• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Om kriget kommer

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Som de flesta vet sa gav MSB ut en information till Svenskahushall 2018, Om Krisen eller kriget kommer.

Vi som har husbil borde ju rent generellt vara mer forberedda, eller hur?
I dagens varld dar vi ar sa beroende av vara appar o "on demand" leveranser ar vi ju valdigt sarbara.
Tank er en solstorm som 1859 ett sakallat "Carrington" event, som pa den tiden fick telegrafstolpar att gnistra. om det intraffade idag sa tror jag att vi blir ganska handikappade, da allt bygger pa elektronik i dagens samhalle.

Men det finns ju massor av andra saker som kan intraffa, darav undrar jag hur klarar du och din husbil en kris? latsaga en manad utan komunalt vatten och ett kraftnat som har havererat, vad gor du?

Butikerna lar ju inte fa nagra leveranser, samt att vi har sett hur valforberedda myndigheterna ar, ett virus har fatt dem att ga pa kna..

Jag ar nyfiken pa vilka losningar och tankar ni har.
Sjalv har jag vattenfiltration som gor sjovatten eller regnvatten till prima dricksvatten
Mat har jag en del, men troligen inte for en manad i husbilen..


//Freddy
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Jag säger Sitt still i båten och ta det lugnt.
Varför skulle det bli krig här, vi är ju ändå en bra bit ifrån Ukraina. Kan inte tänka mig att någon kommer hit, men om dom nu mot förmodan skulle göra det så hjälper det inte hur mycket vi än lastar in i våra bilar. Några dagar sen är vattnet slut o snart maten.
Nä passa på och njut av livet nu o här
Det är väll precis de med den attityden som MSB och politiker försöker väcka till liv med sin senaste information. Men som vanligt är det upp till var och en hur man gör. Men knacka inte på min dörr när ditt toa papper är slut ;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.192
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det är väll precis de med den attityden som MSB och politiker försöker väcka till liv med sin senaste information. Men som vanligt är det upp till var och en hur man gör. Men knacka inte på min dörr när ditt toa papper är slut ;)
Om shit happened.... Så kan du nog sitta där med ditt toapapper.... För mat blir säkert en bristvara.. Och ingen mat... Inget toa besök.... Så enkelt är det :swoon:;)
 

CeGeT

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025

Vill du vara förbered och vara del av Sveriges beredskap delta då i utmaningen sju dagar från MSB och lär dig hemberedskap. Gå till arbetet och var en del av samhället, hjälp dina grannar och visa solidaritet till dina medmänniskor. Sök bra kunskap från myndigheter och sluta tro och lyssna på konstiga experter
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Ja du DjFreddy, det var ingen lätt fråga. Vi har varsin "överlevnads ryggsäck" med lite av nödvändigaste grejer från McGiver serie:
- Schweizisk armékniv (används av Mc Giver, inte Stalone's "Rambo" killmaskin, den väger för mycket för vår "lilla" husbil... )
- Schweizisk vattenfilter Katadyn (används av läkare utan gränser. Vågar dom så vågar vi...)
- Egen tillverkad slangbella (vet ej om Schweizisk militär har något liknande än, men min fungerar ypperligt?)
- lite konserver och torrvaror (från överlevnadsbutiken Lidl i grannskapet)
- och så klart varsin sovsäck (tänk på kylan från filmen 2012...)

Tacksam för alla tips om vi har missat något (OBS! behövs inga kondomer längre ;-))))

Visa bilaga 211043
Det ser ut som det finns en del bra att ha i dem.
Skaffa lite kullagerkulor, de ar effektiva i slangbellan. O trana med den, ett tyst och effektivt vapen som latt kan anvandas mot mindre vilt om man kanner sig hungrig ;) jag har ett par liknande de pa din bild, mest for att vannernas ungar gillar att skjuta med dem nar jag ar med. Men med lite ovning sa kan man bli ganska pricksaker. Testade pa en gammal vagskylt, det blev en rejal bula pa den ;)

Lite enkla sjukvardsprylar ar ju inte fel. Jag har jod, ren sprit samt lite olika forband. Sa attman kan fixa sma skramor innan de blir infekterade o jobbiga. Nagra vatskeersattnings piller/pasar ar inte fel heller om man forlorat mycket vatska i varmen. Samt ett personligt reseapotek for nagra veckor eller manader.

