• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

F

F.d. 8501

Guest
Ge mig ett gott råd!
Jag skall besiktiga min husbil i maj den väger 3040 kg tom, maxvikt 3500 kg. Jag har fått rådet att reg.besiktiga från lätt lastbil till personbil klass II. Vid en kontroll med en teknisk ingenjör vid bilprovningen om eventuella fallgropar fick jag svaret att jag skulle kolla att mina däck var avsedda för hastighet 110 km/tim. Jag har nu beställt tid dels för reg.besiktning och sedan kontrollbesiktning dagen efter. Ge mig ett råd. Gör jag rätt?
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Första frågan, har du kollat att ditt chassie klarar mer än 3500 kg. Nilsman
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Lätt lastbil =3500 kg
Pb2 kan ju väga mer beroende vad chassit tål
Min pilote galaxy 3850kg är en pb2 innan vägde den ca 3500 u last troligen/kanske så är markisen ditsatt efter reg bes.Så väg bilen innan du gör den till en pb2.Pb 2 är en fördel för oss behöver inte låna ut bilen till sonen o hans kompisar eftersom han o kompisarna tagit körkort efter 1997.Så det måste man också tänka på./susanne
 
F

F.d. 9118

Guest
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Märkligt att Bilprovningen säger att du skall kolla däcken. Visserligen behöver dina däck klara 110 km/h, men den hastigheten får du ju köra med redan innan omtypning, om du har en lätt lastbil.
Så här står det i Vägverkets hastighetstablå: "För personbil, motorcykel, lätt lastbil samt buss med max 3,5 tons totalvikt gäller för vägen gällande hastighetsbestämmelser"
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Hej .Det finns ju endel som reg en sj buss till pb 2 och där tror jag att det blir problem om de ej har rätt däck jag tror de säger så till alla, de sa till mig detta också när jag ringde o förhörde mig ./susanne
 
F

F.d. 9118

Guest
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Ja, jovisst, det finns en hel del som vill typa om tunga fordon till PB2 och dessa kanske inte har rätt däck. Men om jag ringde till någon utpekad på Bilprovningen och fick ett svar som inte ett dugg berörde mitt fordon (i detta fall en lätt lastbil), då skulle i alla fall jag undra om personen verkligen lyssnat på mitt ärende. Och kanske gav mig ett irrelevant råd, men istället glömde något annat som verkligen hade med min omtypning att göra.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Jag tror man ska åka in till bilprovningen .Jag själv åkte och pratade hur det fungerade med en jag kände innan.Ja man kan nog få vilka svar som helst när man ringer.:wub:
 

Homecar

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Olofström
HBK-Nr
225
Medlemskap
2024
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Jag har funderat på en sak om man registrerar till personbil klass 2.Vad händer med med priset när det blir dags att byta.Det finns inga spekulanter som tagit körkortet före 1997.Alltså idag ca 30-åringar och yngre .Om 10 år 40åringar och yngre.Den kanske intresanttaste köpargruppen för begagnade husbilar.Bilhandlarna är säkert snabba att upptäcka detta också och det har förstås negativ påverkan för inbytespriserna.
Man kan förstås besiktiga om till lastbil men det får man göra redan innan man kör till sin bil till inbyte.
:confused::confused:
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Morron

Håller med Homecar ang problem vid ev försäljning,men enligt vad jag förstår så kan man inte regga "tillbaka" från PB2 till lastbil, eftersom alla husbilar numera alltid blir PB2.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Jag tror att medelåldern hos husbilsköparna ligger betydligt högre än 40 år men kan hålla med om att i ett längre perspektiv kan det bli som Homecar beskriver. Detta förutsatt att Vägverket inte hittar på något nytt vad körkortsbehörigheter beträffar. Det enda man kan vara säker på när det gäller Vägverket att man aldrig kan förutse vad de planerar.

Ett betydligt allvarligare hot mot andrahandsvärdet i ett kortare perspektiv utgör nog Europaanpassningen. Se bara vad som hänt på personbilssidan. Effekten där har blivit att privatimporten har minskat dramatiskt. Den lönar sig helt enkelt inte längre.

