• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljebyte

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.677
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej! Den här kan kanske hjälpa dig??
Mvh Fenix

Det där verkar vara något maskinöversatt dokument och inte rätt heller. vad tusan är överföringsvätska?
Sedan rekommenderar dom växellådsolja GL5 till de gamla växellådorna, det är inte lämpligt.
Sedan är det inte hänsyn taget till behovet av att överfylla de äldre växellådorna för att förbättra smörjningen till 5:an.
 

Jpn56

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Arvika
HBK-Nr
31751
Medlemskap
2024
Jag får nog lämna in för byte av olja i växellåda på Fiat verkstaden här i stan, känns säkrast så, och får höra efter om dom vet att det ska överfyllas lite i lådan, dom borde ha koll på det och att det blir rätt olja
 
F

F.d. 64253

Guest
Jag får nog lämna in för byte av olja i växellåda på Fiat verkstaden här i stan, känns säkrast så, och får höra efter om dom vet att det ska överfyllas lite i lådan, dom borde ha koll på det och att det blir rätt olja
På våran Husbil med Renault drivlina så är lådan fyllt med 3,6 liter, i service papper står det 2,7-2,8 liter. Fick den rekommendationen av växellåds renoverare.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.859
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag får nog lämna in för byte av olja i växellåda på Fiat verkstaden här i stan, känns säkrast så, och får höra efter om dom vet att det ska överfyllas lite i lådan, dom borde ha koll på det och att det blir rätt olja

Fråga först ifall de fyller "by the book" eller som det borde vart från början.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Undrar ska man byta oja och filter en gång om året? kört endast 300 mil sedan service. Servades mars 21
första servicen, bilen är 3 år nu i april gått 1450 mil, Fiat 150 h automat. Verkstaden säger olja och filter bytas en gång om året. är oljorna så dåliga nu. Blir ganska kostsamt servicen 7001:- och vad betalar man för oljebyte och filter???
hej...man behöver inte byta varje år...om man inte kör mer än 2 tusen mil....kör gärna på mineralolja,smöörjer mycket bättre...går bra på nyare motorer
 
Toppen