• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omodern Fiat

F

F.d. 58010

Guest
hej, det verkar vara bilar som är gjorda för motorvägar utomlands , 6 växlar o stora motorer det går inte att utnyttja i sverige ,ligga upp o ner på hallandsåsen är ju inte så roligt.väntar bara på lägre hastighet på våra motorvägar, körde söderut på e4 vägarbete som kunde göras på vintern varför envisas vägverket med stora jobb på semestertider ,de flesta jobben går att utföra på andra tider.
Mindre trafik vid semestertider
 

Kaktus

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4523
Medlemskap
2024
Vad har vägarbete att göra med om Fiat är modern eller inte?
Jag har en Bürstner 2020 på Fiatchassi och tycker att det gjorts en hel del för att modernisera bildelen. En del är tillval, men det går att få det mesta man kan önska av finesser.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Många som erbjuder husbilar med Mercedes nu och prisskillnaden mot Fiat verkar inte vara så stor. Fiat måste ju komma med ny modell snart, nuvarande är ju sedan -06 och var ju efter sin tid redan året efter när Sprinter/ Crafter kom.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Många som erbjuder husbilar med Mercedes nu och prisskillnaden mot Fiat verkar inte vara så stor. Fiat måste ju komma med ny modell snart, nuvarande är ju sedan -06 och var ju efter sin tid redan året efter när Sprinter/ Crafter kom.

Det måste vara därför det finns så många husbilar byggda på Sprinter/Crafter..? ;)
 
Senast ändrad:

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Många som erbjuder husbilar med Mercedes nu och prisskillnaden mot Fiat verkar inte vara så stor. Fiat måste ju komma med ny modell snart, nuvarande är ju sedan -06 och var ju efter sin tid redan året efter när Sprinter/ Crafter kom.
Fiat har ju inte presenterat modellår 2021 av Ducato än, ska ju komma en helt ny bil är det sagt. Ryktet säger under kvartal 4 2020. Men inget är väl säkert i dessa tider. Men snart så kommer den.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
ja många berömer Merzedes jag har ingen erfarenet av märket så säger ingentiing!

vad jag därimot vet är att den har tredje på äng i säkerhet vid en krock jag höll på i tio år att studera säkerheten i bilar
efter det så kom Fokksam ut med resultatet då visade 1 Saab 2volvo 3Mersedes och där ingick sprintern.
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Hej Jimmydean,

Vi fick vår nya Adria Matrix Supreme 670 mars detta år. Bilen har den nya 9-stegade automatlådan och en 180 hkr motor. Bilen har ett 44H chassi och väger fullastad med vatten, bränsle och 3 vuxna 3,92 ton vid kontrollmätning. Motor och växellåda fungerar mycket smidigt och bra och bränsleförbrukningen ligger strax under 1,2 liter vid driftläget - NORMAL och farthållaren allt som oftast inkopplad. Farthållarfunktion i sig fungerar inte optimalt som många tidigare har rapporterat. Hastigheten stiger lätt 5-7 km över inställd hastighet i nedförsbackarna. En enligt min mening lite irriterande detalj för en helt ny Fiat Ducato 2020. Mvh/ Kjelle
Vad blev skatten på den?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
FIAT
ja många berömer Merzedes jag har ingen erfarenet av märket så säger ingentiing!

vad jag därimot vet är att den har tredje på äng i säkerhet vid en krock jag höll på i tio år att studera säkerheten i bilar
efter det så kom Fokksam ut med resultatet då visade 1 Saab 2volvo 3Mersedes och där ingick sprintern.
FIAT Duacto är från 2006, så jag är övertygad att en ny Mercedes Sprinter är klart bättre när det gäller krocksäkerhet.
Dom krocktester du hänvisar till är gamla,SAAB är nerlagt sedan länge.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sprinter før 2006 var en helt annen bil enn den som kom i 2006 som et samarbeid med VW. Dagens nye Sprinter er den første etter VW og MB skilte vei på transportere. Den forhjulsdrevne er tydelig laget for å konkurere med Fiat Ducato, også med muligheten for ALKO AMC bakende og en pris i nærheten av Ducato og ikke flere tusen Euro dyrere.
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Skatten på vår HB uppgår till 25.355 kr - tyvärr, men vad annat att göra när man hittar en sådan trevlig sysselsättning på ålderns höst?

Vill nu komma med en liten sammanfattning av vår första säsong med 2020 Adria Matrix Supreme 670 SL. En helt fantastisk bil som fungerat perfekt utan några som helst problem vilket har varit något av en befrielse då man i detta forum läst om många som fått problem med sina dröminvesteringar. Hoppas att det fortsätter på detta vis framöver.

När det gäller trådtiteln måste jag säga att motor och växellåda fungerar alldeles utmärkt. Bränsleförbrukningen som låg på ca 1,2 l/mil i början är nu nere i 1,05 l/mil efter 550mil körda med 4 ton totalvikt. Notera att det är faktisk förbrukning genom löpande anteckningar om tankade liter och körd distans. Trippmätare säger dock runt 0,91 l/mil men den ljuger bevisligen.

Det finns tre körlägen, Power, Normal och Ekonomi. Vad jag upplever är att det blir ungefär samma förbrukning vid plan mark och i övrigt likadana förhållanden vilket antagligen inte är så konstigt. Jag kör dock alltid i läger Normal då jag vid en omkörning fick problem med ekonomiläget och dåligt klös i bilen. Mitt i en omkörning är det väl sent att börja att tänka på att ändra körläget eller hur? Normalläget ger bilen bra kraft och acceleration vid motlut vilket känns tryggt och givetvis förväntat med en 180 hkr under huven. Powerläget sparar jag till Alperna nästa år hehe...

Den 9-växlade växellådan ger ett trevligt intryck när man snabbt ser hur varvtalet närmast är konstant 1600-1700 rpm på plan mark i intervallet 50-90 km/t genom 5:ans växel vid 50km/t 6:an vid 60km/t osv upp till 9:ans växel vid 90 km/t. Resultatet blir en arbetspunkt nära max på momentkurvan och HB:n känns pigg och kul att köra och upplevs faktiskt som en högst modern bil i motsats till trådens titel.
 
Senast ändrad:
Toppen