Oljefiltret bör du hitta nertill på motorblocket stickande antingen rakt ut i sidled eller
snett nedåt.
Föreslår att du förbereder oljebytet genom att:
1) skaffa tillgång till fordonsbrygga där du, helst, kan komma in stående under bilen
2) läs fordonets instruktionbok, där hittar du uppgifter på olja, filter och oljeplugg
3) skaffa lämpligt oljefilter
4) kör upp fordonet och lär dig "hitta under kjolarna" på bilen

(du har det nya oljefiltret att jämföra med så "jakten" under motorn bör gå snabbt).
5) skaffa lämlig olja,mängd och viskositet/tjocklek och verktyg
När du tycker att du "är hemma" under bilen börja med att varmköra motorn några
km på smågator och på ettans växel. Det är varm motor vi vill ha och med låg hastighet
blir vi INTE populära på större gator.
Kör upp bilen på fordonsbryggan och börja med att ta bort oljepluggen
(försiktigt, det kommer en het oljestråle!)

och samla upp den gamla oljan med tratt och lämplig dunk.
Ta en 10 min. fikapaus mens oljan droppar slut.
Sätt tillbax oljepluggen och dra den "som ett tändstift": med fingrarna till stopp och
med verktyg ett kvarts varv till.
Fukta ett finger i olja och stryk in oljefiltrets gummipackning och dra fast filtret med god
handstyrka, Inte kraftigare, annars får du inte loss det vid nästa byte. Vid nästa oljebyte
så greppar du filtret med båda händerna och "lägger på kraft" under en stund så ger sig
filtret snällt.
Fyll på ny olja genom ventilkåpans öppning.
Starta motorn och låt gå någon minut på tomgång mens du städar efter dig,
kör sedan hem.
Vet man bara vad som ska göras och använder "tändstiftsknepet" och oljar filtrets
gummitätning så går jobbet så mycket lättare och snabbare nästa gång.
Lycka till!