• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

oljevolym

Urbanfolke

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3320
Medlemskap
2024
Fiat Dethleffs Magic edition 2011
Motor JTD 2,3
Precis bytt olja påfylld mängd enl. stickan blev 4,5 liter.
Volym enl. Fiat 6,5 lit. Volym enl Auto Delia 5,9lit
Castrol siffror är 5,9 lit efter 2008.
två tidigare verkstads byten har mängden blivit 4,5 liter.
Min tanke är
1. är stickan för lång.
2. är motorn ombyggd av Dethleffs
3. är oljefiltret mindre på husbil
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: olje volym

Har en 2012:a 3 lit 177 hp motor inkl instr bok, enl den ska min motor max fyllas upp med; 9,0 lit olja vid filterbyte, vilket även stämmer med vad jag betalat för vid service (om filterbyte inte sker ryms max 8,0 liter olja i motorn).

På bildatorns display kan jag vid varje start avläsa att oljenivån ligger på max = 6 "pluppar", vilket också överensstämmer med oljestickan (kollar aldrig oljnivån via stickan, det behövs knappast numera)!

Iofs kan man kan ifrågasätta varför verkstäderna "alltid/med få undantag" ska fylla motorolja till max möjlig nivå vid oljebyten = det är inget måste! I min nuvarande husbil, liksom i föregångaren med motsv 3 lit motor/2010:a, så har jag endast konstaterat en helt försumbar oljeförbrukning (bytesintervall 1.000 - 1.700 mil). Upplever fö samma sak i mina Volvo personbilsdieslar trots att de oftast går hela oljebytesintervallen!

Ur "inre friktionssynvinkel" finns t.ex fördelar med att inte låta motorn "vispa runt" en onödigt stor oljevolym (lägre dieselförbrukning), särskilt inte eftersom våra husbilar sällan/aldrig körs så långt som oljebytesintervallen medger. Ur smörjningssynpunkt så fungerar motorns smörjning fö lika bra vid min som max oljenivå. Har inte själv mätt men uppskattar skillnaden mellan max och min oljenivå i min HB-motor till i storleksordning 2,5-3 liter?

Troligen samma förhållanden i din 2,3 lit motor som enl min instruktionsbok, max(= rymmer) fylls på med 5,3 resp 5,9 lit beroende på filterbyte.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: olje volym

Relax;)

Passa dig för rackarn om du kör forcerat så att inte oljepickupen suger luft, he he.
Fast du kanske redan har extrautrustat husbilen med skvalpplåtar i tråget?

Nää, ursäkta att jag skojade efter ditt fina inlägg:oops:
Faktum är att du har helt rätt om detta med oljenivåerna. Fast i extremfall kan det vara gott med nån liter extra i tråget om man är i gränslandet för att få för hög oljetemp.
Det har faktiskt hänt oss en gång i Norge och då trollstigen. Extremt varmt ute och en husbil där det faktiskt fanns en extramonterad oljetempmätare......

Men hur ofta...:confused:händer det?
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: olje volym

Hej,
Vår HB är årsmodell 2012 m en 148hk MJT motor och inkl. filterbyte går det åt 5,5 liter vid varje oljebyte, då är de fullt enl. oljestickan!
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: oljevolym

Urban.
Är det 2,3 JTD du har? Trodde det satt en 2,3 MJTD i en 2011. Men det är väl i grunden samma motor. Enligt tillverkaren rymms det 6 liter i smörjsystemet inklusive filter och oljekanaler. Men så mycket har jag aldrig fått i min. Jag brukar inte mäta så noga utan fyller till mitten på stickan och blir det säkert under 5 liter.
http://www.powertechengines.com/IvecoData/SOFI-23A-ENT-DS-P1D04S001E.pdf
. // Göte J
 
Toppen