• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljebyte ?

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Oljebyte ?

Plastdekselet er en del av en utstyrspakke fra Fiat som mange produsenter av husbiler bestiller - gjerne sammen med førerhus-AC. På besøk hos ALKO våren 2008 så jeg drivlinjer med og uten deksel under motor / veksellåda.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Oljebyte ?

Av de uteblivna svaren får man väl intrycket, att det inte är så många som själva gör filter- och oljebyten på egen hand. Jag kan förstå varför.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Oljebyte ?

Förklaringen är väl att vissa modeller har plastkåpan under motorn, o andra inte.
Nog inte svårare än så.
Eftersom jag gjorde detta jobb igår så VET jag att våran har en kåpa.

Hejs
Claes 105

Jag har en liknande kåpa under motor och växellåda på min Renault 150dCi av årsmodell 2007. Det blir lite besvärligare att byta olja och filter, men kåpan skyddar bra så det håller sig ganska rent i motorrummet.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Oljebyte ?

Jag bytte även var 1000:e mil på min.
Frankian hade en stor plastkåpa under motorn. Satt fast med ca 4-5 skruv i framkant och ett par bak. Inga problem att lossa.

Oljepluggen var av insextyp modell större vilken jag saknade, så det blev till att köpa en hylsa med 12 mm insex.

Körde upp på nivåklossarna fram, plockade bort skyddet under motorn, ta fram ett stort kärl (ex gamma 25 liters dunk som man skär av så den blir platt och lång) lossa oljeplugg + filter, rulla ner bilen från klossarna och låt oljan rinna ur.

Sen kom jag åt att montera plugg + filter utan att köra upp på klossarna (annars kan man använda en domkraft och pallbock så man ryms under bilen). Fyll olja, kör upp på nivåklossarna, kolla efter läckage, återmontera skyddet under motorn.

Inga problem att göra hemma på uppfarten med andra ord.

Spruta gärna på lite WD40 eller annat lämpligt på skruvarna som håller skyddet under motorn innan demontering då de har en tendens att rosta fast (har för mig att det va karosseriskruv med "gängclips" på andra sidan.

Lycka till!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte ?

Har ni kåpa under motorn så mät ut var urtappningspluggen sitter och ta en dosfräs ed och såga upp ett ex 100 mm hål mitt för pluggen.
Då slipper ni lossa kåpan varje gång ni byter olja.

Jag använder helsyntetisk olja och jag byter INTE varje år.
Fiat rekommenderar 4500 mil eller vartannat år så det håller jag mig till.
Eftersom husbilar alltid körs långa sträckor blir motor och olja ordentligt varma så ev kondenvatten som kan bildas i motorn försvinner.
På en personbil å andra sidan som ofta går några km till jobbet eller affären kan det vara lämpligt att byta olja oftare.
//W
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.667
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte ?

Jag brukar suga upp oljan genom hålet för mätstickan och sedan ta bort oljepluggen och låta det som resterar rinna ut. Ja det vill säga efter varmkörning. På så sätt blir det mindre spill.
// Göte J
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Oljebyte ?

GöteJ och Wizard sällar sig till de kloka rådgivarna - tack för det!

Alla grejorna är nu inhandlade och i morgon följer jag råden, sparar ca 1500.- och bilen tackar för sig!

Det är klart att man ska göra detta själv och veta att det har gjorts på rätt sätt. Därmed inget negativt sagt om verkstäderna, som gör allt det andra och lika viktiga enligt serviceschemat
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte ?

Tänk bara på att olja in tätningsringen på oljefiltret innan det monteras. Annars kan den deformeras när man drar åt filtret (för hand, endast).
//W
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Oljebyte ?

Nu är det gjort och det känns skönt - även om det kanske var onödigt med tanke på att bilen bara körts 800 mil sen förra bytet.

Men nu kan jag det för framtida behov, och visst är det väl någonting som man KAN göra själv - för att spara pengar och för att vara helsäker på att det har utförts riktigt. Jag noterar det i serviceboken och ingen ska tvivla på mina uppgifter!

Det tog tid att hitta rätt insexnyckel 12 mm alt T60-dito resp oljefiltret Technocar R 290 med diameter ca 95 mm. Varken Biltema, Hornbach eller Jula hade dessa nödvändiga attiraljer men till slut fann jag dem hos en mindre biltillbehörsfirma här i Kungsbacka.

På Biltema hittade jag dock en riktigt praktisk utslagsback för den gamla oljan, som jag tappade upp i dunkarna för den nya helsyntetiska oljan, likaså från Biltema.

Att ligga under sin bil och göra detta var nytt för mig, ingen njutning direkt, men jag känner mig litet duktig ändå. Enklare är det ju dem, som har tillgång till smörjgrop eller anser det vara värt pengarna att lämna in bilen på en verkstad.

Över huvud taget är detta med att köpa och inneha en husbil tämligen komplicerat, helst ska man vara tekniskt kunnig och erfaren i många avseenden, ha goda vänner att ta hjälp av eller har tillräckligt mycket pengar för att kunna anlita en verkstad i närheten även för småsaker. Att tillhöra en klubb som HBK är självklart mycket lämpligt!

