• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

M

Majja

Guest
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Har idag varit i kontakt med Vägverket och fått svaret bekräftat.
Dom uppmanade mej att ringa dagen efter vid påställningen så skulle Vägverket se till att skicka en avi på dessa 64kr.

Majja:wub:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Hoppas du har rätt! Men på VV:s hemsida; Betalning av fordonsskatt / Vägverket

står följande;
"Är skatten högre än 4 800 kronor tas den ut per dag (under förutsättning att fordonet varit avställt i minst 15 dagar eller att fordonet har bytt ägare under avställningstiden.)"

Enligt muntlig uppgift skulle samma gälla som minsta tid för påställningen, tydligen fel.
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Hm Gunnar. Enligt vägverkets hemsida finns ingen minstatid för påställning av fordon så vitt jag kan se.

Roger
 
J

Jarn

Guest
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Det var inte svårt att hitta tycker jag:
Återbetalning av fordonsskatt för fordon med en årsskatt som överstiger 4 800 kronor

När ett fordon har en årsskatt på mer än 4 800 kronor/år gäller andra regler och vi återbetalar då skatt från avställningsdagen. Men om du ställer på fordonet igen inom 15 dygn, måste du betala skatt från och med avställningsdagen i stället för påställningsdagen.
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Precis detta gäller vid avställning men inte vid påställning om inte påställningen sker inom 15 dygn förståss
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Nu har Vägverkets sida klappat ihop, går inte att komma in. http://www.vv.se/

Skulle kolla en uppgift om att när man bara skall köra till verkstaden, behöver man inte ställa på bilen endast anmäla att man kör den till verkstaden.
 
F

F.d. 8501

Guest
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Hej allesammans!
Tack för alla synpunkter som kommit upp. Min tanke med att registrera om husbilen till PB2 är: en lätt lastbil får inte väga mer än 3500 kg, medan en PB2 kan väga betydligt mer. Då det står på mitt besiktningsinstrument att bilen med last får väga 3500 kg, tänker jag mig att om jag fastnar i en kontroll och det visar sig att vikten är över 3500 kg får jag inte köra den lätta lastbilen utan måste ställa den. Är bilen istället reg. som PB2 får jag fortsätta att köra men åker på böter för överlast. Har jag rätt eller fel?
Vad gäller skatt vid tillfällig påställning är det tydligen stora skillnader. Jag avställde min bil (lätt lastbil) i november då den stod på verkstad till januari. Då flyttade jag den från verkstad till vinterförvaring.
Jag kollade med vv som sade att jag måste ställa på bilen innan jag körde från verkstaden och avställa den igen nästa dag. Detta kostade mig 418 kronor + 50 kronor. Jag fick alltså betala för en hel månad. Försäkringen däremot kostade mig inte många kronor för den dagen. Bristfällig information från vv gav mig en dyr erfarenhet. kan man tycka.
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Hej SvenHå. Du har nog inte betalat för mycket . Förra året var skatten för husbil under 4800 kr.

För att betala per dag måste årliga skatten överstiga 4800 kr.

Man får också idag betala månadsvis om man ställer av fordon som skatten är mindre än 4800 kronor på per år.

Hälsningar Roger
 
Senast ändrad:
M

Majja

Guest
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Hej igen!
Ordagrant fick jag svaret från kvinnan på vägverket att vid påställning utgår givetvis periodskatten beroende på hur långt in i perioden bilen befinner sej vid påställningsdagen.
Eftersom man inte kan ställa av och på samma dag så blev det i mitt fall dagen efter. Då uppmanade hon mej att ringa in till vägverket vid avställningen dagen efter för att uppmärksamma vägverket på att bilen på nytt blivit avställd efter ett dygn.Hon räknade ut vad min dygnsskatt skulle bli årsskatt delat med 365=14kr/dygn + 50kr i påställningsavgift. Och enligt henne skulle då vägverket skicka ut en inbetalningsavi på dessa 64kr.
Innan samtalet avslutades gick jag igenom historien ytterliggare en gång för att vara säker på att jag uppfattat henne rätt. Hon lät tvärsäker.
Men hon betonade att detta gällde endast fordon med en skatteinbetalning på 4800kr/år(min årsskatt 5018kr) eller mer. Kan tillägga att hon även gick in på mitt regnummer så att inga missförstånd ska råda.
Hon kan definitift inte ha missförstått min fråga med tanke på att hon upprepade sitt svar flera gånger.
Givetvis får alla försäkringsbolag problem med att kräva in premie för många korta perioder under kort tid.
Men enligt villkoren ska detta skötas automatiskt vid av och påställning.

