• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ombyggnad av elfotsteg

F

F.d. 12156

Guest
Har någon byggt om sitt steg så att det automatiskt åker in vid start av motor
har väl redan klart för mig hur jag ska göra ... tror jag:confused:

Men är det något man bör tänka på ?givetvis en brytare som slår ifrån när steget är inne + att du styr över ett relä men har någon testat och funkade det ?
jag vet att det finns färdiga steg att köpa med den funktionen men det är inte det som är intressant .....Här pratar vi om skaparandan .......har någon några bilder på en liknande funktion som ni konstruerat själva skulle vara glädjande eller bra ideer av alla slag så kanske vi alla har automatiska steg sedan ....:D alla gillade väl lego som små....

hälsningar Greven
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ombyggnad av elfotsteg

Tror inte du behöver någon gränslägesbrytare när steget är fullt inne. När du trycker in steget så stannar det automatiskt i rätt läge.

Det innebär att du ska sätta ett tidrelä som du har lite längre tid inställt på än vad steget kräver för att gå in.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ombyggnad av elfotsteg

Problemet med de helautomatiske løsningene er når vegsalt har fått spille med bryterene som sitter i steget. Vanligste skade på biler med automatiske steg er utbrente motorer på steget! En tidbryter kunne være en løsning.

Standardsteget har en bryter som føler om steget er helt inne. Det er normalt ingen for steget helt ute, grunnet manuell utfelling av steget.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ombyggnad av elfotsteg

Brytaren som sitter på vårat steg larmar om steget är ute när bilen startas. Om den även styr infunktionen som ett bränslägesbrytare så spelar det ingen roll. Då är det bara att koppla tireläet över inknappen antingen vid bodelsdörren eller ännuhellre vilket blir lättare rent elektriskt att sätta den i hyttdelen. Det fungear givetvis bara om man redan har en inknapp i hytten. Så är det på Eura men det skilljer säkert mellan olika bilar.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ombyggnad av elfotsteg

Synd att den här tråden inte har ett annat namn. "Ombyggnad av elfotsteg" kanske.

Mycket lättare för andra att hitta hjälp eller tips i framtiden.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ombyggnad av elfotsteg

På vår Frankia I690 1999, fanns det som standard med automatiskt indraget fotsteg när man startade motorn. Det var bara ett problem; när hustrun stod på trappsteget och jag var för snabb att starta motorn. Ja, ni förstår nog resultatet.

Därför satte jag in en extra brytare i dörren, som gjorde att trappan inte gick in, om dörren var öppen.

PS. Rubriken ändrad.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ombyggnad av elfotsteg

Klokt gjort Gunnar.

Tycker nog det räcker med den funktionen som är på Eura med larm vid motorstart och att man kan fälla insteget från förarplatsen. Sen är det även så att det går inte att fälla ut med någon knapp så länge motorn är igång.

Men som greven klurar på så är det lite kul att bygga om efter egen smak också.
Så svaret till greven är, visst går det.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ombyggnad av elfotsteg

På vår Frankia I690 1999, fanns det som standard med automatiskt indraget fotsteg när man startade motorn. Det var bara ett problem; när hustrun stod på trappsteget och jag var för snabb att starta motorn. Ja, ni förstår nog resultatet.

Därför satte jag in en extra brytare i dörren, som gjorde att trappan inte gick in, om dörren var öppen.

PS. Rubriken ändrad.


Jo för annars så vore det ju bara dra en kabel från D-polen från generatorn til ett relä men det kan ju man iofs göra som du hade en brytare typ dom som vissa larm har med en givare i dörren som visar om dörren är öppen eller stängd .

Alternativt att sätta en givare/fotocell som känner av när hjulen börjar rulla .

Finns det inte som som har även startspärr om steget är ute , tänkte på modell som motorcylkar har med stödet .
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ombyggnad av elfotsteg

Är ju inte så svårt om man har ett larm som talar om när steget är ute. Bara att lägga den brytaren som en startspärr så måste den ju fällas in först. Eller så sätter man en likadan brytare bredvid om man inte vill ändra i den befintliga installationen.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Ombyggnad av elfotsteg

Det var många bud på system.hade en LMC I med automatiskt steg som gick in när motorn startades,INTE bra gick ej att få ut steget med motorn igång.
En manuell knapp på instrumentbrädan är nog det bästa,oberoende av knappen vid dörren,på Din bil har Du väl redan en varningslampa vid ratten?? ,en vippbrytare med återfjädring är lämplig då är det bara släppa den när trappen är inne o lampan slocknar.
Bernt:santa1:
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Ombyggnad av elfotsteg

Det är ju så tråkigt att gå bak och fälla in steget tanken var att gå över d + och ett relä ett växlande sådant som kan göra + till - som bryter med liknande knapp du har till innerbelysning det finns skyddade sådana till lastbilar som tål smuts ...
tidrelä är heller inte dumt kan vara bra som nödhjälp ifall det andra skiter sig
//Greven
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Ombyggnad av elfotsteg

Man finner et koplingsskjema her Skal man ha det til å trekke inn når motoren starter må man kople over D+ eller oljetrykksbryteren og modisifisere skjema.
Ser forørig på mitt trinn som jeg må kjøre manuelt inn går Amperemeteret i bunn når trinnet er helt ute eller inne. Slik at da ville nok ledningene brent opp fort slik at jeg måtte nok i tillegg laget en anordning som brøt strømmen.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Ombyggnad av elfotsteg

Det här har varit uppe för ett bra tag sedan. Någon nämnde då att man kunde kanske använda en styrning som hämtar information från handbromsen för att kunna ha trappan ute med motorn igång. Hade själv lite funderingar på detta men det blev aldrig utfört. Har nöjt mig med att ha en summer som indikerar trappläge när motorn är igång och en brytare vid förarplatsen som reglerar trappan.

EssoJ
 
F

F.d. 25107

Guest
Sv: Ombyggnad av elfotsteg

Lägg till en lika dan brytare på instrumenpanelen så slipper du resa dig.
Roland
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ombyggnad av elfotsteg

Vår första husbil hade ett elektriskt fotsteg som manövrerades via en dörrströmbrytare. När dörren öppnades åkte steget ut och när dörren stängdes åkte det in. Idiotiskt!

Jag kopplade om via en manuell strömbrytare på väggen vid dörren samt en extra på instrumentbrädan. Dessutom kopplade jag in en summer som surrade när steget var ute och motorn startade.

Det fungerade mycket bra. Hade jag stannat kunde jag fälla ut steget utan att stänga motorn, gå ut och kolla, kanske lägga ut kilar och sedan justera bilens läge utan att fotsteget behövde fällas in igen.
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Ombyggnad av elfotsteg

Kabe har sammankopplat fotsteget med bilens strålkastare så att fotsteget automatiskt fälls in då strålkastarna tänds.

För att manövrera fotsteget med motorn igång släcker man strålkastarna.

Roger
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Ombyggnad av elfotsteg

Det är så satans trångt att dra en extra kabel till fram där en knapp borde sitta ....Jag vet att fiat inte byggs i japan men att döma på utrymmet som finns där fram så f-n trot ......:D


av era inlägg att döma så borde en extra knapp vara att föredra för att fälla in steget om man väger för och nackdelar så som här beskrivs utav er som svarat


//Greven
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Ombyggnad av elfotsteg

Man kan ju lägga den så att fotsteget åker in när man lägger i driven eller över bromsljuset?
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Ombyggnad av elfotsteg

Det verkar som om alla är inne på elektrisk manövrering. Varför inte använda tryckluft?
Calle
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ombyggnad av elfotsteg

Det verkar som om alla är inne på elektrisk manövrering. Varför inte använda tryckluft?
Calle


Jag trode det var att styra den befintliga styrningen av fotsteget så det åker in automatiskt när man kör .

En tanke kanske kan vara att man tar signalen på hastighetsmätargivaren för dom flesta har väl elektriskmätare nu och den bara till inkörningen .

Det skulle ju se lite lustigt ut om fotsteget åkte ut när man står vid rödljuset och klappar till en cyklist som åker förbi ... :twitcy:
 
Toppen