• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljebyte

Carstens

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Klippan
HBK-Nr
4249
Medlemskap
2025
Undrar ska man byta oja och filter en gång om året? kört endast 300 mil sedan service. Servades mars 21
första servicen, bilen är 3 år nu i april gått 1450 mil, Fiat 150 h automat. Verkstaden säger olja och filter bytas en gång om året. är oljorna så dåliga nu. Blir ganska kostsamt servicen 7001:- och vad betalar man för oljebyte och filter???
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Undrar ska man byta oja och filter en gång om året? kört endast 300 mil sedan service. Servades mars 21
första servicen, bilen är 3 år nu i april gått 1450 mil, Fiat 150 h automat. Verkstaden säger olja och filter bytas en gång om året. är oljorna så dåliga nu. Blir ganska kostsamt servicen 7001:- och vad betalar man för oljebyte och filter???
Underhållsschemat för vår bil 2019 150 hkr säger oljebyte minst vart annat år
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Undrar ska man byta oja och filter en gång om året? kört endast 300 mil sedan service. Servades mars 21
första servicen, bilen är 3 år nu i april gått 1450 mil, Fiat 150 h automat. Verkstaden säger olja och filter bytas en gång om året. är oljorna så dåliga nu. Blir ganska kostsamt servicen 7001:- och vad betalar man för oljebyte och filter???

För en stor service i Tyskland, som inkluderar allt i form av oljor och ALLA filter inkl. service av axlarna bak på vår 3-axlade husbil kostar 7.000 kronor inkl. moms.
Har du verkligen betalt lika mycket i Sverige för endast oljebyte och oljefilter ?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Du har så ny bil att det är värt att tänka på garantier och försäkringar.
Avgasreningsgaranti, den är 8 år från första registrering. (om bilen har detta, syns i bilregistret på nätet)
Maskinskadeförsäkring, ingår i hel eller kanske i halvförsäkringen.

Om bilen inte servas enligt tillverkarens föreskrift, kan försäkringsbolaget "surfa på en räkmacka" ut ur sitt åtagande. = ingen ersättning om du vill åberopa maskinskadeförsäkringen.

Hur detta bedöms för agasreningsgarantin vet jag ej, men det är mycket troligt att bilen skall servas enligt tillverkarens instruktioner.

OBS, vem som helst som har tillräcklig kunskap att serva kan göra det, man behöver INTE åka till märkesverkstad.
Om man har kunskap, kan man göra det själv.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
421
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Undrar ska man byta oja och filter en gång om året? kört endast 300 mil sedan service. Servades mars 21
första servicen, bilen är 3 år nu i april gått 1450 mil, Fiat 150 h automat. Verkstaden säger olja och filter bytas en gång om året. är oljorna så dåliga nu. Blir ganska kostsamt servicen 7001:- och vad betalar man för oljebyte och filter???
Jag byter själv motorolja och filter varje höst innan jag ställer in husbilen för vintern.
Jag köpte 10 liter LIQUI MOLY Leichtlauf, High Tech 2328 Motorolja 5W-40, Syntetolja och ett Mann oljefilter. Kostade ca 1500:- kr med frakt.
Det går åt 6,5 liter motorolja vid vid byte i min 2,3 Multijet så jag har 3,5 liter kvar till nästa byte i höst.
I vår byter jag luftfiltret och kollar om kupefiltret behöver bytas.
Har för mig att det är någon deciliter mer olja i 150 h motorn.
Frågan är vad mer som ingår i servicen för 7001:- kr.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Annars är väl ett rätt vettigt svar på grundfrågan, att byta olja efter 300 mil verkar in riktigt vettigt.
Om man skall behöva bli tvingad till det bara för att behålla några garantier så det väl som kamremsbyten i förtid......... Bara ett sätt för firmor att tvinga dyr service på kunden som inte behövs med hotet att garantier inte gäller annars.

Tycker jag :mad:. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Undrar ska man byta oja och filter en gång om året? kört endast 300 mil sedan service. Servades mars 21
första servicen, bilen är 3 år nu i april gått 1450 mil, Fiat 150 h automat. Verkstaden säger olja och filter bytas en gång om året. är oljorna så dåliga nu. Blir ganska kostsamt servicen 7001:- och vad betalar man för oljebyte och filter???
Byter varje år på våren, många byter på hösten och säger det är bättre, varmt och kallt under vintern skapar kondens anser jag och väntar till våren och har fräsch olja i motorn.
Ca 3000kr betalar jag för oljeservice.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Undrar ska man byta oja och filter en gång om året? kört endast 300 mil sedan service. Servades mars 21
första servicen, bilen är 3 år nu i april gått 1450 mil, Fiat 150 h automat. Verkstaden säger olja och filter bytas en gång om året. är oljorna så dåliga nu. Blir ganska kostsamt servicen 7001:- och vad betalar man för oljebyte och filter???
hej ! har du en servicebok och instruktionsbok ? läs den noggrant ! där står att din ska ha service efter 4800 mil ell 24 mån vilket som infaller först ! och med tanke på garantier o dylikt så tycker jag att man ska följa vad tillverkaren rekommenderar så länge garanti är aktuellt ! mvh
 

Carstens

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Klippan
HBK-Nr
4249
Medlemskap
2025
Tack för alla svar.
I serviceboken står 4800 mil eller 24 mån. Men verkstaden säger olja en gång om året. Det finns tydligen lika många prisbilder som det finns verkstäder.
Avslutar tråden här. Tack.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
421
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Byter varje år på våren, många byter på hösten och säger det är bättre, varmt och kallt under vintern skapar kondens anser jag och väntar till våren och har fräsch olja i motorn.
Ca 3000kr betalar jag för oljeservice.
Jag har inte hört eller läst något om att det rekommenderas att byta oljan på våren. Det jag läst och hört anger att man man bör byta oljan på hösten inför vinterförvaringen.
Nedan ett klipp från en artikel om vinterförberedelser av en båt med dieselmotor:
Att byta olja och oljefilter är två av de viktigaste uppgifterna inför vintern.