Vi ser nu en ständigt ökande frekvens av Internetannonser med "sidoimporterade" husbilar som gått 50 mil - dvs i princip nya - och som kostar 15-20% mindre än vad en motsvarande men ny säljs för i Sverige. Allt fler privatpersoner åker dessutom själva ner till Tyskland och köper en begagnad husbil. Om något år kan vi nog med en klump i halsen konstatera att andrahandsvärdet på vår ögonsten minskat i samma omfattning. Hälsn/AndersW
 
Senast redigerad av en moderator:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Ett annat senario
Alla husbilar pb 2 Där kan vi höja skatten för det drabbar inte åkerinäringen.
Vi försökte med näbbar och klor att få våran nya bil som tung men icke.
In i samma fålla undrar varför
Hasse:confused::confused::confused:
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Svar: De (vilka det nu är) är smartare än vi. Så är det. Hälsn/AndersW
 

StigR

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
493
Medlemskap
2024
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Jag försökte registrera om min Hymer 654 modell 2005 från LB till PB2 3900 kg. Den var registrerad ned vid intag till Sverige från 3900 kg totalvikt till 3500 kg, men är fortfarande skyltat 3900 kg.
Bilprovningen i Falkenberg kunde inte utföra omregistreringen, jag besökte dom tre gånger. Orsaken var att det måste utföras en ändring på bilen som grund för omregistrering.
Om detta är riktigt så betyder det att om jag lastar in matvaror och bäddutstyr, är ensam i bilen så överstiger vikten 3500 kg. Jag har alltså en husbil som inte kan användas.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Stig R!
Har precis samma problem som du. Vår Hymer är svensksåld från början men sänkt vid inregristrering från 3200 till 3000 kg. 3200 kg står fortfarande kvar på skylten utan på bilen men i registreringspappren står det 3000 kg.

Eftersom bilen med packning för två personer, inkl två cyklar vägde, 3180 kg på en våg uterfter E4 så hoppade jag att det skulle gå att ändra vikten tilbaka till 3200, men jag fick samma svar som du från vägverket. Man måste företa en ändring av någon viktig del för att kunna göra en ombesiktning.
Fiat Uppsala (Olsonbanden) säger dessutom att i Sverig har de chassit aldrig godkänts för mer än 3000 kg. Man kan ju undra varför det går att godkänna i Tyskland men inte i Sverige?

EssoJ
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Den kanske var godkänd innan EU normerna sattes?
 
M

Majja

Guest
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Hej på er alla!
Har själv vägt upp min nya bil från 3400kg till 3850kg. Detta gjordes i samband med nybilsregistreringen. En fördel är att jag själv väljer när vinterdäcken ska läggas på. Finns inget vinterdäckstvång. En stor nackdel är att jag får besiktiga bilen från första året jag äger den.
En annan fördel är beskattningen om man har en skatt på minst 4800kr/år. Ett exempel: jag skulle ta bilen till service och en garantireparation. Jag ställer på bilen ena dagen och ställer av nästa dag. min kostnad blir 50kr i påställningsavgift samt 14kr/dag i skatt. En total kostnad på 64kr. Har kollat med mitt försäkringsbolag och enligt dom så hinner dom inte med att ta betalt därför att deras system inte klarar detta.
Om av och påställning i en ökande omfattning blir aktuellt så får jag byta försäkringsbolag enligt densamme tjänstemannen.
Om detta med beskattningen är en fördel eller inte får väl var och en avgöra själv.
Men helt klart en och annan krona kan man nog spara in.

Majja:twitcy:
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Det är en 2002:a. När kom EU normen? Vad innebär den?

EssoJ
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

Tyvärr så vet jag inte när den kom. Men vad den säger är att ett fordon som är godkänt i ett annat EU land är även godkänt i ett annat EU land. Det ska alltså inte behövas avgasintyg, stöldintyg, asbetsintyg, normer för vad fordonet är godkänt för mm. Ett fordon som är godkänt i Tyskland (TûV) ska var godkänt enligt samma normer men kan dock fortfarande skilja vad gäller ventilation och gas installationer. Jag vet att det här inte har gått "hem" överallt men så säger EU lagen (gissa varför det inte finns korta gurkor längre..) SBP och Vägverket har säkerligen anra åsikter men frågan är hur långt dom åsikterna håller. Forska gärna lite själv i det hela.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??

...Jag ställer på bilen ena dagen och ställer av nästa dag. min kostnad blir 50kr i påställningsavgift samt 14kr/dag i skatt. En total kostnad på 64kr. ....

Tyvärr, kortaste påställningsperioden är 16 dagar.
 
Toppen