Majja:yes:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Nu fungera VV:s hemsida igen. Man får tydligen inte köra bilen till verkstad, men väl till Bilprovningen.

Så här står det på Avställning av fordon / Vägverket

Att köra ett avställt fordon

Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: när du ska köra närmast lämpliga väg till och från en besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.
 
F

F.d. 9118

Guest
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

SvenHå, jag har bestämt för mig att vad det gäller vad du får köra på ditt körkort så är
det vad som står på bilens reg.papper som gäller. M a o om du framför ett fordon med
totalvikt 3 500 kg enligt reg.papperen så får du köra det även om du har överlast.
Men jag kan ha fel, och det kanske är någon mer insatt i klubben som vet bättre?
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Även om den lätta lastbilen är överlastad är det fortfarande en lätt lastbil och följaktligen gäller B-behörigheten. Så är det. Hälsn/AndersW
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Hej SvenHå

Det har ingen betydelse hur bilen är registrerad vad beträffar totalvikten. Du får inte lasta mer i en bil som är pb 2. Det är totalvikten på registreringsbeviset som gäller. Om du registrerar om din bil till pb 2 så får du samma totalvikt.

Sen finns de ju en del chassier som är godkända för en högre totalvikt och då kan man ju i samband med en omregistrering till pb2 passa på och höja totalvikten till den tekniskt tillåtna.

Vad det gäller av och påställning så är jag benägen att hålla med Majja. Har bilen stått avställd mer än 15 dagar och du ställer på den i två dagar så betalar du skatt för dessa två dagar plus avgiften på 50 kronor.

Om du sedan två dagar senare ställer på bilen igen och därefter någon dag senare ställer av den igen så får du betala för hela perioden (15 dagar). detta är min tolkning av vv bestämmelser.

Kenneth
 
Senast ändrad:
M

Majja

Guest
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Du har helt rätt kenneth vad gäller fordonsskatten. Har dubbelkollat med vägverket.

Majja:twitcy:
 
F

F.d. 1074

Guest
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Jag försökte registrera om min Hymer 654 modell 2005 från LB till PB2 3900 kg. Den var registrerad ned vid intag till Sverige från 3900 kg totalvikt till 3500 kg, men är fortfarande skyltat 3900 kg.
Bilprovningen i Falkenberg kunde inte utföra omregistreringen, jag besökte dom tre gånger. Orsaken var att det måste utföras en ändring på bilen som grund för omregistrering.
Om detta är riktigt så betyder det att om jag lastar in matvaror och bäddutstyr, är ensam i bilen så överstiger vikten 3500 kg. Jag har alltså en husbil som inte kan användas.

Hej du behöver inte känna dig ensam om övervikt ( altså bilens vikt) jag tror att om alla husbilae vägdes när vi är ute och kör så är dom som kör laglikt lätträknade.
:wideeyed:Bearu-HBK 329
 
F

F.d. 8501

Guest
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Hej Majja!
Det är märkligt att vi fått så olika svar från VV om skatten för påställning. Jag fick svaret att jag måste betala för en hel månad trots att bilen endast var påställd 1 dag. Kvinnan jag talade med gick iväg för att kontrollera uppgiften och kom tillbaka efter flera minuter och sade att hon kontrollerat med sina kolleger och att det hon sade var riktigt. Endast om bilen varit registrerad som tyngre fordon över 3500 kg skulle dagspris kunna gälla. Min skatt för husbilen är 5018 kronor från 1/1 2008 och bilen var påställd endast den 17 januari, vilket alltså kostade mig 418 + 50 kronor.
Visst är det väl konstigt att myndigheterna inte kan skriva reglerna så att de själva kan tolka dem rätt.
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Jaha det var i januari då slarvläste jag förra gången. Trodde det var förra året.

Visst är det konstigt att ni får olika uppgifter men man tycker att kvinnan på vägverket ska kolla vilka regler som gäller i stället för att fråga sina kolleger.

I reglerna står inget skrivet om att (vid vikt över 3500 kg skulle dagspris kunna gälla) utan endast när man har en årsskatt över 4800 kr (Vi återbetalar då skatt från avställningsdagen).

Det verkar som personalen på vägverket behöver utbildas.

Om du anser dig blivit felaktigt debiterad och vill att skatten ska omdebiteras måste du aktivt vända dig till skatteverket som är beslutande myndighet.

Hälsningar
Roger
 
Senast ändrad:
Toppen