Den allmänna rekommendationen är att man byter olja efter ca 100 timmar eller minst en gång per säsong. Anledningen till detta är att när motorn är igång bildas skadliga ämnen i motoroljan och dessa kan fräta på motorn inifrån under vintern. Vanligen passar man på att byta olja i samband med upptagningen.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Undrar ska man byta oja och filter en gång om året? kört endast 300 mil sedan service. Servades mars 21
första servicen, bilen är 3 år nu i april gått 1450 mil, Fiat 150 h automat. Verkstaden säger olja och filter bytas en gång om året. är oljorna så dåliga nu. Blir ganska kostsamt servicen 7001:- och vad betalar man för oljebyte och filter???
det är skitprat...behöver inte bytas förrän efter minst 2 tusen mil...biltema har fin syntetolja 8 liter 800 kr..filter 150 kr...jätte enkelt att byta...har samma bil som du...sen kanke atomatlådan behöver ses över nån gång,men inte under 5 tusen mil.PS: det är min uppfattning..
 

Hasse L

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
33183
Medlemskap
2024
Undrar ska man byta oja och filter en gång om året? kört endast 300 mil sedan service. Servades mars 21
första servicen, bilen är 3 år nu i april gått 1450 mil, Fiat 150 h automat. Verkstaden säger olja och filter bytas en gång om året. är oljorna så dåliga nu. Blir ganska kostsamt servicen 7001:- och vad betalar man för oljebyte och filter???
På tok för dyrt, jag betalar 4607 kr på Volvo med volvokort och 10 % för helservice med 1 års bilassistans, har en 150 hk-motor.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Min Fiatverkstad berättade att om bilen står ute ostartad över vintern så ska olja bytas. Startar man bilen då och då så behövs inte oljebyte om milen är låga. Han berättade om orsaken också men det har jag glömt
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
hej ! har du en servicebok och instruktionsbok ? läs den noggrant ! där står att din ska ha service efter 4800 mil ell 24 mån vilket som infaller först ! och med tanke på garantier o dylikt så tycker jag att man ska följa vad tillverkaren rekommenderar så länge garanti är aktuellt ! mvh
Följer servicen!! Oljeservice med filter byte +allergifilter görs varje år sedan 2016 då den var ny.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
det är skitprat...behöver inte bytas förrän efter minst 2 tusen mil...biltema har fin syntetolja 8 liter 800 kr..filter 150 kr...jätte enkelt att byta...har samma bil som du...sen kanke atomatlådan behöver ses över nån gång,men inte under 5 tusen mil.PS: det är min uppfattning..

Se bara till att det är exakt rätt beteckning på oljan, bilar med katalysator och partikelfilter är mycket petiga med det! :)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Se bara till att det är exakt rätt beteckning på oljan
Och att leverantören är trovärdig map specifikationen.

Detta kräver dock branschkunskap, så varför inte bara betala vad det kostar och njut av att RESA med den dyra husbilen?

Exempel, jag kollade efter olja till personbilen, den skall ha Dexos 2 specifikation.
Biltema hade en sådan olja. Jag mailade och frågade efter godkännandenumret från General Motors.
(oljorna testas och får att nummer av GM, om dom klara testet)

Svaret blev att dom stryker Dexos 2 från vad dom PÅSTÅR att deras olja klarar.
Dom tog alltså Dexos 2 godkännandet ut tomma luften, men använde det i sin marknadsföring.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Och att leverantören är trovärdig map specifikationen.

Detta kräver dock branschkunskap, så varför inte bara betala vad det kostar och njut av att RESA med den dyra husbilen?

Exempel, jag kollade efter olja till personbilen, den skall ha Dexos 2 specifikation.
Biltema hade en sådan olja. Jag mailade och frågade efter godkännandenumret från General Motors.
(oljorna testas och får att nummer av GM, om dom klara testet)

Svaret blev att dom stryker Dexos 2 från vad dom PÅSTÅR att deras olja klarar.
Dom tog alltså Dexos 2 godkännandet ut tomma luften, men använde det i sin marknadsföring.
Samma på min förra, Fiat -06, i boken stod att det skulle vara Fiat nr xxxxxx, kollade på många ställen ingen visste men många gissningar då skickade jag ett mail till Castrol, dom är ju erkända, svaret var att du borde kunna använda denna xxx, men vi lämnar inga garantier, jag har jobbat med bilar sedan urminnes tider när det var enkelt med oljor men idag tror jag man ska vara mycket noga att välja enligt boken och jag tror att många problem med partikelfillter beror på att man valt någon billigare olja än specat
 
Toppen