• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

om körkortet återkallats!!!!!

F

F.d. 3067

Guest
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Hej Bengt-Åke!

Jag är nästan säker på att den på länsstyrlsen som du frågade gav dig fel info.

För det är nämligen så att om körkortet varit återkallat, eller kalla de vad du vill, så är de så att du inte får köra pb2 på ditt b kort men som du nämde så har du ju c och då är saken klar.

Nu mera så ändras inte utfärdande datum på körkorten men som nämdes tidigare i tråden så kan polisen se om kortet varit återkallat, för den som då inte har c behörighet så är de kört med att köra pb över 3500kg.

/Gunnar
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Det var så dom sa till mej iallafall att jag hade varit av med det "spelade ingen roll" bara jag inte hade tagit om det .

Men men jag har ju C ändå men jag kan ju ringa eller skriva igen och fråga för detta var 7 år sedan jag blev av med det .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9673

Guest
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Det stämmer Gunnar Nilsson. Länsstyrelsen har lämnat fel info.
Däremot får ju Bengt Åke Linder köra pb 2 men det är ju tack vare C-behörigheten. Om han inte haft den hade det inte gått.
 
Senast redigerad av en moderator:

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Eftersom det var 7 år sedan Bengt-Åke hade sitt körlort indraget så syns inte detta någonstans i polisens register (se tidigare inlägg)
 
F

F.d. 352

Guest
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Läs under "Övergångsregel"!!

Fordon du får köra /Körkortsportalen

Men å andra sidan så försvinner som sagt info't om att det vart indraget efter 5 år!
Moment 22???
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Hej!

Orkar inte läsa alla inlägg, men återkallat körkort på grund av t.ex. fortkörning x antal månader påverkar inte mitt körkort, det är fortfarande mitt gamla körkort. Skillnaden är om jag gör grövre förseelser, t.ex. rattfylleri och får körkortet återkallat, då tar man ett nytt körkort. I det senaste fallet faller möjligheten att köra Pb2 över 3500kg.
Detta är de kunskaper jag har i detta ärende...

Kjelle
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Hej

Har följ tråden med visst intresse. Tycker att det är busenkelt. Har körkortet varit återkallat så faller möjligheten att använda sig av övergångsregeln.

Återkallat kan vara en månad det kan vara tolv månader eller mer, det är ingen skillnad. I lagtexten talar man bara om återkallat.

Jag instämmer med Agneviks resonemang.

Kenneth
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Hej Kjelle!
Det stämmer inte, det du skriver.
Jag har full koll på vad som gäller när det gäller detta. Och jag har även dubbelkollat, för att det ska bli rätt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Agnevik!
Kan du dra reglerna kortfattat en gång till. Det har varit så många inlägg fram och tillbaka att man blir snurrig.
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Ok, ska försöka sammanfatta;

1. den som har tagit B-behörighet före den 1/7 1996 får köra personbil utan totalviktsbegränsning. Körkort utfärdade från 1/7 1996 och framåt får köra personbil med en totalvikt om högst 3500 kg.

2. Det som sägs i punkt 1 gäller inte den som haft sitt körkort återkallat. (Oavsett tid för återkallelsen) När man får tillbaka sitt körkort efter en återkallelse så får man ett nytt utfärdandedatum. Inte att förväxla med "första dag för utfärdande" som är det datum som anges på körkortets baksida.

3. Den som bryter mot ovanstående kan misstänkas för olovlig körning på vilket det kan leda dagsböter och körkortsåterkallelse.

4. Detta gäller ju naturligtvis inte de som har C-behörighet. Den som har C-behörighet får köra personbil och tung lastbil med totalvikt över 3500 kg.

5. Återkallat körkort är återkallat. Det finns inga andra juridiska begrepp, förutom omhändertagande av körkort, som är det polisen gör direkt på vägen vid grövre förseelser, exv. hastighet 31 km och mer (20 på 30-sträcka), trafiknykterhetsbrott, och överlast mer än 50% mm.
Den som får sitt körkort återkallat i tolv månader eller mer måste göra nytt förarprov. Det slipper man vid kortare återkallelsetid, i övrigt är det ingen skillnad. Det är vad som gäller "normalt" körkortsmyndigheten kan också förelägga andra att göra förarprov (eller lämna in läkarintyg) av olika anledningar, som sjukdom, missbruk.

Hoppas nu att jag skrivit begripligt så att det går att förstå. Jag vill påpeka att detta är riktiga uppgifter, jag jobbar med sånt här.
Svarar gärna på frågor om något fortfarande är oklart.
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Var kan man hitta den här informationen?
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Agnevik. En fråga ? du som sysslar med detta, vad är det för skillnad på återkallat körkort i 12 månader eller 1 år? Mvh. Olle.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Hej

När man har fått sitt körkort indrager mer än ett år och måste göra nytt förarprov så trycks det ju nytt körkort med nytt foto och allt. Men min undran är gjörs detta även när man har haft körkortet indraget 2 mån för tex förtkörning jag trodde att det bara förvarades och sedan återlämnades när spärr tiden gått ut.
 

miamaja

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Solna
HBK-Nr
20439
Medlemskap
2024
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Ok, ska försöka sammanfatta;

1. den som har tagit B-behörighet före den 1/7 1996 får köra personbil utan totalviktsbegränsning. Körkort utfärdade från 1/7 1996 och framåt får köra personbil med en totalvikt om högst 3500 kg.

2. Det som sägs i punkt 1 gäller inte den som haft sitt körkort återkallat. (Oavsett tid för återkallelsen) När man får tillbaka sitt körkort efter en återkallelse så får man ett nytt utfärdandedatum. Inte att förväxla med "första dag för utfärdande" som är det datum som anges på körkortets baksida.

