• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljebyte

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Motorolja skapar alltid oändliga trådar :)
Sedan många år tillbaka så finns det en klassificering i EU som heter ACEA.
Använd denna när du köper din olja, dvs den klassificering som just din motor kräver.
Vilket ”brand” som står på flaskan spelar ingen roll, ex. Biltemas oljor fungerar utmärkt
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.241
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det är nog inget fel på Biltemas oljor, det som är klarlagt, är att Biltemas angivna specifikationer inte stämmer med dunkens innehåll.
Detta betyder ju inte att det är fel på oljan, utan att marknadsförarna har varit slarviga med sanningen.

Varför betala mer för en olja hos någon som bevisligen ljugit om en oljas specifikation?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det är nog inget fel på Biltemas oljor, det som är klarlagt, är att Biltemas angivna specifikationer inte stämmer med dunkens innehåll.
Detta betyder ju inte att det är fel på oljan, utan att marknadsförarna har varit slarviga med sanningen.

Varför betala mer för en olja hos någon som bevisligen ljugit om en oljas specifikation?
Redogör gärna med faktakoll/Testresultat på detta uttalande. Eller är det något som du hört av en kompis...?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.241
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Redogör gärna med faktakoll/Testresultat på detta uttalande. Eller är det något som du hört av en kompis...?
Se inlägg #6

Mail till Biltema, från mig, inte av en kompis.
Hej,

Vilket licensnummer har er olja som är märkt med Dexos2?

OLJA HELSYNTET LL 5W-30​


"Möter följande specifikationer: BMW LL-04, MB 229.31/229.51/229.52, GM DEXOS 2, API SN, ACEA C3 (Low SAPS/low ash)."
Svar:

Hejsan,
Informationen om GM Dexos 2 är tyvärr inaktuell, vi har nu rättat vår produktinformation.


Med vänliga hälsningar/Best regards,

Biltema-blue

Här är en lista på oljor som licencierats enligt Dexos 2

Kan dom göra så med en specifikation jag kunde kolla, vad säger att resterande marknadsföring av oljor stämmer.
Jag har dragit min slutsats i alla fall.
Varför betala mer för Biltemaolja?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Frågan är ju vad betyder "fungerar utmärkt"?
Ja det kanske var en dålig formulering :).
Vad jag menar är att jag har använt Biltemas olja både i privatbilen samt husbilen i många år, brukar byta varje år. Privatbilen är 12 år och har gått 16000mil.
Det är detta jag menade med ”fungerar utmärkt”
Har även diskuterar motoroljor med en ”expert” inom motorutveckling som gett mig förtroende att följa ACEA klassificeringen, gäller även Biltemas olja.
Grundoljan kan skilja till en ”fin” olja, men additiven är lika då det endast finns ett fåtal leverantörer.
En ”finare” grundolja påverkar livslängden, dvs klar fler mil innan byte behövs.
Då privatbilen samt husbilen inte går så många mil/år och jag byter varje år så funkar det utmärkt enligt mig att köra på Biltemas olja
 

Carstens

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Klippan
HBK-Nr
4249
Medlemskap
2025
Tack för alla svar. Min service kostade 7001 kr det var stor service och första servicen. oljebyte med respektive filter kostade 2480:-
Jag servar vart annat år och byter olja en gång om året.
Nu blir det tid för kamremsbyte och undrar vad ni andra har betalt ca. priserna pendlar mellan 6800:- 14200:- ???
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Tack för alla svar. Min service kostade 7001 kr det var stor service och första servicen. oljebyte med respektive filter kostade 2480:-
Jag servar vart annat år och byter olja en gång om året.
Nu blir det tid för kamremsbyte och undrar vad ni andra har betalt ca. priserna pendlar mellan 6800:- 14200:- ???
Maj-22 Forsbergs Kalmar 12790:- inkl. Fukttest Sunlight t69l-18.
 

Jpn56

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Arvika
HBK-Nr
31751
Medlemskap
2024
Ska byta växellådsolja i husbilen byggd på en Fiat Ducato 2007, motorn 2,2 L 5 växlad låda, har fått olika uppgifter på Oljemängd, 2,4 L sa en verkstad 3 L en annan så är tacksam för alla tips jag kan få.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
421
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
De här uppgifterna hittade jag i en verkstadshandbok
Ska byta växellådsolja i husbilen byggd på en Fiat Ducato 2007, motorn 2,2 L 5 växlad låda, har fått olika uppgifter på Oljemängd, 2,4 L sa en verkstad 3 L en annan så är tacksam för alla tips jag kan få.
De här uppgifterna hittade jag i en verkstadshandbok
 

Bilagor

  • Växellådsolja.pdf
    140,9 KB · Visningar: 45

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.840
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tyvärr ingen hör av sig från Forsbergs Bjuv. har sänt E-post inget svar. Så ingen jag rekommenderar.
Forsbergs i Bjuv har inte egen motorverkstad på plats ännu, men är på väg att bygga upp en sådan. Att de inte svarar är dåligt och inget jag känner igen. Jag kollar och återkommer!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.840
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Forsbergs i Bjuv har inte egen motorverkstad på plats ännu, men är på väg att bygga upp en sådan. Att de inte svarar är dåligt och inget jag känner igen. Jag kollar och återkommer!
Jävlar! Peter Andersson, servicechef på Forsbergs i Bjuv, tände direkt när jag nu mailade honom att Forsbergs i Bjuv inte svarar på mail! Deras satsning och utbyggnad för motorservice kommer inte förrän i höst. De kommer att börja med olje- och filterservice, men målet är att bli en fullserviceanläggning. Peter beklagar om något mail inte blivit besvarat. Kan bero på att ansvarsfrågan för motorservice är inte helt klart ännu!
 
Toppen