• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

oljebyte

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: oljebyte

Jag menar att det problemet har jag ju även om jag inte byter. ;)

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Jag har ingen instruktionsbok till min bil. Jag skall byta olja och filter under kommande vecka och har planlagt det så här: Köra motorn så att oljan blir varm. Tappa ur den ur både tråg och filter. Fylla på lika mycket som jag tappat ur.

Föreligger det någon risk vad beträffar återfylld mängd då?

Smart sätt. Jag har aldrig lyckats fylla på så mycket olja som det står i böckerna.Det står mycket olja kvar i motorn. Det är bara när verkstaden debiterar som de lyckas få på hela mängden!!!!!

F

F.d. 53012

Guest

Finns oljesugspump på biltema fungerar bra.

F

F.d. 53012

Guest

Om man skall vara petig så tar det ett dygn att få ut all olja ur motorn men det har man inte tif med sen som safr ligger det lite kvar i tråget vid skvalpplåten så det är inte lätt att få bort allt.

F

F.d. 53012

Guest

Statoils olja är det enligt min kompis som köper in den. Men tyvärr så köper jag den inte själv av den men det är bara DUM SLENTRIAN.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Oljesugarna är mest en nödlösning om man vill ha ut all olja ur motorn. Det är rena turen om slangen träffar på lägsta punkten i oljetråget så att man får ut all olja.
Bästa sättet är att köra bilen en stund, inte tomgång för då blir oljan knappast varm, sedan lyfta bilen fram och ta ur pluggen, ta bort oljefiltret, och vänta en 1/2 timma.
Sätt i oljepluggen, fyll filtret med olja, smörj gummipackningen med lite olja! och skruva på filtret. Ställ ned bilen, fyll på rätt mängd olja minus en liter. Sedan starta motorn, låt den gå någon minut, stäng av vänta kanske 10 minuter. Komplettera med den olja som saknas på oljestickan, sedan är allt o.k. glöm inte titta efter ev. läckage kring oljefiltret, och glöm heller inte att skruva på påfyllningslocket.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Jodå Biltema oljesugarna. Står under "Sugpump", 36-190, kostar 499:-.
Den stora fördelen med en sådan är att det blir mindre spill med en den. Vem har väl inte lyckats skvalpa ut på golvet när man ska dra fram det (över)-fulla uppsamlingskärlet ! Och det där med att det eventuellt blir en skätt kvar i oljetråget är ju lätt fixat, Skruva ut oljepluggen ! det brukar inte komma många centiliter.
Förresten vet ni hur man ordnar så man alltid har en rena trasa tillgänglig i garaget? Klipp upp dina stora trasor i småbitar t.ex 15x15 cm och använd en eller flera i taget och släng dom sen.
// Göte J

F

F.d. 3136

Guest

Tyvärr har Fiat felat i instruktionsboken.

2,3L skall ha mindre olja och 3,0L skall ha mer.

Peter.
Hej!

Ja jag har gjort 2 byten på min 2,3L 2010a och funnit samma överfyllnadsgrad ca 1/2 litern. Men den har gått bra utan jox med nivåsänkande åtgärd. Men vis av detta tar jag det lugnt med sista halvlitern nästa gång.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen