• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Oljebyte ?

F

F.d. 29911

Guest
Är det nödvändigt att byta olja i husbilen varje år ?
Kör ca 400 - 600 mil per år.
HBK 5081

F

F.d. 24784

Guest
Sv: Oljebyte ?

En mycket vanlig rekommendation är att byta Olja och oljefilter en gång per år, eller när rekommendera körsträcka är uppnådd. Ibland 10 000 elelr 15 000 km.

Det är inte så märkvärdigt att byta olja och fitler själv. Numera finns Oljefilter till de vanligaste husbilarna hos BILTEMA.

Luftfilter likaså, och det kan man ju besikta först och ev dammsuga.
Dieselfitelr kan vara lite kladdigare att byta.

Att vara överdrivet noga med sin husbil kan kanske löna sig på sikt.

de
Roy

F

F.d. 50069

Guest

Jag byter alltid olja på mina fordon INNAN vintervilan. Detta för att slippa att motorn står stilla i oxiderad förorenad olja.

Sedan får man ju även kolla lite vad som krävs för att ev. garantier skall gälla:wink:. Med det menar jag det att serviceböcker och liknande är rätt ifyllda. Kan vara nog så viktigt vid en ev. motorskada.

Annars är ju detta med oljebytarintervaller ett stort jäkla skämt. Vissa bilar skall ju enl. serviceboken gå flera tusen mil mellan oljebytena....knasigt:confused:.

Har man inte garantier och sådana saker att rätta sig efter så tycker jag att näsan, fingrarna samt sunt förnuft avgör när olja skall bytas.

Några av mina orsaker till oljebyte är;

1) Om jag har haft en onormalt hög oljetemp (fast det vet man ju inte om man inte har en oljetempmätare), men det har jag på min "skojbil".
2) Innan avställning
3) vid ca 1000mil (oavsett vad som står i serviceboken),
4) Om olja inte känns rätt. Tex, då i äldre bilar där bensin av någon orsak "spätt" olja eller att det är onormalt mycket klegg undertill i oljepåfyllningslocket.

Lite så tänker jag, men det finns säkert massor av andra tankar om detta.
(var och en blir ju salig på sin tro;))

F

F.d. 9344

Guest

Detta har varit uppe förr på forumet och jag anser att ett oljebyte är en så liten kostnad, under tusenlappen, men ack så viktig för motorns livslängd så hellre för ofta. Jag kör inte 1000 mil på samma motorolja och det kan kanske bero på det som står i denna länk.
Garaget | Allt du behöver veta om oljor

Som Anders Bohman skriver det är nog tveksamt med dessa långa bytesintervaller.

Men som sagt det är upp till var och en naturligtvis:)

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

Fiatcamper rekommenderar lågmilare att byta motorolja och bromsolja vartannat år !?
Apropå bromsolja,så kollade jag på min förra HB vid c:a 3500 mil , den var felfri ?
Provet togs i bromsoljebehållaren ,men om man tagit provet vid bromsoket hade nog oljan behövt bytas!? Egentligen hade det räckt att släppa ut lite olja vid luftnipplarna och då hade "ny olja" kommit fram ?!Det är vid bromscylindern allt händer t.ex.tryck/temp.variationer och därmed fuktbildning i oljan ? Rätta mig om jag har fel :)

Jojje

F

F.d. 55451

Guest

Hmmm - så jag gör.

Har haft min husbil modell -96, sedan 1997.
Ford Transit 2,5 L med 83 hk - svag prestanda jämfört med kubisk storlek.
Det bekräftas att den här typen av motorer från före ~2000 är outslitliga.
Den kör med försiktighet fortfarande 1 mil / liter trots ca.300.000 kilometer.

Därför väljer jag att byta olja och tand-remmens tidigast var 5 år eller ca. 30 till 40.000 kilometer.

Den fortfarande kör runt. 2500 km på en liter olje påfyllning.
Gammal motor - men inte så illa än då'.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50069

Guest

Hej igen!
De (Fiat) bör ju veta vad de talar om! Fast som jag sa så tycker jag att det är gott med fräsch olja inför avställningen. Sen köper jag olja billigt så jag kan kosta på mig ett extra byte då och då.

Fast det här med att byta oljefilter vid varje oljebyte kan nog jag tycka är lite overkill. Ett oljefilter renar ju oljan effektivt ända tills det är täppt och då öppnar en överströmningsventil och kör olja rakt genom filtret utan rening.

Det skulle vara skoj att såga isär ett filter efter ca 1000 mil och se hur mycket skit det sitter i det:confused:, nån som har gjort?

Sedan skrev du Jojje att det är nere vid bromsoken det händer!
Helt rätt!

Jag fick bromsfadding p.g.a av dåligt bytt bromsvätska i Tisdags på MantorpPark. Läskigt värre!
Då var bromsvätskan ändå bara ett år gammal! Så idag luftade jag ur oken runt om på ett par centiliter så att det är friskt längst ner.

Men som sagt; många olika sätt finns det;)

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Jo Anders B. jag har just sågat isär oljefitret som jag bytte härom dan.
Förra oljebytet tömde jag bara filtret och satte tillbaka, så denna gången hade det varit med 28000 km! Men inte var det mycket grejs i det filtret, långt ifrån så att övertrycksventilen skulle träda in!
Sen det här med byte av motorolja varje år. Oljan har ju tre viktiga funktioner,
1 den ska skilja metallytorna åt i motorn (smörja),
2 kyla delar ab motorn,
3 tvätta rent och hålla skiten flytande till nästa oljebyte.(större partiklar fastnar i oljefiltret).
Då är frågan vilken av dessa tre egenskaper är det som försämras med tiden?? Det finns ju inget bäst föredatum på ny olja!
Jag TROR att till en del hänger rekomendationen att byte efter ett år , även vid korts körsträckor, samman med att man tror att kort körsträcka innebär korta körningar då motoroljan inte blir genomvarm. Men det stämmer inte med min husbilskörning i alla fall.
Och att oljefiltret skulle bli dåligt av att bara sitta där tror jag inte heller på.
// Göte J

Ps.Jag räknar som en kratta, ca 28000 km hade filtret gått, inte mer!Ds.

Senast ändrad:
F

F.d. 29911

Guest

Jag får tacka för alla inlägg beträffande min fundering kring oljebyten .
Har kollat i instruktionsboken som säger 4500 mil om man kör långsträckor.
Biltema har en helsyntetolja 10 liter för 599:- så jag byter vart annat år.
Filtret blåser jag rent och om det inte kommer något ur så sätter jag det tillbaka.
Storservice vart tredje år.
Så får det bli !
Hälsningar från HBK 5081
:mcride:I hojen byter jag vart annat år !

saxtorp

HBK Medlem
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2025

Hej! Om du luftar ur oken så får du inte bort bromsvätskan som är längst ner. Ska du byta bromsvätskan riktigt så måste du vända upp och ner på oken för att få ut all bromsvätska ur oken. Både påfyllning och urluftning sitter längst upp på oket.
Hälsningar
Sven-Erik
:wub:

F

F.d. 2908

Guest

Ursäkta men skojar ni, monterar ni tillbaka ett oljefilter som ni lossat? Om man nu har en husbil som kostar en heldel och inte har råd att köpa ett nytt filter för ca 150kr vete tusan om man inte ska börja samla klistermärken i stället.

F

F.d. 3136

Guest

Ursäkta men skojar ni, monterar ni tillbaka ett oljefilter som ni lossat? Om man nu har en husbil som kostar en heldel och inte har råd att köpa ett nytt filter för ca 150kr vete tusan om man inte ska börja samla klistermärken i stället.

Tjena grabbar o tjejjer!

Oljan ur oken får man om man pressar tillbaka ok-cylindern med en mejsel, luftnipplar måste motioneras(låssas o smörjas) annars blir det dyrt om de rostat fast vid beläggbytet nästa gång.
Biltema har fom. i år ett bra sortiment med oljefilter märkligt nog skilt från övriga bilars i katalogen. Kolla vad som finns till husbilar. BYT.

Ha de !! (så kul under bilen en liggvänlig vårdag brukar va nice);)

F

F.d. 2621

Guest

En fråga till er som byter motoroljan och filtret själva:

Hur gör man??? På en -07 Fiat Ducato med 3,0 l motorn.

Jag antar att det är lämpligt att varmköra motorn samt att låta den varma oljan rinna ut av egen kraft genom den avlägsnade botten pluggen, dvs så som verkstaden INTE gör!!

Sist jag lämnade in bilen för service tog de in bilen med kall motor och SÖG ut den kalla oljan - verkar inte optimalt enligt min mening! Därför ville jag nu göra detta själv, men det verkar inte vara så enkelt som jag skulle vilja att det var.

Går det bra även uten "smörjgrop" el motsvarande? Är det bara att krypa under bilen utan uppallning?

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Egentligen hade det räckt att släppa ut lite olja vid luftnipplarna och då hade "ny olja" kommit fram Rätta mig om jag har fel
Ja du har fel.

Olja i bromssystemet cirkulera mer än man kan tro.
Pga att bromsslangarna är flexibla och bromskolvarna rör sig fram och åter, skapas en pumpande verkan när bromsarna appliceras och släpps upp igen.

Det räcker faktiskt att byta vätskan i behållaren och sedan köra bilen ett par hundra mil, gör om bytet i behållaren igen, då har du färsk bromsvätska i hela bromssystemet.

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

En fråga till er som byter motoroljan och filtret själva:

Hur gör man??? På en -07 Fiat Ducato med 3,0 l motorn.

Jag antar att det är lämpligt att varmköra motorn samt att låta den varma oljan rinna ut av egen kraft genom den avlägsnade botten pluggen, dvs så som verkstaden INTE gör!!

Sist jag lämnade in bilen för service tog de in bilen med kall motor och SÖG ut den kalla oljan - verkar inte optimalt enligt min mening! Därför ville jag nu göra detta själv, men det verkar inte vara så enkelt som jag skulle vilja att det var.