Dock racker det med lite staltrad, tuggummi o tejp om man ska reparera ett karnkraftverk, om man ar som Mc Gyver ;)


//Freddy
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Fan.... Skall jag göra det, då spricker ju min planering....
Med att ta en dag i taget :eek: :swoon:

Att ha lite extra i skapen gor vall att man kan ta en dag i taget, for inte ar det sa kul att handla att man vill gora det varje dag?
Fyll upp skapen med "bra att ha" mat o saker som du anvander ofta och mycket, for det ar garanterat det som kommer forsvinna fran hyllorna. ;)
(Iaf det du kommer att marka;) )
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.192
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Väcker liv i denna tråden, då det är aktuellt och det finns säkert fler som vill läsa om hur och vad man kan göra, samt tippsa andra. som omvärldenserut och media fokuserar på ämnet juest nu kanske vi kan få fler goda tipps här i denna tråd.

Freddy
Jag kan ge er ett tipps..... Vägra att kriga. :spinny:
;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jösses...
Snacka om skilda världar, i flera städer smäller det dagligen på allmän plats och personer skadas, och t.o.m avlider.
Det formligen kryllar av tunga handeldvapen, granater m.m. (vår vardag i sverige idag)

Ifall/när kriget kommer så får man i den här tråden tips på luftvapen man kan använda sig i krig :eek:
Jag tror vi är i fel forum ifall det är beväpning ni vill diskutera, jag är säker på att det finns bättre forum för det.

Däremot fina tips på vad man bör tänka på när system kraschar, plastkorten slutar fungera, elen blir instabil, mobilnätet krånglar, produkter tar slut i butiker m.m. typ sånt som vi kan värna oss mot och ev. förbereda tycker jag är bra tips. :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.192
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kollade på Youtube där finns filmer som visar hur man "Dieslar" (Dieseling air gun). Man lägger något lättantändligt bränsle i ihåligheten på luftgevärskulan. Bränslet antänds av kompressionen när man avfyrar geväret. Det kall vara gevär med brytmekanism på pipan, underspännare funkar också.
Bluff tänkte jag och provade på ett gammalt luftgevär ja haft liggande. Jag smetade Petroleum Jelly (Vaselin) i kulan och fyrade av mot en entums planka.
Harre-je vilken skillnad. Utan vaselin satte sig kulorna nätt och jämt i träet. Med vaselin gick kulorna in ca 15 mm.
Absolut dödligt för smådjur.
Så du tänker försvara dig mot smådjur :swoon:
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jag tror jag skulle klara en månad ganska bra. Vatten och fisk finns i sjön, studsaren och ammunition finns i vapenskåpet, ved i vedskjulet, vedspis i köket för matlagning och värme. Problemet är väl hur man skulle ta vara på det djupfrysta, endel skulle man väl kunna salta ned, det finge väl i så fall bli skinka, filé och ytterfilé från vildsvin. Vi har ju också mycket hembakat bröd i frysen vilket ju inte står sig så länge, köpebröd står ju hur länge som helst innan det möglar, men det går ju baka nytt med vedspisen. Husbilen tror jag inte skulle tillföra något, den skulle jag överge.
 
Senast ändrad:

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Å andra sidan kan man lära sej lite av våra gästande byggjobbare från Polen. Grannen anlitade ett par för lite renoveringsjobb på huset, och eftersom det var fint väder åt de sin lunch lutade mot husväggen. Praktisk nog satt det en vattenkran just där, så det var bara att släcka törsten. När min granne fick se vad de gjorde blev han orolig och påpekade att det var åvatten, bara för bevattning. Jasså, sa polackerna, men det smakade bra ändå. Och de kom tillbaka de följande dagarna, niema problema. Så min plan för vatten försörjning är sila och koka... :twitcy: :twitcy::twitcy:
 
Toppen