• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljebyte Fiat 150 multijet 2013-14

Yngve Pettersson

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18825
Medlemskap
2024
Hej
Vilken oljevolym skall fyllas i efter byte (inkl filterbyte) har försökt hitta på detta forum men ej lyckats. Owners manual har inga sådana uppgifter.
Manual/adress för nedladdning mottages tacksamt.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte Fiat 150 multijet 2013-14

Fiat 150 multijet är en uppdaterad (optimerad ) 2,3 l 130 hk till 150 hk
Så du skall följa programmet som är
för en 130 multijet
Leffe
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte Fiat 150 multijet 2013-14

Det står att 6,5 l med filterbyte men dom tre gångera jag har bytt olja så redan att jag har hällt i 6l så är det på stickan över max ..att kolla vid 5,9 l ( starta motor först)
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte Fiat 150 multijet 2013-14

En 4l dunk brukar räcka, finns ingen anledning att fylla till max, fyller till strax under mitten på sticka inkl filter byte.
Byter olja & filter varje år
Har alltid undrat att ni som lämnar in för byte betalar för 6,5 liter, detta tycker låter konstigt
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Oljebyte Fiat 150 multijet 2013-14

Bytte olja och filter i helgen köpte 6 liter men efter varmkörning räckte 5 liter och påfyllning med 0,3 ytterligare då hamnade nivån mellan markeringarna. Köpte Selenia som tydligen finns i 1 liters förpackningar bara 169:-/liter Hedins Bil.
 

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Sv: Oljebyte Fiat 150 multijet 2013-14

Ang. Oljevolym i Fiat 2,3 de flesta nya husbilar är väl ngt. lägre fram än bak å lutar framåt. Med en helt horisontellt monterad motor som dom förmodligen utgår ifrån kanske Fiat rek.om volym skulle se bra ut på oljestickan. ( Kan det vara så enkelt ? )
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte Fiat 150 multijet 2013-14

Det som är säkert är att olja omöjligt kan komma ut om mängden skall vara 6,5 liter och man får i 4 liter, låter helt galet. Finns det kanske ngn oljekylare inkl slangar eller annat som de också tömmer för de sista litrarna? Ofta är markeringen på oljestickan mellan min och max ca 1 liter. Hellre lite mera olja i än mindre. Idag har det dock ändrats lite så man försöker att inte fylla på mera olja än markeringarna i en del bilmärken. På motorcykeln har jag alltid minst en liter mera och hojklubbar har testat hur det påverkar allt annat i motorn och det var bra och göra så och ännu har det fungerat perfekt.
 

Yngve Pettersson

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18825
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte Fiat 150 multijet 2013-14

Jo det sitter en oljekylare innanför filtret så det är nog den oljan som blir svår att dränera ut, men någon på detta forum bör väl ha insikt i hur en Fiat verkstad gör för att byta "hela" oljemängden.
Tror inte låg framända på en del husbilar påverkar avläsningen på oljestickan i någon större grad.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte Fiat 150 multijet 2013-14

Det som är säkert är att olja omöjligt kan komma ut om mängden skall vara 6,5 liter och man får i 4 liter, låter helt galet. Finns det kanske ngn oljekylare inkl slangar eller annat som de också tömmer för de sista litrarna? Ofta är markeringen på oljestickan mellan min och max ca 1 liter. Hellre lite mera olja i än mindre. Idag har det dock ändrats lite så man försöker att inte fylla på mera olja än markeringarna i en del bilmärken. På motorcykeln har jag alltid minst en liter mera och hojklubbar har testat hur det påverkar allt annat i motorn och det var bra och göra så och ännu har det fungerat perfekt.