Går det bra även uten "smörjgrop" el motsvarande? Är det bara att krypa under bilen utan uppallning?

Hej

Bytte olja på min igår, hade tur att få låna en lyft vilket va tur, för man behöver plocka ner hela mittendelen av plastkåpan under motorn för att komma åt oljeplugg o filter, den sitter med ett tjugotal skruvar o ett par bultar.
Försök o få låna in dig på t ex en smörjgrop e.d.

Se även till o ha ett rejält tråg att samla upp oljan i för det ryms 8,6 liter+ oljan i filtret.
Lycka till
Hejs
Claes 105

J

Jimbo

Guest

Jag byter alltid olja på mina fordon INNAN vintervilan. Detta för att slippa att motorn står stilla i oxiderad förorenad olja.

Sedan får man ju även kolla lite vad som krävs för att ev. garantier skall gälla:wink:. Med det menar jag det att serviceböcker och liknande är rätt ifyllda. Kan vara nog så viktigt vid en ev. motorskada.

Annars är ju detta med oljebytarintervaller ett stort jäkla skämt. Vissa bilar skall ju enl. serviceboken gå flera tusen mil mellan oljebytena....knasigt:confused:.

Har man inte garantier och sådana saker att rätta sig efter så tycker jag att näsan, fingrarna samt sunt förnuft avgör när olja skall bytas.

Några av mina orsaker till oljebyte är;

1) Om jag har haft en onormalt hög oljetemp (fast det vet man ju inte om man inte har en oljetempmätare), men det har jag på min "skojbil".
2) Innan avställning
3) vid ca 1000mil (oavsett vad som står i serviceboken),
4) Om olja inte känns rätt. Tex, då i äldre bilar där bensin av någon orsak "spätt" olja eller att det är onormalt mycket klegg undertill i oljepåfyllningslocket.

Lite så tänker jag, men det finns säkert massor av andra tankar om detta.
(var och en blir ju salig på sin tro;))

Intressant =)
I båtvärlden rekommenderar man att byta oljan när båten tas fram från vinterförvaringen. Detta med resonemanget att under "vilan" utsätts fordonet för flera större temperaturväxlingar vilket medför kondens. Att byta innan "vilan" skulle således medföra att den nya oljan bilder fukt och är "gammal" när motorn tas i bruk för säsongen. Rätt eller fel? Jag vet inte.

Samma teori borde ju rimligtvis gå att applicera på en husbil. Förutsatt att husbilen INTE står i uppvärmt utrymme under "vilan".

Sen är det ju skönt att ta fram en nyservad bil och bara vrida om nyckeln när våren kommit =)

Vad tror du?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Ja du har fel.

Olja i bromssystemet cirkulera mer än man kan tro.
Pga att bromsslangarna är flexibla och bromskolvarna rör sig fram och åter, skapas en pumpande verkan när bromsarna appliceras och släpps upp igen.

Det räcker faktiskt att byta vätskan i behållaren och sedan köra bilen ett par hundra mil, gör om bytet i behållaren igen, då har du färsk bromsvätska i hela bromssystemet.

Där håller jag inte riktigt med, jag har bytt på många bilar där bromsvätskan såg helt o.k. ut i behållaren, medan det som kom ur bromsoken var helt svart. Egentligen inte så konstigt eftersom bromsvätskan inte cirkulerar utan fungerar som ett tryckmedia.

F

F.d. 2621

Guest

Ja, där ser man, verkligheten är alltid det stora problemet!

Om du, Claes 105 har rätt, och jag har ju ingen anledning att tro något annat, och om vi talar om samma motor, så . . . . . vete tusan vad som är förklaringen.

Jag körde upp bilen på nivåklossarna och kravlade under bilen med viss möda. Där ser man ju hur relativt öppet oljefiltret sitter, och det bör ju inte vara så svårt att byta.
Tämligen i mitten av allt övrigt finns ett större tråg med rundade kanter och med en bottenplugg med insexfattning ca 8 mm. Men någon "plastkåpa, som skulle täcka allting och som man enligt dig, Claes, skulle kunna avlägsna för vidare grepp kunde jag inte se.

Någon måste kunna ge ytterligare råd, Fiats egen tjocka instruktionsbok ger ju absolut ingen hjälp i frågan. ÄR detta verkligen något för amatörer och gör-det-självare??

Om tillgång till smörjgrop är ett måste för oljebyte, så är det ju knappast förvånande att man i regel använder sig av någon metod att SUGA upp den gamla oljan - och det låter inte så optimalt, eller hur?!? Man är ju van från PB och MC och annat att en magnetisk oljeplugg i botten av ett oljetråg samlar på sig en hel del metallspån och att en gammal, varm olja som rinner, ser ganska skitig ut.

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Förklaringen är väl att vissa modeller har plastkåpan under motorn, o andra inte.
Nog inte svårare än så.
Eftersom jag gjorde detta jobb igår så VET jag att våran har en kåpa.

Hejs
Claes 105

Toppen