem alls på besiktningen. Han tittade bara på vårt papper och kollade att det stämde med vårt chassi nummer, sedan stansade han in den nya vikten på brickan i motorrummet. Vi har nu ökat vår vikt från 3500 till 3850kg. Skatten är den samma!!!!!! Försäkringen kan dock bli annorlunda, eftersom bilen är tyngre, så glöm inte att ändra den! Kan också variera mycket mellan försäkringsbolagen. Jag kan rekommendera "Dina försäkringar", Bra pris, bra försäkring och mycket trevligt bemötande. Har lokala kontor så man slipper bli kopplad hit och dit i en växel.

Nu då vi har en personbil klass 2 blir det besiktning som personbil istället för lastbil vilket ju blir billigare!!!!

Har förstått att det kan vara väldigt olika från station till station hur de förhåller sig till sådana här omregestreringar. Men så här fungerade det för oss. Vi var i kontakt med stället vi köpte bilen på och bad om råd om en lämplig bilprovning.

Önskar dig nu LYCKA TILL och hoppas att det går lika smidigt för dig som för oss.

MVH
"Gullvi"
 
F

F.d. 55306

Guest
Sv: Omregistrering till Pb kl.2

Jo, det är just detta med lastvikt. Vi har reservhjul och domkraft som väger bly plus markis och AC till bodelen. Det blir inte många kilon över till annat. När CC hade sin vägardag för en dryg månad sedan så var vi och vägde bilen. 35 kilos övervikt trots inga människor i bilen, ingenting i kylskåpet, cykelstället nermonterat, inget vatten i tanken och varken whisky eller gin i barsåpet. Och inte speciellt mycket av nå´nting. Rena chocken!

Gullvi, vad har ni för chassie och bodel?

Fralle, har du något att tillföra?

Har just kommit hem från en Pub-afton på min Odd Fellow-loge och känner mej relativt nöjd med tillvaron trots besiktningstrassel.

Nu något mindre mulna hälsningar från Sven-Erik i E-tuna.
 
F

F.d. 53020

Guest
Sv: Omregistrering till Pb kl.2

Hej Gullvi
Vi vägde vår husbil i veckan, full tank med vatten, full tank med diesel, 2 personer i bilen, kylet var välfyllt med mat, då blev vikten 3830 kg. Blir max-hastigheten annorlunda om man väger upp till 3850 eller 4250 ??
Soliga hälsningar från Jan
 
F

F.d. 55306

Guest
Sv: Omregistrering till Pb kl.2

Hej.

Nu har jag varit och "vägt upp" bilen till 3850 kg och registrerat den som PB2 så nu vet jag vad som krävdes åtminstone i mitt fall när det gäller intyg.

1. Viktintyg från chassietillverkaren och sluttillverkaren
2. Bromsintyg från chassietillverkaren
3. Avgasintyg från chassietillverkaren

Däcken måste dessutom vara normerade för min 120 km/tim.

Sedan måste man också tänka på att ändra viktuppgiften på märkskylten i motorrumet från 3500 kg till 3850 kg.

Avgiften till bilprovningen var 850 kronor.

Midsommarhälsningar från Sven-Erik
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Omregistrering till Pb kl.2

Hej Sven-Erik
såg att Du funderade att väga upp Din Fiat Alco-chassi??för det är väl ett sådant??????
Då bör Du kolla på chassiskylten som sitter till vänster om kylaren på ramen ,(när Du står framför och tittar in i motorn,) för om det redan är instämplat axelvikter och totalvikt 3850 kg,behöver Du endast ett intyg från Alco-Cober i Göteborg när Du åker till Bilprovningen.
Mvh Bernt
 
F

F.d. 55306

Guest
Sv: Omregistrering till Pb kl.2

Hej Bernt.

Jag är inte så hemma på det här biltekniska så skillnaden på Alco-chassie och annat chassie kan jag inte avgöra. Och jag har inte kunnat hitta i några handlingar vad det är jag har. Men enligt Italienska bil som jag pratat med så är det så att om det är bladfjädring bak så är det Alco-chasie, eller om det nu var tvärt om. Hur som helst så lär jag inte ha Alco-chassie. Därför dom här kraven på olika intyg.

Hälsn. / S-E
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Omregistrering till Pb kl.2

Fiat orginalt har bladfjädring bak, ALKO bruker torsonsfjädring. Hvis det er en Fiat så må det være et Maxi chassi for totalvekt 3850/4000 kg - dette chassi har alltid 16 tommers hjul, mens de andre Ducato har 15 tommer og maksvekt 3500.
 
Toppen