F
F.d. 29911
Guest
Är det nödvändigt att byta olja i husbilen varje år ?
Kör ca 400 - 600 mil per år.
HBK 5081
Kör ca 400 - 600 mil per år.
HBK 5081
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ursäkta men skojar ni, monterar ni tillbaka ett oljefilter som ni lossat? Om man nu har en husbil som kostar en heldel och inte har råd att köpa ett nytt filter för ca 150kr vete tusan om man inte ska börja samla klistermärken i stället.
Ja du har fel.Egentligen hade det räckt att släppa ut lite olja vid luftnipplarna och då hade "ny olja" kommit fram Rätta mig om jag har fel
En fråga till er som byter motoroljan och filtret själva:
Hur gör man??? På en -07 Fiat Ducato med 3,0 l motorn.
Jag antar att det är lämpligt att varmköra motorn samt att låta den varma oljan rinna ut av egen kraft genom den avlägsnade botten pluggen, dvs så som verkstaden INTE gör!!
Sist jag lämnade in bilen för service tog de in bilen med kall motor och SÖG ut den kalla oljan - verkar inte optimalt enligt min mening! Därför ville jag nu göra detta själv, men det verkar inte vara så enkelt som jag skulle vilja att det var.
Går det bra även uten "smörjgrop" el motsvarande? Är det bara att krypa under bilen utan uppallning?
Jag byter alltid olja på mina fordon INNAN vintervilan. Detta för att slippa att motorn står stilla i oxiderad förorenad olja.
Sedan får man ju även kolla lite vad som krävs för att ev. garantier skall gälla. Med det menar jag det att serviceböcker och liknande är rätt ifyllda. Kan vara nog så viktigt vid en ev. motorskada.
Annars är ju detta med oljebytarintervaller ett stort jäkla skämt. Vissa bilar skall ju enl. serviceboken gå flera tusen mil mellan oljebytena....knasigt.
Har man inte garantier och sådana saker att rätta sig efter så tycker jag att näsan, fingrarna samt sunt förnuft avgör när olja skall bytas.
Några av mina orsaker till oljebyte är;
1) Om jag har haft en onormalt hög oljetemp (fast det vet man ju inte om man inte har en oljetempmätare), men det har jag på min "skojbil".
2) Innan avställning
3) vid ca 1000mil (oavsett vad som står i serviceboken),
4) Om olja inte känns rätt. Tex, då i äldre bilar där bensin av någon orsak "spätt" olja eller att det är onormalt mycket klegg undertill i oljepåfyllningslocket.
Lite så tänker jag, men det finns säkert massor av andra tankar om detta.
(var och en blir ju salig på sin tro)
Ja du har fel.
Olja i bromssystemet cirkulera mer än man kan tro.
Pga att bromsslangarna är flexibla och bromskolvarna rör sig fram och åter, skapas en pumpande verkan när bromsarna appliceras och släpps upp igen.
Det räcker faktiskt att byta vätskan i behållaren och sedan köra bilen ett par hundra mil, gör om bytet i behållaren igen, då har du färsk bromsvätska i hela bromssystemet.