PS min hb är en Dethleffs A 6981, -07 med 3 liters / 157 hk-motorn med plastkåpan över motorblocket men ingen sådan under motorn.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte ?

Det tog tid att hitta rätt insexnyckel 12 mm alt T60-dito resp oljefiltret Technocar R 290 med diameter ca 95 mm. Varken Biltema, Hornbach eller Jula hade dessa nödvändiga attiraljer men till slut fann jag dem hos en mindre biltillbehörsfirma här i Kungsbacka.
.

I stället för att fara omkring och leta efter verktyg od så kan jag rekommendera Skene Jern. (Jodå det är rättstavat!) :D
Om man bor i närheten alltså.
Inte billigast kanske, men har inte dom det så finns det inte.
//W
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Oljebyte ?

Jodå, Wizard, det finns många smultronställen, men nu har jag redan funnit vad jag behöäver.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Oljebyte ?

Har bestämt mig för att byta på mina personbilar mellan servicarna, dvs efter 750 mil eller 6 månader. Dom går ju dock året om. Gjorde precis ett vid 2050 mil (750 mil från första servicen som gjordes vid 1300 mil, ett år efter registreringen) på min Subba.
Kan tyckas onödigt, men fräch olja är något jag inte tycker man ska göra avkall på om man är rädd om sina fordon..
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Oljebyte ?

Någon nämnde att oljepluggen har en insex.
Sådan måste man förstås ha med halvtums fäste för spärrskaft.

Sök med reg nummer på Biltema så finns faktiskt oljeplugg, och kopparopackning till denna.
Vid minsta skada på insexhålet bör pluggen bytas, tidigare ägare har ofta krånglat och försökt med fel verktyg, risk finns att man inte får lös den om insexhålet är deformerat.

Observera sedan att åtdragsmomenetet är rätt lågt för en oljeplugg, 30 Nm.
Jämför hjulskruvarna, som skall dras med 120 - 180 Nm beroende på bil.

30 Nm är 6 kg på en halvmeterlång nyckel.
Dvs man drar åt rätt lätt. Med handkraft.
Kopparpackningen är rätt mjuk och formar sig vid detta moment. Någon man känner om man är noggran.

Att dra för hårt kan i värsta fall skada gängorna i oljetråget och plötsligt har vi ett större problem.

Ny fräch oljeplug med snyggt insexhål.
Ny oklämd kopparpackning rekomederas.
Ny hel och fin insexnyckel.

Bra verktyg är en garanti för att jobbet löser sig smärtfritt och inte förstör mer än de gör nytta.
Kan i många fall motverka blodiga knogar.

En momentnyckel är för många dyr, men det finns en billig sort som bara böjer sig och en visare för momentet. Ofta kalibrerad i någion underlig måttenhet dock som man får räkna om.

De sk momentstavarna, med olika färg, som finns i handeln, är avsedda för det betydligt större momentet på hjulskuvarna.

de
Roy
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Oljebyte ?

Jag fann siffran i en servicehandbok till min bil.
Från en Englsk firma, Russel tror jag.
I en annan tysk serviemanual, heter då oljepluggen: Ölwannenschraub.
Det går att googla på ordet och få en massa fakta.
Där är åtdragningsmomenet 15 Nm för samma skruv, (oljeplugg).

2,0 motorn ingen uppgift
2,5 l motor 15 Nm
2,8 l motor 18 Nm
I tyska boken


Vi talar om Fiat Ducato-motorer.

Viktig är dock att inte häva sig på med 100 Nm.
Lite känsla så att kopparpackningen ger efter lite är rätt.

Tänk på att inte oljan står under tryck i oljesumpen. Men att man kan kolla så att det inte läcker. Vid varm och stående motor.


Oljefiltret däremot, i den Tyska serviehandboken skall dras med 80 Nm.
Ölfilteransluss ett ord som jag tolkar som momentet med vilket man drar fast oljefiltret. Låter mycket, särskilt som man talar om att dra det med handkraft. ev menar man den del på vilken man skruvar fast oljefiltret på. Kanske gängan som sitter i blocket, som man gängar filtret på???
Dock oljefilteranslutningen och tätningarna här, står under hela oljetrycket.

En sak jag glömde tipsa om, var att det är vikigt att insexnyckeln går in helt i oljepluggen.
Det kan vara fullt med sand och smuts, en delvis instucken insexnyckel kan lätt slinta och dra både pluggens insexhål och verktyget runt.

Man får vara bredd på att förre ägaren dagit åt för hårt. na bör vara beredd på det värsta om det är första gången.

Peta rent hålet noga och se till att insexnyckeln går in i hela sitt djup.

de
Roy
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Oljebyte ?

Hej, ölwannenschraub är nog inte oljepluggen, utan de M6? skruvar som håller oljesumpen mot blocket. Oljepluggen bör heta ölablasschraube eller liknande?!:)
 
Toppen