• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ombyggnad av elfotsteg

F

F.d. 12156

Guest
Sv: Ombyggnad av elfotsteg

Det verkar som om alla är inne på elektrisk manövrering. Varför inte använda tryckluft?
Calle
det finns ju tyvärr ingen sådan tryckluft alltså .. att tillgå på våra små bilar annars hade det varit outstanding med en tryckluftsventil bara
//Greven
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Ombyggnad av elfotsteg

En tanke kanske kan vara att man tar signalen på hastighetsmätargivaren för dom flesta har väl elektriskmätare nu och den bara till inkörningen .

...

Dom flesta nyare bilar använder väl Canbus signal ? svårt att ta ut den signalen om man inte är insatt i systemen.

// Pär
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ombyggnad av elfotsteg

Fast det var väl hur fotsteget skulle fällas in fråga gällde?:confused:


Jo det var det och jag skulle skoja till det med att om man tog signalen från hastighetsmätaren och den åkte in när mätaren satte fart och OM man stannade och fotsteget åkte ut då ... Bara en liten onödig mening som skulle vara lite "kul" .

Men som ovan skrev också så kanske det är Can-Bus på bilarna och Ross Tech har väl inte fixat Vag-Com till alla bilar .
Men ack så smidigt till VAG Ross-Tech: Home oppps ännu mera off-topic
 

Mellangård

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Borås
HBK-Nr
664
Medlemskap
2025
Sv: Ombyggnad av elfotsteg

Jag skall sätta en brytare på instrument brädan så jag kan manövrera trappa.Jag har satt dit en brytare som sluter när tappan är inne. På en av anslutningarna på brytaren är en kabel ansluten till godset på trappan (-). På den andra anslutningen är en kabel dragen till brytaren till handbromsen.Detta är ett enkelt sätt få indikering på om trappan är inne. Om trappan är ute tänds handbroms lampan. Jag har även satt en brytare som sluter när tv antenen är uppe. Så om handbroms lampan lyser när jag skall köra måste jag kolla om det är handbromsen ,trappan eller antenen.
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Ombyggnad av elfotsteg

Jag skall sätta en brytare på instrument brädan så jag kan manövrera trappa.Jag har satt dit en brytare som sluter när tappan är inne. På en av anslutningarna på brytaren är en kabel ansluten till godset på trappan (-). På den andra anslutningen är en kabel dragen till brytaren till handbromsen.Detta är ett enkelt sätt få indikering på om trappan är inne. Om trappan är ute tänds handbroms lampan. Jag har även satt en brytare som sluter när tv antenen är uppe. Så om handbroms lampan lyser när jag skall köra måste jag kolla om det är handbromsen ,trappan eller antenen.

Detta med antennen var en jävligt smart ide jag provade för en månad sedan att backa ut utan att kolla antennen var inne ......fast jag hade ändå tänkt byta............//Greven
 
Toppen