• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

om körkortet återkallats!!!!!

F

F.d. 3088

Guest
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Det gick inte att klippa ut, jag skrev av det ordagrant

Så här står det ordagrant

Körkortsinnehavare som förvärvade ett körkort kategori B före den 1 Juli 1996 är berättigad att köra personbilar med en högsta totalvikt som överstiger 3500 kg. under förutsättning att fordonet är registrerat som personbil och inte som lätt lastbil. Denna rättighet gäller tills körkortet upphör att gälla. När ett nytt körkort utfärdas efter indragningen är innehavaren enbart berättigad att köra fordon kategori B i enlighet med direktiv 91/439/EEG Normalt utbyte av körkort vart tionde år påverkar inte giltigheten viket innebär att ovanstående behörighet inte heller berörs.
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Nu har även jag kollat med transportstyrelsens körkortsavdelning.
Personen jag pratade med kollade för säkerhets skull med deras lagkunniga jurister om vad som gäller.

Oavsett om uppehållet i B-behörigheten kallas för indraget, återkallat osv så avses att om B- berörigheten haft ett uppehåll, så får man efter det uppehållet inte framföra pb2 med totalvikt över 3500 kg.
Det spelar ingen roll om man får tillbaka ditt gamla körkort eller ett nytt körkort.

Jag hade min son som exempel.
Han tog sitt körkort 1986, men blev av med det i 2 mån för fortkörning år 2007. Han fick tillbaka det gamla körkortet, med årtalet 1986 på baksidan.

I körkortsregistret finns alla uppgifter lättillgängliga för alla som vill kolla sin behörighet.
För två år sen slutade man skicka ut nya körkort till de som fick "göra uppehåll" i att framföra fordon med B-behörighet.

Jag hade lite förhoppningar om att "Agnevik" hade fel ... men tyvärr får jag nu istället sluta tjata på sonen om att han ska låna husbilen, eftersom det är så härligt att åka ut på en tur!

Jag är ändå glad att denna diskussion kommit upp för, vad hade hänt om sonen haffats och åkt på en olovlig körning ... eller vad det nu kallas. //Pirkko
 
Senast ändrad:

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Hej

Mycket skrivande i denna intresanta fråga MEN är det någon som vet om det är någon som åkt fast för detta oerhörda brott??
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Röris, jag tycker inte att det är ett "oerhört allvarligt brott", men det körkort man har vill man väl behålla så länge som möjligt. :wink: Efter ett visst antal föreelser finns kanske risk för att "uppehållet" för behörigheten blir väldigt långt!

Om du vill veta om någon åkt fast kan du ju kontakta den berörda myndigheten ... det brukar jag göra om jag vill få reda på fakta. :wideeyed: //Pirkko
 
F

F.d. 6081

Guest
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

B klass 2 kort är aldig testat i en domstol(någonsin)än i sverige, enl länstyrelsen. Detta är säkert, något som någon politiker lagt fram för att han skall få köra en vräkig husbil.

I en tidigare tråd stog det att om man blir av med sitt B kort och sen att behörigheten C finns på kortet. så skulle det vara ok med att framföra ett fordon PB klass 2.
C behörigheten har inte ett smack med PB klass2 att göra. Om jag som har B,D behörighet skulle förlora kortet så skulle jag kunna fortsätta kör ändå, för jag har en högre behörighet än C. (gapskratt) Skulle jag förlora mitt KK om jag gör en överträdelse med min Buss behörighet. så är nog risken stor att jag förlorar både jobb och D kortet
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Hej på er!
Jag tar chansen att gå lite utanför ämnet här, men det verkar finnas lite kunskap i denna tråden så jag provar.

Är det någon som vet hur stor risken är att få hem böter från Tyskland,:oops:o om har fått sitt foto tagit i en sån där liten plåtlåda vid vägkanten :wall:
Om någon vet hur höga böter dom har hade ju också varit bra att veta, så man har en chans att förbereda sig :eek:

/Thomas
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Jag blev fotograferad i Tyskland för 4 år sedan, och jag har inte hört något än.
Calle
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

NLundberg: Jag är rädd för att du har blivit lurad.

Men om NLundberg tog sitt "nya" körkort innan 1:a juli 1996, då borde han väl få köra PB II med totalvikt över 3500kg, fast det blivit återkallat. Rätt eller fel?
/David
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Pirkko

Citterar
Personen jag pratade med kollade för säkerhets skull med deras lagkunniga jurister om vad som gäller. slut citat
Hmm hur vet vi att dom tolkade texten rätt svaret kanske inte stämmer :swoon:


Jurister finns det mängder av dom flesta tolkar olika frågor på olika sätt, ex en tingsrättsjurist tolkar på sitt sätt hovrättsjuristen på sitt sätt en lagkunnig jurist på sitt sätt
Svaret på hela frågan blir nog att någon måste bli stoppad av polisen och det går till domstol dom faller det överklagas sista instansen blir ett prejudikat vilket blir riktlinjen, tror jag eller:confused:

SemesterGurra :D
 
Senast redigerad av en moderator:

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Ja Gurra, Det du säger är ingen nyhet och man kan ju ifrågasätta allt till världens ände!:swoon:

Men jag har pratat med folk inom myndigheten, som har hand om ämnet ... ifrågasatt, vänt och vridit på orden för att höra vad de säger.

För min del är jag nöjd med svaren. :)
Tänker inte heller tvinga min "tro" på någon annan.:wideeyed:

Och jag vet också att det finns en möjlighet till ett annat utfall i en domstol, vilket jag inte är det minsta intresserad av att testa!:cool: //Pirkko
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

HTML:
Men om NLundberg tog sitt "nya" körkort innan 1:a juli 1996, då borde han väl få köra PB II med totalvikt över 3500kg, fast det blivit återkallat. Rätt eller fel?
/David
Javisst, om Nlundberg tog sitt B-kort före 1/7 1996 så får han ju köra på övergångsregeln. Men inte på grund av att att han tog B-kort 1993. Där hade polisen isåfall lämnat felaktiga besked.

Jag tycker det får vara upp till var och en att själv bedöma om olovlig körning är ett oerhört allvarligt brott eller ej. Det finns ju det som är värre förstås, men själv föredrar jag ju att mina medtrafikanter har körkort för de fordon de kör på våra vägar. Det känns liksom lite tryggare så.
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

B klass 2 kort är aldig testat i en domstol(någonsin)än i sverige, enl länstyrelsen. Detta är säkert, något som någon politiker lagt fram för att han skall få köra en vräkig husbil.

I en tidigare tråd stog det att om man blir av med sitt B kort och sen att behörigheten C finns på kortet. så skulle det vara ok med att framföra ett fordon PB klass 2.
C behörigheten har inte ett smack med PB klass2 att göra. Om jag som har B,D behörighet skulle förlora kortet så skulle jag kunna fortsätta kör ändå, för jag har en högre behörighet än C. (gapskratt) Skulle jag förlora mitt KK om jag gör en överträdelse med min Buss behörighet. så är nog risken stor att jag förlorar både jobb och D kortet

Förstår inte hur du kan säga att C-behörighet inte har ett smack med PB 2 att göra...
Definitionen för C-behörighet ser ut så här: Tung lastbil, personbil med en totalvikt över 3,5 ton och ett till en sådan bil kopplat lätt släpfordon

Jag antar att det är det jag skrivit som du syftar på.
Och jag menar att den som har C-behörighet inte behöver nyttja övergångsregeln, som tråden handlar om. Detta eftersom man får köra tunga personbilar med C-kort, enligt ovan.
 
Toppen