3. Den som bryter mot ovanstående kan misstänkas för olovlig körning på vilket det kan leda dagsböter och körkortsåterkallelse.

4. Detta gäller ju naturligtvis inte de som har C-behörighet. Den som har C-behörighet får köra personbil och tung lastbil med totalvikt över 3500 kg.

5. Återkallat körkort är återkallat. Det finns inga andra juridiska begrepp, förutom omhändertagande av körkort, som är det polisen gör direkt på vägen vid grövre förseelser, exv. hastighet 31 km och mer (20 på 30-sträcka), trafiknykterhetsbrott, och överlast mer än 50% mm.
Den som får sitt körkort återkallat i tolv månader eller mer måste göra nytt förarprov. Det slipper man vid kortare återkallelsetid, i övrigt är det ingen skillnad. Det är vad som gäller "normalt" körkortsmyndigheten kan också förelägga andra att göra förarprov (eller lämna in läkarintyg) av olika anledningar, som sjukdom, missbruk.

Hoppas nu att jag skrivit begripligt så att det går att förstå. Jag vill påpeka att detta är riktiga uppgifter, jag jobbar med sånt här.
Svarar gärna på frågor om något fortfarande är oklart.

Jag har en liten fråga....
Mitt körkort, behörighet B är utfärdat maj -87 (aldrig återkallat) Jag får alltså köra vår husbil. Reggad som pb 2 och vikt 3500. Får jag alltså köra en tyngre på min B-behörighet. Hur tung isåfall?
Och skulle mitt KK bli återkallat, får jag då sen när jag fått tillbaka det, fortfarande köra vår husbil, men då MAXvikt 3500

Oj, vart visst fler frågor :) Hoppas på svar så jag får klarhet i detta en gång för alla

/ Maria
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

aw1973: informationen är hämtad från olika håll i gällande trafiklagstiftning, trafikförordningen, körkortslagen/förordningen mm.

MC-Louis: det är ingen skillnad på 12 månader och ett år.

röris: det vet jag inte. (Det kan man ringa till länsstyrelsen och fråga om.)

miamaja: du får köra personbil oavsett totalvikt på din B-behörighet. (Jag vet inte hur tunga det finns i praktiken, men 10-12 ton känner jag till åtminstone)
Om ditt körkort skulle bli återkallat (vilket Gud förbjude!), så får du med ditt nya körkort köra personbil med max totalvikt 3500 kg (precis som alla B-körkortsinnehavare efter 1/7 96).
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

aw1973: informationen är hämtad från olika håll i gällande trafiklagstiftning, trafikförordningen, körkortslagen/förordningen mm.

MC-Louis: det är ingen skillnad på 12 månader och ett år.

röris: det vet jag inte. (Det kan man ringa till länsstyrelsen och fråga om.)

miamaja: du får köra personbil oavsett totalvikt på din B-behörighet. (Jag vet inte hur tunga det finns i praktiken, men 10-12 ton känner jag till åtminstone)
Om ditt körkort skulle bli återkallat (vilket Gud förbjude!), så får du med ditt nya körkort köra personbil med max totalvikt 3500 kg (precis som alla B-körkortsinnehavare efter 1/7 96).

En höjning från 3500Kg till 4250Kg enl. EU förslag är framflyttat från 2010 till 2013.

Alltså, förslag inom EU är att oavsett återkallat körkort eller ej kommer "B" behörighet att gälla för fordon upp till totalvikten 4250Kg.

Berör dock inte mig, har allt från A till E på alla ställen! (+ att jag just nu kämpar på med mitt helikopter cert.. *S*) :twitcy:
Ps. agnevik, jag vet kollegor inom musik branschen som just nu kör 24T totalvikt på "B" kort... Inget jag direkt "hoppar högt i glädje över" :cool: (då jag vart handledare för en av dem) Ds.

Mvh. Magnus
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Agnevik,

Läste i ditt inlägg ovan att datum för utfärdande skulle styra om jag får köra bil över 3500 kg.

Detta kan inte stämma då det i mitt körkort står under punkt 4b en hänvisning till datum för utfärdande och i mitt körkort så är det datumet 2008 när jag fick ett nytt körkort för det gamla blev stulet.

På baksidan av mitt nya finns dock ett datum för första utfärdande som i mitt fall är 1993.

Till saken hör att jag 1995 fick mitt körkort återkallat i 12 månader vilket gör att jag tog nytt körkort 1996.

Detta finns dock inte registrerat någonstans på körkortet och jag har ring till polisen för att se att jag verkligen får köra min bil 3850kg och enligt dom så är mitt datum för utfärdande det som gäller, alltså 1993.

Hur går detta ihop?
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

NLundberg: Det går inte ihop helt enkelt. Du har med all sannolikhet fått felaktiga uppgifter från polisen. Detta är ju lite av överkurs när det gäller körkortsregler. Det är många som inte kan detta. Jag skulle råda dig att vända dig till körkortsmyndigheten istället. De har nog bättre kunskap i allmänhet och de är de som utfärdar körkort. (Polisens uppgift är att övervaka att reglerna följs, inget annat)

Och det faktum att allt inte framgår av uppgifterna på körkortet är av ett enkelt skäl. Alla uppgifter som finns i körkortsregistret får helt enkelt inte plats på körkortet. Och dessutom skulle körkorten behöva bytas ut mycket oftare om de skulle innehålla fler uppgifter.
Det är vid en kontroll på vägen som en polis skulle kunna ta fram alla uppgifter som finns om ditt körkortsinnehav.
Jag är rädd för att du har blivit lurad.
 
Toppen