• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omodern Fiat

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Fiat gjorde en facelift på Ducato för något år sedan samt uppdaterade motorer till Euro 6, men är det inte dags för en mordernare version, nya bilar har autobroms, skyltavläsning mm. alla dessa säkerhetsfunktioner borde finnas på Fiat också, inklusive en modern automatlåda.
Jämför med Mercedes tex. visst det kostar, men det är dags för en stor uppdatering av Ducato ,varför skall jag ha ett sämre fritidsfordon än min vanliga personbil?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Trodde det var allmänt känt att det kommer en helt ny Ducato 2020. Så det är bara o vänta o se vad blir för nyheter. Men självklart kommer autobroms mm.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Finns inte så mycket känt vad som kommer, mer än att nästa generation Ducato ska presenteras Q2 2020. Vilket då gör att det kan dröja till årsmodell 2021 innan vi får se dom på vägarna. Bara att vänta o hoppas än så länge, men det ska tydligen bli en helt ny bil med nytt chassie, motorer och kanske även nya vxl lådor. Att det blir autobroms o adaptiv farthållare mm kan vi nog räkna med iaf.

Edit. Fiats policy med tidigare lanseringar är att man prioriterar husbils byggarna med chassien innan modellen presenteras för övriga världen, vilket då gjort att färdigbyggda husbilar kommer samtidigt som skåp o flak versioner av ”vanliga” Ducato. Så jag hoppas på att det blir årsmodell 2020 som det blir av. Är själv lite bytes sugen men väntar självklart in den nya bilen.
 
Senast ändrad:
R

RobbeS

Guest
Hoppas dom uppgradera motorutbudet med en snål bensinare också. Det ligger ju i tiden och dagens bensinmotorer till personbilar drar inte så mycket mer än en diesel. På en lättare husbil borde en bensinmotor funka.
Läste förresten att Mazda tagit fram en bensinmotor som drar lika lite som en hybridbil. Ska visst släppas nästa år.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Såg att detta finns som tillval nu från februari så kan ju va något att tänka på om någon nybeställer nu.
Autobroms + Lane Departure Warning System + Traffic Sign Reader + High Beam Recognition + Regnsensor. 4500kr
Autobroms + Lane Departure Warning System = standard på heavy chassie.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Pratade med Fiats representant på Kistamässan,han trodde inte på någon uppdaterad version av Ducato förrän tidigast 2022 när nya Euro7 motorer kommer,det finns än så länge inga presenterade miljökrav för Euro7.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Automatlådan bör bli något snålare en manuell och 2022 ska Euro 7 med AdBlue komma! Dom måste ju hänga med nu när MB satsar hårt tillsammans med AlKo chassit!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Går nesten ut i fra at det er en tilpassing av den ZF lådan som benyttes i Iveco Daily, på Iveco endret den ikke på forbruket fra den gamle robotlådan.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
En ny modern automat borde kommit för länge sen,men bättre sent än aldrig,har tittat på att byta till Mercedes,förutsätter att Fiat uppdaterar bilen också med autobroms osv.
Adblue har senaste versionen redan.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Blir även lite starkare motorer 140hk/350nm, 160hk/400nm samt 180hk/450nm. Automatlådan med 9 vxl har 3 olika körprogram samt ett 7” uppdaterat Gps/infotainmentsystem med Apple CarPlay samt motsvarande till android. Ska även gå att lägga in längd/bredd/höjd mm i gps:en vilket det inte gjort innan. Samt autobroms mm.
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Hej Jimmydean,

Vi fick vår nya Adria Matrix Supreme 670 mars detta år. Bilen har den nya 9-stegade automatlådan och en 180 hkr motor. Bilen har ett 44H chassi och väger fullastad med vatten, bränsle och 3 vuxna 3,92 ton vid kontrollmätning. Motor och växellåda fungerar mycket smidigt och bra och bränsleförbrukningen ligger strax under 1,2 liter vid driftläget - NORMAL och farthållaren allt som oftast inkopplad. Farthållarfunktion i sig fungerar inte optimalt som många tidigare har rapporterat. Hastigheten stiger lätt 5-7 km över inställd hastighet i nedförsbackarna. En enligt min mening lite irriterande detalj för en helt ny Fiat Ducato 2020. Mvh/ Kjelle
 
Senast ändrad:

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
För övrigt!

Skall man reflektera över trådens titel så finns det en extremt omodern detalj på Fiat Ducato som fortfarande hänger med i årets modell -instrumentbelysningen! Ett riktigt dåligt skämt speciellt som ett grundläggande krav för ett modernt fordon är att man skall kunna avgöra och kontrollera vilken fart man håller i en given situation. Kör jag med min helt nya husbil en solig dag i motljus, och då kanske med solglasögon påsatta, så upplevs hastighetsmätaren och varvtalsmätaren som två svarta gruvhål omöjliga att avläsa trots att både den digitala displayen och de analoga mätarna är inställda på max ljus. Helt otroligt och ofattbart enligt min mening.

Besökte Fiats representant i Skellefteå direkt efter leveransen och fick beskedet att det är inget ovanligt med just din husbil. Fiat Ducatos bilar är på detta vis. Kollade därefter på husbilsklubben hemsida och fann att detta problem har tydligen alltid funnits med bilen.

Fick då ett förslag från en god kompis i Norrköping om att köpa AD-Teknik AB:s produkt Bobrik+ Kameravarnare och jag blev överlycklig från första stund. Man kan med lätthet avläsa aktuell aktuell hastighet i mycket starkt motljus även med mörka solglasögon. Utrustningen ändrar färg från grön information till orange när hastighetsgränsen har passerats och växlar till röd färg samt börjar pipa vid 5km över hastighetsgränsen. OBS, dessa gränsvärden kan du själv ställa in efter önskemål.

Bobrik+, som givetvis är GPS-styrd, kan därutöver i god tid före en skylt om en hastighetskamera avge en visslande ton som signalera att här måste du faktiskt sänka farten om du är rädd om pengapåsen. Återigen en funktion som du kan aktivera eller avaktivera allt efter samvete och behov.

Avslutningsvis. Fiat måste givetvis, innan autobroms och och många andra fina moderna finesser införs, uppdatera instrumentpanelen och därmed se till att du verkligen kan avläsa hastigheten under alla ljussituationer. Ett grundläggande krav som man absolut inte kan avstå från.

Mvh/ Kjelle
 

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
Jag har också en ny Rapido byggd på Fiats nya chassi 2020. Upplevde samma lätt dåliga instrumentbelysning men den går ju att själv justera i ”inställningar” så nu är jag nöjd även i motljus.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, det verkar vara bilar som är gjorda för motorvägar utomlands , 6 växlar o stora motorer det går inte att utnyttja i sverige ,ligga upp o ner på hallandsåsen är ju inte så roligt.väntar bara på lägre hastighet på våra motorvägar, körde söderut på e4 vägarbete som kunde göras på vintern varför envisas vägverket med stora jobb på semestertider ,de flesta jobben går att utföra på andra tider.
 
Toppen