• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Oljebyte

HasseRoth

FD HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Renault
Chassiemodell: Master
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 2,5 140 HK
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Weinsberg
Husbilsmodell: Weinsberg
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Motor
Hej,

Inför den nya säsongen har jag tänkt byta olja på husbilen. Har en Renault Master från 2008 och kan inte finna var oljefiltret sitter. Någon som vet?

Hasse

F

F.d. 3297

Guest
Oljefiltret bör du hitta nertill på motorblocket stickande antingen rakt ut i sidled eller
snett nedåt.

Föreslår att du förbereder oljebytet genom att:
1) skaffa tillgång till fordonsbrygga där du, helst, kan komma in stående under bilen

2) läs fordonets instruktionbok, där hittar du uppgifter på olja, filter och oljeplugg

3) skaffa lämpligt oljefilter

4) kör upp fordonet och lär dig "hitta under kjolarna" på bilen :p
(du har det nya oljefiltret att jämföra med så "jakten" under motorn bör gå snabbt).

5) skaffa lämlig olja,mängd och viskositet/tjocklek och verktyg

När du tycker att du "är hemma" under bilen börja med att varmköra motorn några
km på smågator och på ettans växel. Det är varm motor vi vill ha och med låg hastighet
blir vi INTE populära på större gator.

Kör upp bilen på fordonsbryggan och börja med att ta bort oljepluggen
(försiktigt, det kommer en het oljestråle!) :mad:
och samla upp den gamla oljan med tratt och lämplig dunk.
Ta en 10 min. fikapaus mens oljan droppar slut.

Sätt tillbax oljepluggen och dra den "som ett tändstift": med fingrarna till stopp och
med verktyg ett kvarts varv till.

Fukta ett finger i olja och stryk in oljefiltrets gummipackning och dra fast filtret med god
handstyrka, Inte kraftigare, annars får du inte loss det vid nästa byte. Vid nästa oljebyte
så greppar du filtret med båda händerna och "lägger på kraft" under en stund så ger sig
filtret snällt.

Fyll på ny olja genom ventilkåpans öppning.

Starta motorn och låt gå någon minut på tomgång mens du städar efter dig,
kör sedan hem.

Vet man bara vad som ska göras och använder "tändstiftsknepet" och oljar filtrets
gummitätning så går jobbet så mycket lättare och snabbare nästa gång. :rolleyes:

Lycka till!

Stark

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
2530
Medlemskap
2025
Hej !
Vi har själva en Renault 2,5:a av modell 2008 men 120 hästaren, vi har hade tidigare en Renault av årsmodell 2005. Så vitt jag minns var det inte det "vanliga plåtfiltret" utan ett pappersfilter, som sitter innanför en liten lucka i "plastunderredet. Vi har alltid köpt detta på en Volvofirma.

Till oljepluggen behövdes ett "fyrkantsverktyg", och det gick 8 liter olja i motorn inklusive filter (inte gratis kan man säga) Detta var i 2005:an, men är sannolikt likadant i 2008:an. (Vi har inte bytt olja i denna ännu).

B

Bengt & Gunni

Guest
Hej!Jag har en Renault 2.5 146 hkr.Om det är den motorn du mener så sitter oljefiltret i framkant under motorn.Man måste lossa ned det stora plastskyddet för att komma åt.Det går ganska lätt även utan att hissa upp bilen.Filtret är av insatstyp.Se upp om du har partikelfilter då ska det vara en särskild olja.Volvo rekomenderar Mobil 1 ESP Formula 5w-30. På Volvo är oljan djäkligt dyr så det kan löna sig att kolla på fler ställen.

Mvh Bengt

golfbjorn

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3660
Medlemskap
2025
Hej .Jag heter björn och har en master 146 hk 07. Oljan skall vara helsyntetisk 5-40 och man skall ej fylla i mer än 7,5 liter för annars är risk att den inte pytsar ok med partickelfiltret . Har bytt olja och filter idag och det kostade 1900. Det är oskså viktigt att man bytar packning till pluggen och filtret är ett pappersfilter..
Man måste också montera ned plastskyddet under motorn lite bökigt..
Halsn Björn..

Toppen