Risken med att överfyllda är att motorn kan suga in olja via vehusventilation. Särskilt vid "inspirerad" körning. En del bilmärken är känsligare en andra.
bosse b
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.814
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Oljebyte Fiat 150 multijet 2013-14

Eventuellt kommer också vevaxeln i direkt kontakt med oljan som i värsta fall kaviterar, d.v.s. blandas med luft till något som liknar vispgrädde, och därigenom upphör smörjningen att fungera, med motorras som följd. Därför är det inte lämpligt att överfylla motorer med olja. :)
 
Senast ändrad:

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte Fiat 150 multijet 2013-14

Man skall inte fylla till max med risk för överfyllning.
Ju mer olja desto högre oljetemperatur då man får massa skvalpförlustet.
Fyll alltid till mitten eller strax under. Samt det viktigaste av allt! Byt alltid olja varje år oavsett antal mil
Biltemas bästa olja är ett bra och ekonomiskt alternativ.
Ni som tvekar... Tänk på att det endast finns ca tre leverantörer av aditiven i världen, finns ingen anledning att köpa dyr olja från ett känt "brand". Uppfyller oljan tänkt specifikation så är den OK.
Men var och en gör som den vill, käns det bättre med en olja från ett känt "brand" så fyll på med deras olja men byt varje år
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte Fiat 150 multijet 2013-14

5 liter får jag i (MultiJet 150 2012), står i mycket svagt bakåtlut.


Fiat 150 multijet är en uppdaterad (optimerad ) 2,3 l 130 hk till 150 hk

Så du skall följa programmet som är
för en 130 multijet
Leffe

2012 kom Multijet 150 och Multijet 130 (Euro5), stora skillnaden mot Multijet 130 är variabel turbogeometri (precis som Multijet 180) vilket ger högre och jämnare vridmomentskurva.



Peter :)
 
K

Kalabra

Guest
Har en Multijet 150 -15 och tänkte byta olja på den.
Hur fungerar det med ev servicelampor etc., inget som tänds upp och måste släckas på verkstad?
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte Fiat 150 multijet 2013-14

Jo på dom jag bytt på så behöver man nolla service lampan. särskilt viktigt om man har partikel filter då behöver man berätta för bilen att man bytt olja eftersom den anpassar körsträckan mellan regenerering av partikelfiltret.
 
K

Kalabra

Guest
Re: Sv: Oljebyte Fiat 150 multijet 2013-14

Tack för snabbt svar!
Vet du om man kan nolla själv och om det påverkar annat med service?
Jag har en planerad första service i maj 2017 men vill byta olja själv nu efter 2000mil.
Men jag känner inte att jag behöver lämna in för ett oljebyte då det är ett enkelt ingrepp.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte Fiat 150 multijet 2013-14

Avseende oljevolym så verkar det vara godtyckligt på Fiat.

Min Multijet 130 från 2011 skulle ha 5,9 liter enligt boken men det är omöjligt att få i mer än cirka 4,5 l hur man än gör. Bilen står exakt horisontalt. Oljefilter bytes varje gång.

Frågade Fiat/Italien vid tillfälle men de svarade förbryllat och undrade om jag ville att vi skulle byta oljetråg...

Det finns två storlekar på oljefilter som kan påverka volymen med någon deciliter. Det ena är stort som ett bilfilter det andra har dubbla längden.
Det längre/större filtret rekommenderas tillsammans med LongLife oljor
enligt specifikation Fiat 9.55535-S1.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Oljebyte Fiat 150 multijet 2013-14

Det som är säkert är att olja omöjligt kan komma ut om mängden skall vara 6,5 liter och man får i 4 liter, låter helt galet. Finns det kanske ngn oljekylare inkl slangar eller annat som de också tömmer för de sista litrarna? Ofta är markeringen på oljestickan mellan min och max ca 1 liter. Hellre lite mera olja i än mindre. Idag har det dock ändrats lite så man försöker att inte fylla på mera olja än markeringarna i en del bilmärken. På motorcykeln har jag alltid minst en liter mera och hojklubbar har testat hur det påverkar allt annat i motorn och det var bra och göra så och ännu har det fungerat perfekt.

En överfylld dieselmotor kan skena och många MC motorer har torrsump så motorn påverkas inte vid överfyllning dessutom i regel bensinare.Det är inte smart och överfylla mycket kan gå åthelvete.
 
Toppen